Motorsåg och handhållet

Husqvarna 543 XP/XPG

320 inlägg 179822 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#309142
Magnus M skrev:Satt o surfade lite o kom in på följande sida, där finns 242xpg att beställa för knappt 6000 :surp:

http://www.hakma.se/category/103-1-Bensin-40cc.aspx

Magnus M


242 XPG med eller utan triobrake?
/Niklas

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Hema  
#309153
Niking skrev:
Magnus M skrev:Satt o surfade lite o kom in på följande sida, där finns 242xpg att beställa för knappt 6000 :surp:

http://www.hakma.se/category/103-1-Bensin-40cc.aspx

Magnus M


242 XPG med eller utan triobrake?
/Niklas

Kanske inte jag som ska svara, men detta är vad som står:
9653511-33 HUSQVARNA, 242XPG 13" MOTORSÅG 5750:- inkl.
Så troligen inte.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#309168 Nu funka länk... I samma läsare.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

traktorz  
#309188 Har provat en MS241 med 35cm och en med 45cm svärd. Med det för långa svärdet var det av förståeliga skäl en stor besvikelse i responsen, medan 30 resp 35 cm svärd är max vad jag skulle tänka mig.

Provade visserligen med Picco-kedjor, men ifall det blir en sån här såg, så blir det med .325" kedja, så kortare svärd blir tvunget för att orka med.

Tyvärr finns inte "narrow kerf" .325" svärd med 1.3 mm för Stihl, vilken är en anledning till att jag även kikade på Husqvarna 543XPG. 543XPG är dessutom lättare än Stihls motsvarighet.

- Vad är viktigast för mig? En lätt såg, handtagsvärme, eller både och?

- Det finns ju betydligt lättare sågar än 543XP!
- Ifall en marginell viktökning är acceptabel, så väger lättaste modellen med 50cc bara 4.9kg. +2hg med värmehandtag. Stor skillnad i kapacitet dessutom. Mer såg för pengarna? Ja, i de flesta fall

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

traktorz  
#309193
Vardon skrev:Och för mig som har dålig kondition, är bara hobbybrukare och fryser som fan om fingrarna så gillar jag idén. Därför köpte jag den, nu lär jag bara försöka lära mig använda den, det blir inte kärlek vid första ögonkastet men det blev det inte med 242 heller.

Hekton spelar roll, kolla bara jämförelsen på husqvarna, strunta i några hg i varje steg och du har en 390 med 4,8 kW motor. Klart som korvspad att den sågar bättre, och några hekton spelar ju ingen roll om man inte som jag har dålig kondition... Eller när ska man börja räkna hekton?

Det är ingen såg för heltidsbruk i skogen.
Det är ingen ersättare till 242


Respekt för ditt val och de individuella skäl som låg till grund för inköpet. Förhoppningsvis uppfyllde de dina kriterier och likaledes motsvaras förväntningarna fortfarande ?

Det är ju bara en såg men visserligen ett verktyg, så om den inte uppfyller förväntningarna, går den väl att byta in?

Eftersom sågen verkar vara så kontroversiell, så kan det ju vara intressant att följa dina erfarenheter med den. T.ex. vibrationer, värmehandtagen, startvilligheten, tomgången, prestanda, lätt att underhålla, driftsäkerhet ...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Vardon  
#309341 Ja nu har jag varit i skogen idag och gallrat. Tidigare har jag mest sågat torrgran vilket inte alltid är det lättaste.

tack traktorz, eller som jag brukar säga "Gör hur dumt man vill, bara det finns en bra förklaring"

Då många känner till 242 så gör jag en del jämförelser med den.

Väldigt lättdragen i förhållande till 242. Den 242 jag har kan jag aldrig när den är kall hålla i och tro att jag ska få ut något snöre. 543 kan jag hålla hur som helst.

Som alla andra husqvarna jag har varit på 3-4 olika modeller behöver den 5-7 ryck innan den går igång.

Den är känslig när den inte är varm, man kan gott stå och gasa lite extra. 242 upplever jag egentligen oavsett temperatur att svarar den på gasen så den varvar upp så kan du börja såga. Det är lite för tidigt med 543.

Tomgång inga problem, gillar dock inte riktigt att ställskruvarna är låsta. Jag vill kunna ställa från att inte gå alls till 4-taktning så röken ligger över nejden men men.

Värmen - har inget att jämföra med men främre handtaget blir varmt, bakre är sämre men ibland är det nästan så jag vill slå av den.

Men nu i gallringsskogen har den gått riktigt bra, jag kommer säkert få igen det sen men det är morgondagens vardons bekymmer.


Beter den sig som idag, så kommer jag inte ens behöva hjälp att gräva en grop åt den, väldigt trevlig i gallring och vad det gäller effektiviteten i skogen så är det jag som är begränsande nu och inte sågen.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#309367 Trevligt, hoppas den beter sig ordentligt så den slipper hamna i grop.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#316259 Lämnade in min gamla 242:a på service och lånade hem en 543 XPG under tiden för att testa. Körde en tank idag.

Mina omdömen i fält:
1. Sågen känns väldigt lättdragen jämfört med den gamla 242:an. Accelerationen var inte på topp, men ändå acceptabelt. När 242:an är i form, accelererar den dock mycket snabbare.

2. Stoppknappen är irriterande liten. Men det kanske är en vanesak.

3. Brytaren för handtagsvärmen är lätt att komma åt av misstag. Den brytaren borde kanske istället sitta på bågen likt en HVA 560, där det är svårare att komma åt den av misstag.

4. Triobrake borde finnas som tillval på sågar i denna storleksklass.

Vid hemkomst renblåstes sågen och då noterades följande egenheter:
1. Svärdsmuttrarna satt inte fast i svärdskåpan som på min HVA 560. Ingen katastrof i sig, men ändå. Två svärsmuttrar är dock positivt, jämfört med en ynka svärsmutter på HVA 242.

2. De tre! skruvarna på startsnörekåpan satt inte fast i startsnörekåpan. (Det gör de förvisso inte på 242:an heller, men väl på den nyare "efterträdaren" 346 NE och 560). Dessa tre skruvar har dessutom 27 torx (modern Stihl-standard) istället för sedvanliga 4 mm insex (modern Husqvarna/Jonsered-standard).

3 Plastkåpan mellan startsnörekåpan och fläkthjulet gick inte att få väck, vilket kan ge problem med renblåsning runt fläkthjul. Vet av erfarenhet att det kan samlas mycket skit runt fläkthjulet med tiden.

4 Toppkåpan, eller åtminstone den den av toppkåpan som täcker filter + tändstift, var faktiskt verktygslös i ordets rätta bemärkelse. Den gick lätt att lossa den med handkraft. Sedan var det bara att lyfta av luftfiltret och blåsa rent. Luftfiltret skruvas alltså fast med handskruven till toppkåpan. Frågan är dock om denna toppkåpa kan lossa av misstag under körning och luftfiltret då tappar sin funktion?

5 Tändstiftet kräver 17 mm fast /kombi/-nyckel. Samma som på bl.a. HVA 560. 242 och 346 NE kräver 19 mm /kombi/-nyckel.

Sammanfattningsvis så fungerar 543 hyggligt i skogen, men har flera designmässiga tveksamheter. Jag tror jag behåller min 25 år gamla 242 ett tag till och väntar på att Husqvarna lägger ner lika mycket krut på en ny småsåg, som de har lagt på 550 och 560.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Brumsten  
#316327 543, tillbaka till dåtiden,flintagrejer, sågen utan berättigande.
Låt skiten stanna i Japan där den hör hemma.
Att kalla den för en Husqvarnasåg är att häda!
Hoppas att ingen har köpt någon, i så fall får ni skylla er själva, om ni inte är arkeologer?!.
:sad: =))

Användarvisningsbild

Husqvarna 543 XP/XPG

traktorz  
#353899 Det har nu gått drygt två år sedan jag först såg 543XP i en butikshylla, se inlägg #63 i denna tråd.

Jag var ju intresserad av den här nya sågen, främst för att den var lättast på marknaden med handtagsvärme, samt tar .325" H30-kedja.

Även japansk Strato-teknik från Zenoah lät övertygande.

Kan tänka att 543XPG är rätt såg för många som enda såg, eftersom den har bra kraft med sina 2.2 kW, drar lätt ett den kraftigare .325" kedjan på åtminstone ett 13" svärd, samt inte minst har handtagsvärme.

Men för vårt eget skogsbruk, med vindfällen och frötallar, samt olika typer av gallringar och hyggesrensning, så behöver vi ett par sågar vardera. Helst då med en 60-kubikare på topp som drar runt en grövre kedja på ett 18" svärd.

Vidare en allt-i-allo såg på 50cc, där just 543XPG får stå tillbaka för klassledaren 550XPG, dvs. mer kraft och temperament till samma pris, men med bara en måttlig viktökning.

För de lättare jobben, väljer jag en 35cc till 40cc såg, får dock acceptera att handtagsvärme inte finns att tillgå i denna klass av små-sågar. (30-kubikarna MS192/MS193 är visserligen riktigt lätta, men orkar inte i min mening riktigt med 1.3mm kedjorna).

3/8" LP-kedjor, typ Oregon 91VXL är robusta och har lång livslängd, men kanske inte skär lika snabbt som en nyvässad Stihl PS3.

Rättelse: Ändrat från 2.4 kW till 2.2 kW.
Senast redigerad av traktorz mån 30 nov 2015, 06:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354147 Nån nämde att bla hva 560 har 17mm tändstiftshylsa! är rätt säker på att det är 16mm! om man får vara lite petig! :smile:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

axwell  
#354149
Huggarn skrev:v Huggarn » 3 min
Nån nämde att bla hva 560 har 17mm tändstiftshylsa! är rätt säker på att det är 16mm! om man får vara lite petig! :smile:


Va, det trodde jag att mest minisågar som Stihl MS192, Ryobi 25 cc 4-takt hade, dvs 16 mm hexagon :surp:

Användarvisningsbild

Husqvarna 543 XP/XPG har tändstift NGK CMR7H

traktorz  
#354194 Få se nu, om jag har koll på det här med kallare och varmare tändstift.

Stihls lilla MS201 samt Husqvarnas nyare 550XP & 560XP har samtliga rekommendationen NGK CMR 6 H, vilket är ett varmare stift än det rekommenderade till trådens 543XP av japanskt ursprung. Jag tolkar det som att Zenoah-motorn i 543XP har en högre trimningsgrad (rena rama racingmotorn?) och därför behöver det kallare tändstiftet NGK CMR7H. (Noteras bör att även för Stihls såg i motsvarande klass MS241, så rekommenderas det varmare tändstiftet NGH CMR6H, vilket tyder på en måttligare trimningsgrad än hos HVA 543XP.)

Ref:
ZENOAH GZ 3900 EZ / GZ 4300 EZ PV

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543 XP/XPG har tändstift NGK CMR7H

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354219
traktorz skrev:Jag tolkar det som att Zenoah-motorn i 543XP har en högre trimningsgrad (rena rama racingmotorn?) och därför behöver det kallare tändstiftet NGK CMR7H. (Noteras bör att även för Stihls såg i motsvarande klass MS241, så rekommenderas det varmare tändstiftet NGH CMR6H, vilket tyder på en måttligare trimningsgrad än hos HVA 543XP.)

Vad är det som får dig att tro att värmetal på stift är relaterat till effekturtag?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Hema  
#354221 Jag tänker samma, då det var så på moppetiden. Kanske jag kan lära om o rätt nu då?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).