Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Lätt och smart och billig vedtransport

85 inlägg 42779 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lätt och smart och billig vedtransport

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315893 Tja några timmar sov jag nog :smile: Har tänkt lite till, det är inte aktuellt för mig att "renovera" en till. Jag har både investeringar o andra projekt på tur, först garage/verkstan uppe vid torpet o sen skogsvagnen som ska byggas om. O frontlyft o bukplåt har jag ju redan tillverkat till min. Såå, jag lugnar mig nog, tror jag :roll: .

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Lätt och smart och billig vedtransport

Danskar´n  
#315899 Det går bra Magnus. Ibland måste man säga nej - fast det kan va svårt... :wink:
Vi får se hur det går. Jag får nog såld enddå.
Tack för snacken och lycka till med dina project.

Mvh
Uffe

   TS
Avatar Fallback

Re: Lätt och smart och billig vedtransport

Danskar´n  
#315947 Men om jag skulle drabbas av galloperande vansinne och börja skruva... hur får man av det högre "låret"? Jag forsökte med att ta av fälgen och skruva av sidolocket på kugghjulshuset, men det gikk inte. Ska jag ner i diffen och lossna upp något. Jag måste kapa väg under sitsen till locket over diffen - ganska jobbigt.
Du har ju renoverat samma modell, så du kanske kan leda mig på väg, Magnus?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lätt och smart och billig vedtransport

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315952 Jag har faktiskt inte haft isär det på min men om jag tror rätt så kan du lossa bultarna mellan axelhuset o traktorkroppen. En pallbock under traktorkroppen o så måste du stötta hytten oxå. Då får du lös hela axelhuset på den sidan. Jag tror inte du ska behöva ner i diffen uppifrån. I den ändan in mot mitten sitter bromstrumman. Jag ska kolla vidare senare hur det sitter ihop. Jag har sprängskisser på det

Om du bildgooglar Holder A55 så finns en bit ner en bild på en hel driva med lösa axelhus. Då förstår du hur jag menar.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Lätt och smart och billig vedtransport

Danskar´n  
#315961 Bra... jag tror jag förstår. måste ochså lossa bultarna som hållet hytten till axelhuset, i så fall.
Ska kolla google.
Får faktisk mer o mer lust till å meka... tank om jag kunde fixa det till... wow... :grin:

Tack så mycket tills vidare.

Uffe

   TS
Avatar Fallback

Re: Lätt och smart och billig vedtransport

foton  
#315964 Du lossar alla bultarna i den plåten som är innanför skivan som fälgen sitter på. Då kan du dra ut hela paketet . Kan vara lite trögt men det går.

Användarvisningsbild

Re: Lätt och smart och billig vedtransport

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315969 Så det ska alltså gå att få ut den oxå. Var osäker så jag ville inte påstå nåt som kanske inte stämmer.
Här har du en bild på hela struten. Antar att du behöver ändå få loss hela om du ska få det svetsat eller kanske byta hela, den bilden jag tipsade om är ju en annons faktiskt. Lite långt till Holland kanske :???:
img_0058.jpg

img_0059.jpg

img_0060.jpg


Magnus M

Avatar Fallback

Re: Lätt och smart och billig vedtransport

Danskar´n  
#315985 Tackar FOTON. Jag provade det, men vågade inte ta för hårdt I. Tänkte att någon krossad småbit satt imellan. Prover igen med lite mere power.

Så bra Magnus. Med dessa skissarna blir allting klart. Tror det blir skruvning efter hälgen om inte jag får såld. Får rigga till nån indianer tält om det blir skitväder.

Tusen tack båda 2.
Jag hör av mig senare

Mvh

Uffe

   TS
Avatar Fallback

Re: Lätt och smart och billig vedtransport

Hema  
#316000 Lycka till med reparationen. Annars så finner jag denna tråd väldigt passande till denna trådrubrik. viewtopic.php?f=21&t=20561 Dock inte lika rolig.

Avatar Fallback

Re: Lätt och smart och billig vedtransport

Danskar´n  
#316197 Kanske du har rätt HEMA, men nu va det här jag startade med denna traktorn och frågor omkring den, så jag stannar nog här... :mrgreen:

Men nu är det händt det att jag blev så sugen på att undersöka vad felen va, så här på eftermiddagen skruvade jag ta mej fxxn skitet isär. Tack va Magnus´skissar och Foton´s råd om bara att ta i, lyckades jag att demontera hela grejen.
OJOJ... inte trevliga grejer som fans inuti slutväxeln... mindst 2 hela lager kvarnade til småbiter. Inte så konstigt att gjutjärnet måste ge sig.
Tur i otur är att om jag får svetsat gjutjärns biten, ska jag "bara" byta 3 lager och någon packdosa - eller vad dom heter. kugghjulen tror jag att jag kan fila och putsa upp, så märken försvinner.
Jag trode faktisk at bromsorna va "blöta" men på grund av packdosarna, stannar oljen i diff-sumpen. Jag trode att hela bakaxelgrejen till och med slutväxeln, låg i samma oljebad, men slutväxeln har sitt eget bad. Ska nog kolla de andre 3 slutväxlar. Det är inte SÅ roligt att skruva såhär... :wink:
På mandagen ska jag gå till den lokala traktormekaren. Hans farsa svetsade locket till diffen för någon tid sedan, och det håller fortfarande. Så vill jag fråga om hur mycket han ska ha för att ta ut de gamla ytterringerna till lagern, som ju sitter så alldeles fast, och byta till nya med packdosar och hela grejen. Det kan väl för fxxn inte kosta en hel bondgård... :???:
Så just nu år jag cool och har inget hastvärk med att sälja

Trevlig hälg allihopa

Uffe

   TS
Avatar Fallback

Re: Lätt och smart och billig vedtransport

Danskar´n  
#316199 Kollade förrästen den tråden du talade om. Har en liten historie omkring en sån grej... kan läsas där... :lol:

Uffe

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lätt och smart och billig vedtransport

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#316206 O du som skrev att du inte hade kunskaper :smile:
Nu får vi bara hoppas att du kan få hjälp med svetsen. Det känns väl inte som det är nån jättebelastning på den biten. Gäller väl bara få ytan mot locket plan o fin. Lagren ska inte vara några problem då det är millimeterdimension på allt.
Sen ska du nog kolla dom andra som du sa, troligt att det är torrt i dom oxå, då kommer ju lagerhaverierna som brev på posten.
Har för mig Foton skrev som tips till mig i min tråd att man skulle kolla dom regelbundet.
Jag kanske skulle ta en titt i min oxå :???:

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Lätt och smart och billig vedtransport

Danskar´n  
#316210 :grin: Jaha... ibland överraskar man sig själva... kommer I håg en gang på början av -90-talet då det gikk som jävligst med julgranar och dylikt I Danmark. Hade en Hilux som krånglade till med ena cylinder. Inte hade man råd med värksted och inte hada man tid at vara förutan bil, så jag lånade ladan där jag jobbade och plockade isär, bytade trasiga delar och lade I motorn igen - alldeles ensam och utan att veta någonting all om hur en Hilux såg ut inuti... men det vet jag nu... 8)
Så kanske sitter lite av ungdomens galenskap kvar...

Uffe

   TS
Avatar Fallback

Re: Lätt och smart och billig vedtransport

Danskar´n  
#316211 Å du... om du någon gang ska plocka isär bakaxeln, så tappa av oljen I diffen först. Annars rinner den ut när du tar ut axeln.

Uffe

   TS
Avatar Fallback

Re: Lätt och smart och billig vedtransport

foton  
#316286 Det är svårt att få tätt vid utgående axeln . Fyll på så tjock växellådsolja som du får tag på, och håll koll.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).