Traktorer och processorer

Spräckt batteri BM430, varför? Bara att byta?

21 inlägg 8718 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Spräckt batteri BM430, varför? Bara att byta?

Skogshuggarn  
#315414 Är det såpass ojämn kvalite på Optiman?,,,, det var nyhet för mig. :???:

Varta höjer jag däremot inte till skyarna av egen erf. Ska ju räknas som ett "kvalitetsmärke" och prissatt därefter, men det vete tusan om inte Global är likvärdigt bra men för billigare pengar.

Menar att köper man billigt så får man ju räkna med att kvaliten är därefter,,,

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Spräckt batteri BM430, varför? Bara att byta?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315416 Om du har plats skulle jag rekommendera ett batteri ur Tudor TF-serien:
http://www.tudor.se/start/om-exide/sort ... stbilbuss/
Rejält med kräm och klarar en 4-liters Perkins-diesel även vid -15 lätt som en plätt :grin: Ger lite mindre startström än två parallellkopplade batterier men man slipper nackdelarna (se tråden om parallellkoppling)

Avatar Fallback

Re: Spräckt batteri BM430, varför? Bara att byta?

Elfving  
#315421
Pe_Er_79 skrev:Fick se idag att det ena 6v batteriet, har spruckit på ovansidan. Mellan ena polen och längs med nästan hela kortsidan. Och intilliggande område inåt batteriet sett, har "brutits upp lite.
Här är en halvtaskig bild där man kanske kan tyda nåt iaf. https://dl.dropboxusercontent.com/u/110 ... C_0159.JPG

Någon som har nån teori om hur detta har gått till, varför har det hänt?

Känns hur som helst inte helt pålitligt detta. Funderar starkt på att byta ut batteriet! Eller vad tycker ni?

Klarar den fortfarande av en start (dvs håller batterierna 12 v även under belastning) så skulle jag inte gjort något alls. Så länge det funkar, så kör på bara. Batterier kostar en slant och det kan säkert funka nåt år till.

Om ditt bruk av traktorn är väldigt kritiskt så kanske du borde byta i förebyggande syfte.
Och när du byter, se till att skaffa 12v istället för museiföremålen 6v.... :wink:

Avatar Fallback

Re: Spräckt batteri BM430, varför? Bara att byta?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315429 År det batteritypen med svart topp (typ asfalt-tjära)som spruckit, så är det bara att dra igen sprickan med en större lödkolv.

Avatar Fallback

Re: Spräckt batteri BM430, varför? Bara att byta?

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315577 I ett vanligt batteri så pågår ett visst "svinn" hela tiden,medan ett Optima är gjort på ett annat sätt sådär slipper man det problemet.
Därför är Optima bäst på sådana fordon som inte används regelbundet och som starthjälp.

På ett Optima så har varje platta separerad så läckage kan inte förekomma i botten av batteriet som det annars gör på ett stdbatteri


Ni kan testa det här själva,ta ett normalt blybatteri och ett Optima,ladda båda fulla med en batteriladdare,låt stå tex ett halvår och mät sen.
Optiman är fortfarande fulladdat medan blybatteriet har minskat i effekt.

Avatar Fallback

Re: Spräckt batteri BM430, varför? Bara att byta?

axwell  
#315590
Simba skrev:I ett vanligt batteri så pågår ett visst "svinn" hela tiden,medan ett Optima är gjort på ett annat sätt sådär slipper man det problemet.
Därför är Optima bäst på sådana fordon som inte används regelbundet och som starthjälp.

På ett Optima så har varje platta separerad så läckage kan inte förekomma i botten av batteriet som det annars gör på ett stdbatteri


Ni kan testa det här själva,ta ett normalt blybatteri och ett Optima,ladda båda fulla med en batteriladdare,låt stå tex ett halvår och mät sen.
Optiman är fortfarande fulladdat medan blybatteriet har minskat i effekt.


Mycket möjligt att fanns en tid när Optima var mycket bättre än andra batterier.

I det här exemplet hade det varit meningslöst med ett skitdyrt Optima.

Köpte 2003 ett nytt batteri(Biltema) till snöskotern som har använts sporadiskt under kortare turer nästan varje vinter.
Nu i januari 2015 hade skotern stått i 2 år, trots problem med gammal bensin och många startförsök så fanns det inget tecken på att batteriet skulle vilja ge upp.

Batteriet har hittills aldrig behövt någon yttre laddning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).