Motorsåg och handhållet

Kedjeval / Asp

21 inlägg 7714 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kedjeval / Asp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315678 Det har han nog redan, anersimyra.

Jag tror att det är nåt i filningen man kan rätta till för att få det att hålla lite bättre, särskilt om du har Carlton k2c, det är ingen dum kedja alls. Lite svår o fila för de som inte är skärpta innom området och jag ser ibland att de pfta ligger för djupt med filen och lutar den med spåets nedåt för att få lite höknäbb. Detta gör att det skänner fortare.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kedjeval / Asp

palbin  
#315685 Jag har sågat upp och hämtat en megastor asp för eget eldnings-
bruk och den var ju hur lätt som helst såga i ... det måste vad som
helst i kedjeväg kunna användas till enligt min ytterst ringa mening
:) ... .

Avatar Fallback

Re: Kedjeval / Asp

Elfving  
#315696
Rikardo skrev:Många bra svar, tack.

För att förtydliga, efter 18 kap är kedjan inte helt slö, men det börjar märkas att det går åt fel håll.
Hade jag inte kapat med hela svärdslängden hade jag nog inte märkt något på ytterligare en stund.
...

Sådär överdrivet skitig tycker jag nog inte veden är, just de här träden fällde jag i 60 cm snö
och de ser ok ut. Nu är det förstås asp, med is i barken. De största är utan undantag ruttna
i någon utsträckning ( det är främst därför alla träden måste ner ). Det i kombination med min
filteknik kanske är ett dåligt recept.
...


Nedersta stocken av trädet slöar ner värst, så 18 kap är egentligen inte så tokigt om det är 18 kap i stygga marknära bitar. Det som slöar ner i en gammal asp är partiklar som finns i stammen (eller barken) redan innan du fällt. Oavsett hur ren du håller stammen har du detta problem.
Det kan te sig väldigt olika på olika träd, kanske nästa är lättare att kapa i?
Det är normalt att större asp har rötad kärna, i af inte ovanligt. Så länge de lever och får blad står de väldigt länge med röta i stammen. Ingen anledning att oroa sig för att de skall blåsa ner!

Användarvisningsbild

Re: Kedjeval / Asp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315697 Det här med kedjedelning är inte lika lätt som tandtyp utan har mycket med såg att göra.
254 gillar inte 3/8 mer än 325 när jag provat. Inte om man provar samma tandtyp, då ser man det tydligt. Den gillar 21LP mer än 73LP.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeval / Asp

Rikardo  
#315769
Elfving skrev:Nedersta stocken av trädet slöar ner värst, så 18 kap är egentligen inte så tokigt om det är 18 kap i stygga marknära bitar. Det som slöar ner i en gammal asp är partiklar som finns i stammen (eller barken) redan innan du fällt. Oavsett hur ren du håller stammen har du detta problem.
Det kan te sig väldigt olika på olika träd, kanske nästa är lättare att kapa i?
Det är normalt att större asp har rötad kärna, i af inte ovanligt. Så länge de lever och får blad står de väldigt länge med röta i stammen. Ingen anledning att oroa sig för att de skall blåsa ner!


Det är stygga marknära bitar det handlar om, har bara hunnit kapa upp de bitar som låg fint i vädret
så att säga. Något som slog mig när jag läser tråden och vad folk skriver om växtplats - det är en stor
grop strax utanför vår tomt, som de äldre i trakten säger har varit ett gammalt grustag, så övervuxet
att jag inte tänkte på det, men vem vet... kanske hör ihop.

Några av träden är faktiskt stendöda. Andra har redan fallit i vinden. Många står stadigt tills jag kapar
sista centimetern. Andra faller så fort jag nuddar dem med sågen, när rötan går nästan hela vägen ut.
Med andra ord litar jag inte ett dugg på just de här träden... Alla som lutade mot huset har jag fått ner,
men det är ett antal kvar med kraftig lutning mot elledninig. Måste antagligen lägga ner ledningen för
att ta ner dem, om de är ruttna inuti.

Tack till den som välkomnade mig till forumet förresten, det är bra med en plats där man kan få
svar. Jag jobbar inte i skogen - jag bor i skogen, och mitt sågande sträcker sig till ved och att rensa
upp så att jag kommer ut med bilen när det blåser... och inte kan man fråga tallarna när det är något
man undrar över.
:wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjeval / Asp

totte  
#315778
Rikardo skrev:Något som slog mig när jag läser tråden och vad folk skriver om växtplats - det är en stor
grop strax utanför vår tomt, som de äldre i trakten säger har varit ett gammalt grustag, så övervuxet
att jag inte tänkte på det, men vem vet... kanske hör ihop.


Då kan du nog sluta fundera på kedjor och filning som orsak att det slöar fort. Träd i närheten av vad som varit en grusgrop är lika illa som landsvägsträd. Träden är impregnerade med fint stoft från gruset. Nu är det länge sen, så du klarar 18 kap, hade det varit nyligen så klarar du högst ett par tre.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).