Uppvärmning

Soteld

51 inlägg 41483 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Soteld

hakki  
#316202 enklast ifall du kan elda med öppet spjäll hela tiden vilket ju är fullt möjligt ifall du eldar mot en vattentank,då slipper du nästan sota ochså.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Soteld

hakki  
#316204
hakki skrev:enklast ifall du kan elda med öppet spjäll hela tiden vilket ju är fullt möjligt ifall du eldar mot en vattentank,då slipper du nästan sota ochså.. :smile:

spjäll skrev jag,draglucka tänkte jag ju!

Användarvisningsbild

Re: Soteld

sundelius  
#316238 Uven har rätt!!!
Har jobbat som brandman i rätt många år och de soteldar jag har åkt på är människor som inte har en aning om hur man eldar och heller inte har brytt sig. Ellika oroar sig och då tror jag inte hen har missköt eldningen tillräckligt för att få en soteld, det krävs både sur ved och felaktigt drag!

Avatar Fallback

Re: Soteld

Eliika  
#316239 Tack så mycket för alla svar! Sotas gör det minst 2 ggr per år. Jag känner mig lugnad och hoppas att soteld är något jag aldrig råkar ut för!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Soteld

sundelius  
#316240 Är helt övertygad om att till din fastighet kommer vi aldrig få en utryckning. Elda på du Ellika

Avatar Fallback

Re: Soteld

Eliika  
#316242 Jag håller tummarna för att det stämmer :-) Tack igen!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Soteld

Göt  
#316330 http://www.varmebaronen.se/film-vedeldning
Hittade en reklamfilm om pannan kanske du kan ha nån nytta av den

Avatar Fallback

Re: Soteld

Qkeeper  
#328393 Faran med soteldar är egentligen störst om muren spricker eller att du har brännbart material för nära men i många fall går det bra ändå. Dra i ett böjbart rostfritt skorstensrör. Finns rör som klarar av att hålla en skorsten säker vid soteld, man måste däremot byta röret efteråt.

Avatar Fallback

Re: Soteld

Hema  
#328412
Qkeeper skrev:Faran med soteldar är egentligen störst om muren spricker eller att du har brännbart material för nära men i många fall går det bra ändå. Dra i ett böjbart rostfritt skorstensrör. Finns rör som klarar av att hålla en skorsten säker vid soteld, man måste däremot byta röret efteråt.

En sådan lösning ger väl tyvärr minskad värmestrålning till murstocken, så att man går miste om "element"-effekten?

Avatar Fallback

Re: Soteld

axwell  
#328423
Hema skrev:En sådan lösning ger väl tyvärr minskad värmestrålning till murstocken, så att man går miste om "element"-effekten?

Å andra sidan drar inte insatsröret, i motsats med tegel, till sig fukt så att murstocken frostsprängs bit för bit.

Röret blir varmt, annars skulle det inte bli så mycket bättre drag än rökgången i teglet som ju har större area.

Vermikuliten på utsidan av insatsröret värmeisolerar utrymmet mellan röret och rökgångens väggar, så visst, murstocken blir inte vidare varm.

Däremot går det att brassa på mer och få ut mer av veden i eldstaden samtidigt som rökgaserna blir mindre hälsovådliga.

Avatar Fallback

Re: Soteld

Eliika  
#328434 Tyvärr har vi en vind som måste värmas upp av en varm murstock så det är inget aternaric tyvärr.

   TS
Avatar Fallback

Re: Soteld

Qkeeper  
#329268 Bara en fråga men varför värma upp vinden?

Angående rören så visst man tappar endel värmestrålning men som regel idag så ligger rökgastemperaturerna på så passa låga nivåer att du ändå inte får den effekt som så många hade för 30-40 år sen när slutförbränningen i princip låg i skorstenen. Idag tar vi tillvara på mycket större del av energin i veden och detta sker i eldstaden där det ska ske och därmed har vi också en miljövänlig förbränning. Många eldstäder har idag en koldioxidneutral förbränning vilket gör vedeldning till en miljövänligt alternativ vilket det knappast är om slutförbränningen ligger i skorstenen och du kanske ligger på en verkningsgrad runt 50%. Vet att många av oss här på forumet gillar att hugga ved men att skicka ut 50% av dess energi till kråkorna är ju ändå ganska onödigt.

Att man får bättre drag i ett rör och mindre sotbildning beror framför allt på: Kortare tid till rätt driftstemperatur, slätare yta, rund kanal vilket ger ett bättre flöde.

Avatar Fallback

Re: Soteld

Eliika  
#329269 För att vi bor i ett gammalt hus där vinden är uppbyggd på så vis att murstocken värmer upp den för att hålla fukten och därmed mögel borta :) Har läst att man bör elda minst 1 gång per vecka även under sommaren för att vinden ska vara bra.. Därför kan vi inte Heller tilläggsisolera den som man skulle önska (= blir för tätt).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Soteld

T Landström  
#329272
Eliika skrev:För att vi bor i ett gammalt hus där vinden är uppbyggd på så vis att murstocken värmer upp den för att hålla fukten och därmed mögel borta :) Har läst att man bör elda minst 1 gång per vecka även under sommaren för att vinden ska vara bra.. Därför kan vi inte Heller tilläggsisolera den som man skulle önska (= blir för tätt).


Helt rätt! Men det är nog ingen fara att tilläggs isolera...om man väljer rätt material.
Jag kommer troligen att tilläggs isolera vinden på mitt hus när jag får tid över!

Avatar Fallback

Re: Soteld

Eliika  
#329279 Toppen om man kan tilläggsisolera ändå! Just nu blir vår övervåning kall efter en natt då värmen bara åker rätt genom taket :p

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).