Motorsåg och handhållet

din första såg

72 inlägg 23987 visningar 34 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: din första såg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#316025 En 339. För att kapa stormfällen. ;)

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: din första såg

Hema  
#316033 Jonsered 2117 EL (om dessa får nämnas), Jonsered 2141, som kompletterades med en HVA 357, sedan kom en 351:a och ersatte 2141:an och ny ligen kom en HVA 339:a in i samlingen.

Första som jag körde var dock en HVA 242:a, men det var hemma hos polarn, som lärde mig motorsågsvett & etikett.. ;)

Avatar Fallback

Re: din första såg

mrvimek  
#316035 Jag var inte mer än 10 när ja fick min första stihl 017 Tro ja den heter och den är fortfarande kvar och används :)

Användarvisningsbild

Re: din första såg

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#316038 Första sågen jag körde var en Stihl 020, var nån gång -79-80 o man var en mäkta stolt 13åring. Efter man fått lite vana fick jag köra farsans nästan nya Hva 444. Första egna var 234an som jag haft på skogsskolan o köpte vid examen.
Bästa såg jag brukat är Hva 242. Fast senaste inköpet, en Stihl Ms241 är inte långt efter.
Det flesta sågarna vi köpt genom åren finns kvar utom 020n som byttes in o en 42a som blev stulen.
Nästan alla Husqvarnor går fortfarande.
I skrothögen ligger bl.a 3 st Partner R22 som fått sätta livet till i vedhögen. Dom fick jobba hårt, körde så oljan kokade i dom.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: din första såg

Seb macahan  
#316052 Husqvarna 42special var första. Sen en 242:a. Första nya sågen var en 346:a och 357:a. Någon bättre behövande var här och hämtade 42:an 242:an och 357:an en sen natt, tillsammans med andra verktyg 😈 Nu har jag en HQ550xpg och en Stihl Ms201.
242:an var en go såg, bäst bottenvrid i 357:an. Men den jag är mest glad i och om ja var tvungen o välja igen så är det helt klart 550´n. Lite plastig jämfört med de andra men vilken pigg såg o stark i förhållande till vikt, gott ljud i den också.

Avatar Fallback

Re: din första såg

Traktorkalle  
#316065 Första egna sågen, en Partner R17 som jag fick runt mitten på 80-talet. Första sågen jag köpte, en Hva 55 inköptes ny 2003 för att ha i vedhögen. Det var (är) en mycket trevlig såg, men just i vedhögen föredrar jag numera Hva 555 som är en riktig favorit!

Mvh

Användarvisningsbild

Re: din första såg

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#316075 Första sågen jag använde måste ha varit farsans gamla (slitna och rätt värdelösa...) Stihl 012 AV. Den kunde verkligen konsten att höja humöret... 😡

Första egna sågen jag fick var en Jonsered 510 SP som stod i ett hörn och som ingen behövde, går fortfarande men används numer endast av sentimentala skäl.

Första nyköpta sågen var en Stihl MS 241, numer utbytt mot en 261, som i sin tur kompletterats med en MS 192 och en MS 201...och en begagnad Husqvarna 346 XPG som står på landstället - man blir ju så trött på att flytta sågarna från ena stället till det andra :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: din första såg

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#316076 Husqvarna 234 SE cirka 1985. den lokale handlaren hade fått in ett restparti ,för 238:an hade lanserats i samma slängen om jag inte minns fel så kostade den 2100:-. Annars började karriären med gubbens stihl 020

Avatar Fallback

Re: din första såg

jannee  
#316091 Jonsered 420 sedan en Jonsered 435 vilken jag växlade upp - ABSOLUT den bästa såg jag ägt. Nackdelen blev att på slutet ville den inte starta när man kört bensinslut, fick tanka den med motorn igång.

Avatar Fallback

Re: din första såg

olli  
#316095 Min forsta sag, en beg Partner R 11 inhandlades nar jag gick pa skogsbrusskolan i Vallmotorp 1962-63. En stark maskin med svagt bakre handtag, och utan kastskydd och andra moderniteter.

Användarvisningsbild

Re: din första såg

Erre  
#316171 Den förste som satte en motorsåg i mina händer var min morfar. En stihl 024 AV.
Idag 15 år senare är den i min ägo och körs med lite ibland av nostalgi skäl.
Arvegods.

Avatar Fallback

Re: din första såg

isteskog  
#316176 Ojoj! Den första var en Husqvarna 140. Sen har man haft Husqvarnor som 133(skit) 242,244,444?346 till dagens 550 +några halvhusqvarnor (Jonsered) ... men ingen stihl :wink: Uppskattningsvis 15-20 sågar har man haft och alla med 13 tums svärd :lol:

Användarvisningsbild

Re: din första såg

Skogshuggarn  
#316195 Första sågen man körde,,,,

En svensktillv "Companion" m "pistolgrepp".
Tror inte ens man fyllt "tonår" då, och kördes med en "skräcksalig" blandning. 😈

Glömmer/glömde aldrig den sågen!!!. :grin: , så nu har jag skaffat en nästan likadan fast med "tumgas". :grin: :grin: :grin:

Avatar Fallback

Re: din första såg

gamla drängen1964  
#316209 Min första egna såg Jonsered420.Första såg jag använde var min fars Husqvarna 160.Stor och tung .

Avatar Fallback

Re: din första såg

Simon.M  
#316213 Husqvarna 42 special min andra såg är en 550 börjar bli nöjd med 550 nu efter 2 år verkar som man vart tvungen att köra mycket o hårt med den. Vart svårstardad när man haft en mindre paus tidigare som bränslepåfylning. men nu går den riktigt bra

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).