Skogsarbete

Vi söker skogsvårds personal!

85 inlägg 82064 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vi söker skogsvårds personal!

Brickan  
#315576
Södergård skrev:Nä & hur kul är det att skicka ngn på utbildning för att sen bara jobba en vecka o sen tacka för sig o säga att de va visst inget för mej....

Lägg upp det som ett lån som automatiskt skrivs av efter X månaders aktivt arbete. Jobbar de inte när tiden har gått ut så får de betala själva. Jobbar de fortfarande aktivt så tar arbetsgivaren kostnaden.

Avatar Fallback

Re: Vi söker skogsvårds personal!

Niklas_F  
#315586 Hört någonstans i folkmassan.... :lol:

Ekonomichefen - "Tänk om vi utbildar personalen och dom sticker"?
Chefen - "Tänk om vi INTE gör det och dom stannar kvar...?"

Användarvisningsbild

Re: Vi söker skogsvårds personal!

anersimyra  
#315596
Peteflamingstar skrev:OT men ändå... som jag ser det är problemen att vi entreprenörer i skogen fortsatt ska jobba för samma ersättningar som har gällt i många år nu, samtidigt som kraven på oss med utbildningar, certifiering osv ökat. Jag som ensam i firman har dessutom problem med facket att jag inte får ta de jobb jag vill, leva den fria livsstil jag vill ha. Nu gör jag andra jobb också förutom skogsarbete men det är rent ut sagt skit att man ska motarbetas av ett fackförbund.
Har facket förhandlat fram förbud mot ensamarbete är det ju helt i sin ordning att detsamma gäller oss entreprenörer. Huruvida " vi ska " arbeta för låga ersättningar är ju upp till oss själva till viss del, att se Svenska företag lägga sig under 300 kronor för motormanuellt arbete i statliga och kommunala upphandlingar får självklart konsekvensen att de låga priserna cementeras ytterligare. Tyvärr så hjälpte det inte om varenda företagare " chockhöjde " priserna med 50 % så länge de " billiga " alternativen härjar fritt med stöd från privata, kommunala, och statliga kunder.. :oops:

Avatar Fallback

Re: Vi söker skogsvårds personal!

hfab  
#315606 Förbud mot ensam arbete tycker jag är fel.
Många mindre entreprenöre/egenföretagare vill jobba själva.
Så även jag fastän jag brukar ha anställda.
Frihet kan till viss del kompensera för låga ersättningar. 8)

För ett par år sedan var jag intressent i en upphandling.
Svenska statens fastighetsverk upphandlade röjning.
Kraven var glas klara. Socialt ansvar, fack avtal, utbildningar och hela köret.

Vinnande bud 1800kr/ha.

Nu hade jag sett 90% av trakterna, och bedömde det rimligt att prestera ca0,8/ha per dagsverk.

1800 svenska kronor per hektar. Räkna på det...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vi söker skogsvårds personal!

Peteflamingstar  
#315622
anersimyra skrev:
Peteflamingstar skrev:OT men ändå... som jag ser det är problemen att vi entreprenörer i skogen fortsatt ska jobba för samma ersättningar som har gällt i många år nu, samtidigt som kraven på oss med utbildningar, certifiering osv ökat. Jag som ensam i firman har dessutom problem med facket att jag inte får ta de jobb jag vill, leva den fria livsstil jag vill ha. Nu gör jag andra jobb också förutom skogsarbete men det är rent ut sagt skit att man ska motarbetas av ett fackförbund.
Har facket förhandlat fram förbud mot ensamarbete är det ju helt i sin ordning att detsamma gäller oss entreprenörer. Huruvida " vi ska " arbeta för låga ersättningar är ju upp till oss själva till viss del, att se Svenska företag lägga sig under 300 kronor för motormanuellt arbete i statliga och kommunala upphandlingar får självklart konsekvensen att de låga priserna cementeras ytterligare. Tyvärr så hjälpte det inte om varenda företagare " chockhöjde " priserna med 50 % så länge de " billiga " alternativen härjar fritt med stöd från privata, kommunala, och statliga kunder.. :oops:


Ok, så ifall firman med flera anställda skickar EN gubbe att fälla ut träd ur t.ex. ett fornlämningsområde vid en avverkning, då är det ok jämfört med att jag som ensamföretagare åker ut till skördaren och gör samma sak? Får nämligen inte utföra dylika jobb åt de flesta bolag. Samma gäller t.ex. kapning av vindfällen fastän en maskin är alldeles i närheten (dvs jag är inte ensam). Du får förlåta, men jag tycker verkligen att fackets inblandning i såna fall är helt urspårad. De har t.om, rätt att gå igenom fakturor hos bolagen för att se ifall någon misstänkt enmansföretagare varit inblandad. Som tur är gäller inte detta vansinne konsulttjänsterna.

Avatar Fallback

Re: Vi söker skogsvårds personal!

Södergård  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315657
Brickan skrev:
Södergård skrev:Nä & hur kul är det att skicka ngn på utbildning för att sen bara jobba en vecka o sen tacka för sig o säga att de va visst inget för mej....

Lägg upp det som ett lån som automatiskt skrivs av efter X månaders aktivt arbete. Jobbar de inte när tiden har gått ut så får de betala själva. Jobbar de fortfarande aktivt så tar arbetsgivaren kostnaden.

Ja så då kan man ju göra samma sak inom skogsbiten i så fall. Är ju lösningen med utbildningen klar.
Frågan är hur många arbetstagare som går med på det??

Användarvisningsbild

Re: Vi söker skogsvårds personal!

anersimyra  
#315672
Peteflamingstar skrev:
anersimyra skrev:
Peteflamingstar skrev:OT men ändå... som jag ser det är problemen att vi entreprenörer i skogen fortsatt ska jobba för samma ersättningar som har gällt i många år nu, samtidigt som kraven på oss med utbildningar, certifiering osv ökat. Jag som ensam i firman har dessutom problem med facket att jag inte får ta de jobb jag vill, leva den fria livsstil jag vill ha. Nu gör jag andra jobb också förutom skogsarbete men det är rent ut sagt skit att man ska motarbetas av ett fackförbund.
Har facket förhandlat fram förbud mot ensamarbete är det ju helt i sin ordning att detsamma gäller oss entreprenörer. Huruvida " vi ska " arbeta för låga ersättningar är ju upp till oss själva till viss del, att se Svenska företag lägga sig under 300 kronor för motormanuellt arbete i statliga och kommunala upphandlingar får självklart konsekvensen att de låga priserna cementeras ytterligare. Tyvärr så hjälpte det inte om varenda företagare " chockhöjde " priserna med 50 % så länge de " billiga " alternativen härjar fritt med stöd från privata, kommunala, och statliga kunder.. :oops:


Ok, så ifall firman med flera anställda skickar EN gubbe att fälla ut träd ur t.ex. ett fornlämningsområde vid en avverkning, då är det ok jämfört med att jag som ensamföretagare åker ut till skördaren och gör samma sak? Får nämligen inte utföra dylika jobb åt de flesta bolag. Samma gäller t.ex. kapning av vindfällen fastän en maskin är alldeles i närheten (dvs jag är inte ensam). Du får förlåta, men jag tycker verkligen att fackets inblandning i såna fall är helt urspårad. De har t.om, rätt att gå igenom fakturor hos bolagen för att se ifall någon misstänkt enmansföretagare varit inblandad. Som tur är gäller inte detta vansinne konsulttjänsterna.
Det låter märkligt.. :shock: arbetar du vid " sidan av en maskin " är du ju inte ensam !! Både jag och flera enmansföretagare har skrivit avtal med skogssällskapet och är " godkända " av facket. Kravet var pefc, naturkultur, och AB. Endast vid arbete i stormfälld skog ställs krav på att inte arbeta ensam.. :o

Användarvisningsbild

Re: Vi söker skogsvårds personal!

Peteflamingstar  
#315680 Ja det låter ju vettigt Anders, men här uppe är de stora bolagen inte aktuella för en enmansföretagare. Facket säger tvärnej när det gäller "kollektivavtalsjobb". :sad:

Avatar Fallback

Re: Vi söker skogsvårds personal!

hfab  
#315928 Utkast till plats annons...

Skogsröjare sökes.

Vi söker erfarna röjare till säsongen 2015.

Önskvärt om du har Grönt kort eller motsvarande, röjsågskort RA&RB, bilkörkort, husvagn och egen bil.
Vi erbjuder givetvis helpension på närmaste hotell om du saknar husvagn.

Vi kan kosta på utbildningar om du är beredd att skriva fast dig i ett 2-4 år långt kontrakt där du förbinder dig att arbeta hos oss tills utbildningarna är finnansierade.

Du bör vara enormt vältränad eftersom röjning anses vara ett fruktansvärt tungt arbete.
Det är även bra om du är en excentrisk miljonär som inte är i behov av att tjäna pengar.

Arbetet behöver inte utföras under extrema förhållanden så som:
Regn
Starkt solsken
Mulna dagar
Blåst
Vindstilla (mygg risk)


Tyvärr saknar arbetskojan bredbandsuppkoppling. Därför erbjuder vi en sekreterare som kan administrera Facebook och Twitter konton under arbetstid.

Arbetstider är individuella.
Löner förhandlas lokalt med facket och banken.
Risk tillägg för all röjning som inte kan nås från väl trampade stigar eller bilväg.

Arbetstagare har givetvis rätt att köra egen bil med full reseersättning.

Sociala eller fysiska handikapp är inget hinder.

Ansökan kan skickas med röksignaler, brevduva, flaskpost eller annat sätt som ni finner lämpligt. Inget behov av att bifoga kontakt uppgifter. Vi lägger ner tid på att hitta er ändå.


Skulle det funka?
Finns det utrymme för förbättringar?

OBSERVERA ATT DETTA ÄR ETT UTKAST!

   TS
Avatar Fallback

Re: Vi söker skogsvårds personal!

ollonet  
#315934 =))
Fan vad bra!
Spot on.....

Avatar Fallback

Re: Vi söker skogsvårds personal!

jannee  
#315941 Lönebiten är jag "något" fundersam över, fast månadslön måste vara en självklarhet. Eftersom terrängen kan vara besvärlig, risk för fall eller halkrisken (snubbla) inte är försumbar bör sådana områden undantas från röjningsarbete eller?
M.a.o. bör någon gå i förväg och göra en riskanalys och eventuellt snitsla in farliga områden - du är väl aktsam om dina anställda.
Arbete vid starkt solsken bör undvikas - risk för solsting, finns väl ingen ac i dina hjälmar - nää jag trodde väl det.
Miljövänligt myggmedel, som fungerar, är en självklarhet eller är det fortfarande beckoljan som gäller?
Har du en slavsändare för mobiltelefoni i rastkojan? Vet av erfarenhet hur dj**ligt dålig mobiltäckningen är där uppe i mygghelvetet.
Eftersom jag har husvagn vill jag kunna koppla upp mig på nätet och självklart ha el och både vatten och avloppsanslutning - ja du vet miljön :grin: .
Ska skicka dej ett pm, nu blir det via röksignal - hoppas bara att vinden blir den rätta men tids nog, snön har väl inte försvunnit förrän någon gång efter midsommar eller? :mrgreen:
Nu har jag ganska nyligen bytt både knä och höftled - nya friska grejor, ska nog klara av både det ena och det andra - vi syns --- eller inte? :!:
Förresten vilket märke har du på dina röjsågar? Jag KRÄVER den mörkröda typen och ständigt nyfilade Strandklingor. :grin:
Hur som helst, lycka till med ditt sökande av personal Hfab.

Avatar Fallback

Re: Vi söker skogsvårds personal!

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315946 Haha, blir bara bättre o bättre!! :lol:

Användarvisningsbild

Re: Vi söker skogsvårds personal!

anersimyra  
#315950 Fast med " hundra mil " till närmaste samhälle kan ju en fungerande mobiltäckning vara ganska skönt, särskilt om säsongens boende utgörs av husvagn ute i " busken.".. :shock: :shock: .. :)]

Avatar Fallback

Re: Vi söker skogsvårds personal!

hfab  
#315962 Problemet är löst!!

Blev uppringd av en arbets lots, som kunde erbjuda ett gäng nyanlända.
Samtliga hade erfarenhet av Skogsstyrelsens röj utbildning. ?
Arbetsförmedlingen kunde gå in och betala en liten del av lönen.

Utkast till ny plats annons...........

Vi söker en röjnings instruktör.
Du bör vara utbildad och behörig att utbilda i samtliga relevanta SYN kurser.
Önskvärt om du även kan examinera röjsågs kort nivå RA & RB.

Övriga önskvärda utbildningar:
Socionom examen
Psykologlicens ( gärna med inriktning mot posttraumatisk stress)

Språk:

Vi föresätter att du behärskar de flesta nordafrikanska språken, marindi och arabiska.

Lön: Nej


[u][/..........................................................................................................................................u]

   TS
Avatar Fallback

Re: Vi söker skogsvårds personal!

hfab  
#318105 Nu har Arbetsförmedlingen sagt upp lotsarna.

Det har förhoppningsvis framgått at vi behöver personal.
Nu har jag blivit inbjuden att komma med synpunkter på en kortare skogsutbildning.
Jag är ju bara en enkel skogsarbetare. Tyvärr inte det minsta pedagog.

Vad är viktigt att lyfta fram i en utbildning, för personer som knapt vet vad skog är?
Målet är tydligen att dom ska bli anställnings bara hos skogsvårds företag.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).