Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

911.3 räknar ingen volym

22 inlägg 9217 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

911.3 räknar ingen volym

zetase  
#316332 Hej
Har en kompis som köpt en 911.3-08 som inte räknar in nån volym när man hugger, den skapar en prd fil som brukligt men den är tom hur mycket man än hugger. Apterningen fungerar klockrent men det blir inget registrerat. Komatsu gubben satt hela fredagen å klia sig i huvudet , han hade aldrig varit ute för det förut och tydligen inte dom som han hade support av heller, han har formaterat och greja med allt möjligt utan någon förbättring. Är det nån annan som varit ute för ett sånt problem förut eller har vi bara en jävla otur och blivit först i världshistorien med detta problem?
Aggregatet är ett 350,
//larsa



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: 911.3 räknar ingen volym

skogsjan695xl  
#316380 Provat olika prislistor?

Avatar Fallback

Re: 911.3 räknar ingen volym

zetase  
#316385 Ja vi har provat fullt med prislistor

   TS
Användarvisningsbild

Re: 911.3 räknar ingen volym

Fredrik Reuter  
#316395 Hej,
Har Komatsu gått bet så är det nog inget vanligt fel.
Spontant från mig (har dock aldrig mixtrat med Komatsu), går det i produktionsrapporten ta fram lumpat sortiment/volym, ligger det nåt där?
Skapar den också en PRI fil? Isåfall, vad finns i den?

Avatar Fallback

Re: 911.3 räknar ingen volym

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#316474 Fick en känsla om att har du programmet volman installerat(kanske något med det som är galet).

Avatar Fallback

Re: 911.3 räknar ingen volym

zetase  
#316494 Komatsu teknikern tror jag var i volman o rotade, tror han gjorde en pri-fil också utan resultat, hur öppnar man en pri- fil? Funkade inte för mig när jag försökte med samma program som jag öppnar prd- filen med

   TS
Användarvisningsbild

Re: 911.3 räknar ingen volym

Fredrik Reuter  
#316499 Hej,
Kan du inte läsa PRI filen i apteringsdatorn direkt?
Ni hittade annars inget i felloggen?
Jag har varit med om volym och träd tapp i Dasa. Då var det strul med datakopplingen mellan aggregatsdatorn som får apt-filen från apteringsdatorn att jobba med. När man nollar ur ska hela stammen med stocknota sändas till apteringsdatorn och prd-filen. Apteringsdatorn ska sedan sända ett mottagningskvitto till datorn i aggregatet och efter det ska allt gå in i filen. I denna processen blev det fel ibland och vi kunde tappa många träd inkl stam, volym och stock.

Avatar Fallback

Re: 911.3 räknar ingen volym

zetase  
#316502 Vi är ganska gröna på maxi datorn men jag kan öppna prd filen men inte pri, det bytes aggregat innan leverans från 360 till 350 och tittar man på gammla prdfiler så har det ju funkat förut, men vår gode komatsu tekniker viftade bort det som icke relevant, vart hittar man felloggen i datorn?

   TS
Avatar Fallback

Re: 911.3 räknar ingen volym

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#316536 Tror du har felet där.
När jag byteragg mellan 360 o 350 så hämtar datorn alla inställningar från agg,men iochmed du har bytt agg så har du nog inte 350 ins inställningar i maskin.Så dom kommuniserar inte med varandra riktigt.

Avatar Fallback

Re: 911.3 räknar ingen volym

zetase  
#316543 Kan mycket väl vara som du säger, teknikern var dock in i databoxen i aggregatet och påstod att det lirade bra med maskindatorn tror han uppdaterade den,

   TS
Avatar Fallback

Re: 911.3 räknar ingen volym

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#316550 Kanske inte hjälper att uppdatera om inte motsvarande program är rätt i maskin,
en kompis bytte till .4 maskin o dom satte fel program i sp agg funka inte alls.hadde en 3a innan.
samma va det för mig att det inte stämde när jag skulle sätta på 360.När allt va fixat så är det bara att byta mellan agg, o datorn gör det automatiskt.

Avatar Fallback

Re: 911.3 räknar ingen volym

zetase  
#316563 Vad var det för program som inte funka på din maskin och vilka åtgärder gjorde man?

   TS
Avatar Fallback

Re: 911.3 räknar ingen volym

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#316574 3 år sen.
Fick ta agg datorn o åka till verkstan o sätta i rätt program där.
Kommer bara ihåg att teknikern inte fick det att ta ute i maskin.
På kompisens maskin hade dom kört in fel program i agg datorn en äldre version än maskin så därför funka inte det.Iochmed du har bytt från 360 till 350 måste det ligga i att den inte kommuniserar rätt.
Har du uppdaterat maskin det senaste.Vad har du för version i maskin senaste som precis kommit är 3.15.Hur gammalt agg?Vilken verksta är det du har?

Avatar Fallback

Re: 911.3 räknar ingen volym

zetase  
#316590 Ok om jag fatta det rätt så satt han in den senaste programvaran i både maskindatorn och aggregatet men det var svårt att få han att tala om vad han gjort så det är vad jag tror, dock var det samma herre som sagt att det är bara att byta aggregat så ska det funka direkt. Vi håller till i mellersta Värmland så Torsby är det som gäller.

   TS
Avatar Fallback

Re: 911.3 räknar ingen volym

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#316596 förstår jag dig rätt att du har två agg?
Å det funka med 360 men inte med 350.Om det är så,kommer det upp en röd avlång ruta uppe i höger hörn som övergår till grön när den skickar data när du byter agg?
Jag hadde så fast tvärt om fick inte 360 att funka det va tjall på linjen.Teknikern sa att ibland så är det så därför fick ja åka till verkstan o göra det på kontorsbordet(Värnamo) har funkat klanderfritt efteråt.
Jag tror fortfarande felet är att agg datorn inte är kombatibel med maskin eller tvärt om.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).