tis 17 feb 2015, 22:04#317012
Det där tycker jag var en dålig källa på lagen om vikterna för ekipage.
Här är det rätta, 4.kap §2 Trafikförordning (1998:1276)
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm#R242 § Ett motordrivet fordon får inte dra fler än
1. ett fordon som inte är inrättat för koppling till dragfordonet, eller
2. två fordon som är inrättade för koppling till dragfordonet.
Den sammanlagda bruttovikten av de fordon som dras får vid färd på väg inte överstiga dragfordonets bruttovikt och vid färd i terräng två gånger dragfordonets bruttovikt.
Trots bestämmelserna i första stycket får bilar, traktorer, motorredskap och terrängmotorfordon dra ett eller flera fordon, om samtliga fordon som dras är inrättade för koppling till dragfordonet och
1. kan bromsas effektivt, eller
2. den sammanlagda bruttovikten av tillkopplade fordon som saknar effektiva bromsar inte överstiger dragfordonets bruttovikt eller vid färd i terräng två gånger dragfordonets bruttovikt.
A75 av väger 3560 kg enligt konedata. Jag inte hur mycket en kärra med vedlast lägger över via hitchkroken men om jag höftar till med 1 ton så blir bruttovikten 4,5 ton över traktorns axlar. För körning på väg blir det då kvar att kärrans axlar får belasta marken med max 4,5 ton. Eller max 9 i terrängen.
Dvs. enskilt bruttovikten av kärran får vara max 5,5 resp. 10 ton om man räknar tillbaka det som omfördelas till traktorn.
Gäller alltså obromsade efterfordon.
Så vet ni lagen. Även om man bara kryper fram runt stubbar (ej vägkörning) så kan det vara olagligt med lasten. Det är bättre att vara medveten än omedveten om lagen - då vet man om att man kanske går på fel sida. Men att polisen dyker upp mitt ute i skogen när det skotas fram till avlägg och vill göra kontroll är väl mikroskopisk.
Kom ihåg att det är bruttovikten som räknas. Visst, bromssträckan blir inte bättre men man kan ta mer lagligt om man häktar på frontvikter, hjulvikter och någon lastare. En A75:a (en jag hittade registreringsnumret på blocket) har totalvikten 7 ton kunde jag få fram via transportstyrelsens tjänst. Så möjligheten finns ju att, om man belastar traktorns axlar korrekt (2500&4500 kg) få 14 ton över till kärrans hjul vid terrängkörning...
Sen att den stackarns motorn nog inte är lämplig för att förflytta ett 21 tons ekipage må vara en annan fråga.
Nog om detta för mig.
Gällande lastare tycker jag det är ett klent argument emot sådan bara för att man ska behöva ta av och på den. Det går ju väldigt snabbt med moderna lastare (och även omoderna). Behöver man inte lastaren till något måste man ju inte sätta tillbaka den förens säsongens skogskörning är över...
Om det är riskabelt med fundamentet mot bakaxeln så är det väl en annan sak. Men håller man på med sådan körning, är man inte inne redan på rejält bukskydd också? På min Valmet är ju lägsta punkten buken, inte fundamenten för lastaren till bakaxeln.
Vit Valmet 6300 2wd från 1991. Röd BM Victor från 1961.