Motorsåg och handhållet

Ny motorsåg, 550 eller 560 HVA?

16 inlägg 15195 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ny motorsåg, 550 eller 560 HVA?

Husqvarna340sg  
#316092 Hejsan jag ska köpa ny motorsåg och undrar vilken man ska ha husqvarna 550xpg eller 560xpg?

Tack på förhand



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Ny motorsåg

jannee  
#316106 Avgörande måste vara till vad du ska ha den till. Bara avverka grova träd 560.
Gallra och avverka träd med varierande storlek, mycket kvistning, välj den något lättare modellen, vikten är inte försumbar vid långa dagliga arbetspass.
Nu är jag som jag är, har en 2253 WH och en 020. Vi gallring (blir mest kubb och massaved) använder jag 020 och vid grövre får det bli Jonsereden och 2253:an duger gott och väl till det mesta, så länge svärdet når (15 tum).
2253 WH = 550 xpg - triobraken.

Avatar Fallback

Re: Ny motorsåg

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#316116 Viss du ikkje er nødt til å ha varme i handtaket hadde eg valgy xp enten det blir 550 eller 560 sparer sikkert ikkje 200 gr men sparer litt vekt og litt penga. Jonsered 2260 har eg brukt litt, veldig sterk og god sag men er litt tung. Som han andre her nevner kjem an på behovet. Eg har brukt 550 xp ein del er veldig fornøyd med den også.

Användarvisningsbild

Re: Ny motorsåg

traktorz  
#316225
Husqvarna340sg skrev:Hejsan jag ska köpa ny motorsåg och undrar vilken man ska ha husqvarna 550xpg eller 560xpg?
Tack på förhand

- Behöver du inte handtagsvärme, så är 545 & 555 billigare, men med lika uppbyggnad.
- Fast ur arbetsmiljö, så är nog värme i handtagen ett starkt plus.
- 560-modellen kan ta 3/8" kedja, om behöver en tåligare kedja till att såga stubbar ute på hyggen.

Användarvisningsbild

Re: Ny motorsåg

Peteflamingstar  
#316230
traktorz skrev:
Husqvarna340sg skrev:Hejsan jag ska köpa ny motorsåg och undrar vilken man ska ha husqvarna 550xpg eller 560xpg?
Tack på förhand

- Behöver du inte handtagsvärme, så är 545 & 555 billigare, men med lika uppbyggnad.
- Fast ur arbetsmiljö, så är nog värme i handtagen ett starkt plus.
- 560-modellen kan ta 3/8" kedja, om behöver en tåligare kedja till att såga stubbar ute på hyggen.


Jag använder min 555:a i jobbet och klarar mig utan handtagsvärme, har man med tre-fyra par handskar så klarar man vätan (om man nu måste hugga blöta dagar). Otroligt stark o rapp såg, men nackdelen är vikten.

Avatar Fallback

Re: Ny motorsåg

mrvimek  
#316232 Jag hade 345 och den bytte jag mot 550 trio och är nöjd men 550 dra mycket mera bränsle :(

Avatar Fallback

Re: Ny motorsåg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#316234 Bränsletörsten verkar gå över efter ett tag. Hur många timmar har du haft den?

Användarvisningsbild

HVA 345 vs HVA 550XP

traktorz  
#316241
mrvimek skrev:Jag hade 345 och den bytte jag mot 550 trio och är nöjd men 550 dra mycket mera bränsle :(

HVA 345 var en mycket ettrig såg, trots att den inte hade XP-epitetet. Skillnaden i effekt; 2.2kW mot 2.8kW torde medföra högre bränsleförbrukning, trots att Xtorq friskluftsmotorn ju skall vara bränslesnålare.

Men borde inte friskluftsmotorn i 550 ändå dra mindre bränslse på tomgång, samt att den kapar så mycket snabbare med den 27% högre effekten. Husqvarna anger en sänkning av bränsleförbrukningen med siffran 20% för XTorq contra traditionell spol-teknik. Så teoretiskt 7% mer bränsleförbrukning...

Användarvisningsbild

Re: Ny motorsåg

JensSkoog  
#316243
Mangan skrev:Bränsletörsten verkar gå över efter ett tag. Hur många timmar har du haft den?

Kann det vara så för andra sågar ochså? Har körd min "nya" Stihl MS261 ett tag nu, men inte mera än ung. fem timmar totalt, och i dag var första gongen den gick i kapning i längre intervaller. Kändes som jag fick fylla på ofta :?:

Användarvisningsbild

Re: Ny motorsåg

traktorz  
#316245
Mangan skrev:Bränsletörsten verkar gå över efter ett tag. Hur många timmar har du haft den?

- Har svårt att inse att tiden är en faktor här.
- Realistiskt den enda parametern som styr bränsleåtgången är varvtalet.

Avatar Fallback

Re: Ny motorsåg

Husqvarna340sg  
#316271 Tack för svaren.
Det blev en 550 XP jag ska ut och använda den i dag och se hur den går :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny motorsåg

loppan  
#316273 Du kommer att bli nöjd.
Om den är ny så får du ha lite tålamod,det krävs att du kör några tankar innan autotunen ställt in sig bra.
I bland går dom rätt kass i början.

Avatar Fallback

Re: Ny motorsåg

jannee  
#316278 Köpte du sågen i går (Fredagen den 13:e), då kommer den inte att fungera :mrgreen:
Hade du bara väntat en dag hade du säkert blivit nöjd :grin: för att inte säga helnöjd.

Avatar Fallback

Re: Ny motorsåg

mrvimek  
#316287 Snålt att inte köpa med trio och man få med värme i handtagen då:)

Avatar Fallback

Re: Ny motorsåg

Astrix1  
#321912 Köpte en 550 xpg trio kört fyra tankar nu , sågen går bra men bakre bromshandtaget trasigt redan pga fall från ca 7dm höjd . Trillade olyckligt på handtaget i skogen .
Ska åka in i morgon och köpa nytt . Min första trio såg funkar bra tycker jag kan rekomdera sågen, annars är stihl ms 201 en bra såg om man vill ha en lätt såg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).