Verkstan

Medar till ATV-vagn

13 inlägg 7759 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Medar till ATV-vagn

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121010 Nu har jag de maskiner jag behöver och har tänkt färdigt en idé hur medarna ska byggas. :smile: Men behöver lite hjälp med tankar kring plåttjocklek. Medarna ska sitta "runt" hjulen och följa boggierörelsen och ska förstås klara full last, typ max 1500 kg på båda.

Förslag?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Medar till ATV-vagn

totte  
#121024 Skulle använda 3 mm och svetsa på längsgående förstärkningsprofiler av t e x smala vinkeljärn med hörnet upp. Men jag gissar mest, kanske nån som har gjort det och vet bättre.

Användarvisningsbild

Re: Medar till ATV-vagn

vetinte  
#121082 A
Senast redigerad av vetinte ons 05 mar 2014, 12:48, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Medar till ATV-vagn

zeetorg  
#121114 Har du tillräckligt stöd under (rättare sagt över) så behöver inte plåten inte vara så tjock egentligen. 2mm räcker säkert ganska långt.

Går det att få till så rekomenderar jag att du använder någon form av plastbelag under. Plast glider nämligen mycket lättare mot snön speciellt vid tö. Kanske man skulle kunna använd breda plastbelag från en snöskoter?

Användarvisningsbild

Re: Medar till ATV-vagn

svampbob  
#314119 Hur har det gått blev det några medar till vagnen? Jag skulle själv vilja ha möjligheten att sätta medar på vagnen för att sedan kunna glida runt och plocka gaddtallar snöbrott.

Avatar Fallback

Re: Medar till ATV-vagn

ulfgustav  
#314126 Varför inte att åtminstone börja köra med sk "Skoterdoningar", eftersom det numera inte finns arbetsskotrar så kan du säkert finna doningar till skäligt pris. Rejäla doningar tillverkade av en firma MRG utanför Sorsele

Användarvisningsbild

Re: Medar till ATV-vagn

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314128
svampbob skrev:Hur har det gått blev det några medar till vagnen? Jag skulle själv vilja ha möjligheten att sätta medar på vagnen för att sedan kunna glida runt och plocka gaddtallar snöbrott.


Nej det blev inget byggt. När jag fick banden så började jag trampa vägarna regelbundet hela vintern. Det fungerar så bra att det bär vagnen med last. Detta plus att jag har driven vagn sen några år.
Fast nu skulle jag faktiskt behöva medar, ska hämta enstaka timmerträd där jag inga vägar har.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Medar till ATV-vagn

svampbob  
#314132
ulfgustav skrev:Varför inte att åtminstone börja köra med sk "Skoterdoningar", eftersom det numera inte finns arbetsskotrar så kan du säkert finna doningar till skäligt pris. Rejäla doningar tillverkade av en firma MRG utanför Sorsele


Jag har tidigare kört rätt mycket med skoter och doning men nu har jag blivit bortskämd med hydraulik till kran och vinsch. Visst går det bra att köra med vagnen även nu på vintern körde ett fullt lass senast igår i 40 cm snö (knappt två fub björk) men det kräver ett hyfsat packat spår. Ska jag bara plocka enstaka träd så skulle det vara bekvämt att inte behöva packa spår dagen innan och vänta på kylan.

Avatar Fallback

Re: Medar till ATV-vagn

Zetor 25  
#314689 Har sett en variant av nån slags tjock plast som var uppvikt runt boggiehjulen och hopdragen på ovansidan av nån typ av" spännband". Tror det det fanns två styrstål under också.

Användarvisningsbild

Re: Medar till ATV-vagn

svampbob  
#314695 Jag tror också att jag har sett det men inte lätt att hitta nu när man vill prova.

Avatar Fallback

Re: Medar till ATV-vagn

Zetor 25  
#314699 Du kan ju kolla med Åkes Motor i Delsbo. Dom sålde plåtmedar ifjol i alla fall...

Avatar Fallback

Re: Medar till ATV-vagn

axwell  
#314703 Ett par såna här borde gå att stuva om så att dom kan passa.
Stål invändigt, svetsbara.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Sn ... ida-94023/

Slutsålt i Sundsvall :sad:

Användarvisningsbild

Re: Medar till ATV-vagn

weldion  
#316443 Får du tag på vägräcke så har du rejäla skidor där. Böjda och tål en hel del vikt. Sedan så är det bara att slipa och svetsa fästen på dem. Pulverlacka dem sedan så fastnar inte snön på dem så lätt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).