Bioenergi

Flis från hög med ris?

20 inlägg 11835 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Flis från hög med ris?

JagArJag  
#315300 Hej

Har en stor hög med ris (alltifrån 150 till 2mm diameter gissar jag.
Eldar med flis i "hemmasystem" så långa pinnar från riset gör att det blir skatbo längst ner i flisförrådet (gissar/hoppas att 100mm är ok men inte mer)
En lastbilstugg med 100-såll ger väl för långa pinna arv riset är jag rädd för, vad tror ni?

Kan man sålla det på ett vättigt sätt? Lutande nät som vibrerar och sen häller man sakta flisen över det?

Hur mycket får man av en flishög, har hört att det blir 1/3 kvar av den i fliskubik, kan det stämma?



   TS
Avatar Fallback

Re: Flis från hög med ris?

JagArJag  
#315738 Är det ingen som någonsin flisat en hög med ris? Verkar otroligt

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flis från hög med ris?

Bax  
#315760 Nä, jag kör bara med stamved så jag har ingen aning.

Avatar Fallback

Re: Flis från hög med ris?

Tosca  
#315775 Kan inte huggen sätta i ett finare såll?

Avatar Fallback

Re: Flis från hög med ris?

JagArJag  
#315814 Det är säkert fullt möjligt, men ett såll kostar massor med pengar och dom lär inte köpa det bara för att jag behöver det lite per år.
Så i realiteten nej.
Tyvärr.

   TS
Avatar Fallback

Re: Flis från hög med ris?

Tosca  
#315849 Det finns ingen med en mindre flistugg i närheten som du kan leja in?

Avatar Fallback

Re: Flis från hög med ris?

JagArJag  
#315856 Känner inte till någon annan.

Vad tror ni krävs för att få tillräckligt små bitar av riset? Går det överhuvudtaget?

   TS
Avatar Fallback

Re: Flis från hög med ris?

jannee  
#315861 En bekant till mig försökte sig på att flisa skatar och grova grenar, inte ens direkt ris, fick titt som tätt stopp i inmatningen till sin flispanna, slutade med att han fick köpa hem pellets.

Avatar Fallback

Re: Flis från hög med ris?

Tosca  
#315863 Har du övervägt egen flishugg?

Avatar Fallback

Re: Flis från hög med ris?

JagArJag  
#315885 Jag har en bruks 722, mekanisk matning tyvärr.
Där blir det långa stickor. Men 2-12cm "stockar" går bra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Flis från hög med ris?

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#316301 Brukshuggen klarar inte ris. Det blir bara långa stickor. Det finns en dansk traktorhugg med både såll och kvistbrytare men jag kommer inte ihåg vad den heter. Kostar en del, men kanske kan vara värt att byta upp sig om man vill elda ris under flera år.

Avatar Fallback

Re: Flis från hög med ris?

JagArJag  
#316317
Ernst skrev:Brukshuggen klarar inte ris. Det blir bara långa stickor. Det finns en dansk traktorhugg med både såll och kvistbrytare men jag kommer inte ihåg vad den heter. Kostar en del, men kanske kan vara värt att byta upp sig om man vill elda ris under flera år.


Har du någon ledtråd till vad den huggen heter? t.ex. vad namnet börjar eller slutar på? Färg? återförsäljare?
Var det dubbla hydrauliska "drivhjul" på den?

   TS
Avatar Fallback

Re: Flis från hög med ris?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#316325 Farmi som Nordfarm säljer har såll och kvistbrytare.

Avatar Fallback

Re: Flis från hög med ris?

JagArJag  
#316334
busholle skrev:Farmi som Nordfarm säljer har såll och kvistbrytare.


Vet du något om den förutom att den utrustningen finns?
Är det två drivhjul för inmatning?
Fungerar sållet och kvistbrytaren så pass bra så även småsmå tunna grenar blir mindre än t.ex. 1dm? Eller är det bara större saker som blir små?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flis från hög med ris?

Kse  
#316337 Vi har lite samma problem fast vi leverera till värmeverk, är iof bara snäppet kraftigare grejer än en större villapanna i det verket så det är apoteksflis som gäller.
I en Bruuks hugg går det tydligen inte att komma ifrån att det blir en del stickor ock kvistar, vi har dock en hel del som är halvmetern och längre så jag misstänker att det del beror på dåliga stål då fliskvalitén varierar från gång till gång.
Men jag skulle behöva tips och idéer på hur man sållar flisen på ett effektivt sätt så att man iaf får bort dom värsta stickorna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).