Servicebyggnader

Vedförvaring /torkning

18 inlägg 17266 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vedförvaring /torkning

Göt  
#315790 Har ett gammalt vedskjul som har sett sina bästa dagar där jag radar in de 30 kubik ved som jag gör av med under året. Går nu och funderar på hur man skall göra. Vad är bäst och mest rationellt när det gäller vedförvaring/ torkning Ny vedbod? Pallsystem? och hur gör man det på bästa sätt??? :???: :???: :???:

Jag sågar den granna veden med klinga och den grövre veden med motorsåg och klyver veden med hydraul klyv
Skulle behöva plats för 2 årsförbrukningar

Kom gärna med tips och trix 🧠



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedförvaring /torkning

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315796 Har du tillgång till traktor eller dylika transporthjälpmedel?

Avatar Fallback

Re: Vedförvaring /torkning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315798 Och hur ser det ut där du skall bränna upp veden?

Användarvisningsbild

Re: Vedförvaring /torkning

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315809 Å längd på vedträna?

Avatar Fallback

Re: Vedförvaring /torkning

ÅsaNisse  
#315815 Avstånd vedbod-Panna? Dörr och utrymme i pannrum?

Avatar Fallback

Re: Vedförvaring /torkning

Hema  
#315847 http://youtube.com/watch?v=-CZfnxwJBwc några hjul på de där vedbärarna o jag tror man får ett smidigt system o använder alltid den äldsta veden först.

Avatar Fallback

Re: Vedförvaring /torkning

stektlök  
#315886 Kolla runt bland trådarna här. Det finns vedtrådar i massor !

Avatar Fallback

Re: Vedförvaring /torkning

elis  
#315894 Lite intressant läsning finns bl a här: viewtopic.php?f=13&t=7175&hilit=Bilder+från+din+vedtillverkning

Användarvisningsbild

Re: Vedförvaring /torkning

Göt  
#315908
Hema skrev:http://youtube.com/watch?v=-CZfnxwJBwc några hjul på de där vedbärarna o jag tror man får ett smidigt system o använder alltid den äldsta veden först.

Den var smart verkar vara lite tungt att flytta veden

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedförvaring /torkning

Göt  
#315910 vedlängd 50 cm
Kastar in veden genom källarfönster får in ca en kubik utan att flytta om
Har en värmebaron Ub 40 och 1500 liters tankar
Traktor Ferguson 135 med frontlastare lufter nog inte mer än max 300 kg varken fram eller bak

vedboden jag har just nu står ca 10 eter från vedinkast i källaren är dock tyvärr på framsidan av huset och blir inte så snyggt (om det nu spelar nån roll)

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedförvaring /torkning

ÅsaNisse  
#315918 OK! 300 kg är väl ca 1 m³ ca så spika lite ramar på SJ pall och hantera dom med frontlastaren. Från klyven in i vedboden när dom fått vårtorken ute,och stapla till det blir fullt. Sen därifrån till vedinkasten och tippa på en ränna. Ved är bra, men ska ge värme i pannan och inte slitas upp dessförinnan. Kräver att du har en vedbod du kan köra in i för pallhanteringen.

Avatar Fallback

Re: Vedförvaring /torkning

bjed0001  
#315925
Göt skrev:Traktor Ferguson 135 med frontlastare lufter nog inte mer än max 300 kg varken fram eller bak



Nu måste jag protestera, har också en 135 för ved och snöröjning, och nog lyfter den mer än 300 kg på trepunkten. Eller börjar hydralsystemet vara slut på din?
Enligt: http://www.tractordata.com/farm-tractors/000/7/4/743-massey-ferguson-135.html
ska 135 ny lyfta nästan 1300 kg på trepunktslyften.

Förövrigt intressant tråd, går själv i liknande tankar

Avatar Fallback

Re: Vedförvaring /torkning

axwell  
#315949 Nog låter det i underkant med 300 kg i frontlastaren, runt 800 kg lyfte den Mf 135: med Bergsjölastare 800 (eller 900) jag hade.
Min minitraktor har problem med en 1m3 cipax full med staplad rå ved i frontlastaren, stjälp torr ved borde inte vara något att bekymra sig om, speciellt om det är 50 cm ved.

Användarvisningsbild

Re: Vedförvaring /torkning

Göt  
#315965 Ok erkänner att den säkert lyfter mer har kört både med hösvans och kört blöta rundbalar med den bak men den blir väldigt lätt fram den lyfter ju helt klart upp traktorn i framänden får funder lite bra att belasta traktorn fram.

Frontlastaren en bergsjö 108 kanske också lyfter mer men det blir tungstyyyyyyyrt :mrgreen: utan servostyrning. Var nog inget illa ment jag gillar min ferguson :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedförvaring /torkning

Göt  
#315966 bra förresten nu fick jag tänka till lite 🧠 skulle man kunna göra en betongvikt och sätta i frontlastaren med sms fästen hur skulle man lösa det problemet :?: :geek:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).