tis 03 maj 2016, 21:50#390244
Ja jag är mkt nöjd med vagnen. Skulle jag byta märke så är det i så fall Kronos eller Anders Skogsskördare som lockar men då är det andra pengar. Kesla nackdel är priset. Jag skulle aldrig köpt denna vagn för listpris. Nu råkade jag ha lite tur o hitta en ÅF med för stort lager och i behov av snabba affärer. Sen är det ju så att elservo´n verkar skilja mycket i pris mellan de olika fabrikaten. Tittar man på Farma´s elservo så kör dom med Rotec hydraulik, deras paket kostar komplett 36900+m till kund, Farma köper förmodligen det mkt billigare. Jämför man det med FTG-Cranes (Mowi, Moheda) så kör dom med Parker hydraulik o där tror jag bara ventilen kostar runt 50-60tsk plus elstyrning. Sen tror jag även Farma har en "finare" ventil som tillval till sina. Vet att jag läst om någon som har minispakar till sin Farma.
Kesla har en hel rad olika ventiler o välja på. På min vagn sitter Valvoil som inte ska jämföras med Parker eller Danfors. Men med Parker & EHC/minispak så handlar det nog om runt 120-130tsk i merkostnad. Det är det inte värt för min användning. Men visst hade det varit skönt. Ibland saknar man den där fingertopps känslan man hade i skördaren.
Jag tror att Junkari´s vagnar är ganska lika Kesla´s. Jag har tittat på en Junkari vagn i samma storlek som min och både kran och vagn var helt identiska enl. mig. Vet inte om de är billigare men jag tror det.
Nu snöade jag in mkt på elservo men jag tycker det är värt kostnaden pga att jag skiftar användningsområde på min traktor ibland 2-3ggr/dag. Det tar ca 1minut o koppla av vagnen och runt 3-4minuter o koppla på. Inga tunga lyft och man sitter bra i stolen med stängd ruta när man kör o kranar.
Något som inte har framgått i denna tråden innan är att Kesla vagnen är väldigt stabil. Har aldrig vält och det ska mycket till innan den börjar niga. Oftast lastar jag upp till böjen på stakarna sen behöver jag inte använda stödbenen och kan ändå köra kranen på fullt utlägg. Likaså när jag kör med skördar aggregatet i kranen på vagnen så beter sig hela ekipaget väldigt stabilt. Ett stort plus enl. mig.
the problem is not the problem the problem is your attitude about the problem