ÅsaNisse skrev:Problemen uppkommer i samband med RME-diesel och skitig tank med vatten i. Ser man till att hålla tanken kondensfri så är det inga problem med någon diesel, men lite vatten och RME tillsats gör att det börjar växa alger. De finns med naturligt i rapsoljan och ligger bara och väntar på vatten för att kunna börja växa.
Ren diesel utan RMA har inte heller några alger och är som den gamla hederliga dieseln var, dvs ren petroleum.
Någon skrev ovan att han undvek Preem diesel och det var rätt för några år sedan, men nu är det Q8 som har största problemen. De har inte erkänt, men ändå backat på mängden RME.
ÅsaNisse skrev:Problemen uppkommer i samband med RME-diesel och skitig tank med vatten i. Ser man till att hålla tanken kondensfri så är det inga problem med någon diesel, men lite vatten och RME tillsats gör att det börjar växa alger. De finns med naturligt i rapsoljan och ligger bara och väntar på vatten för att kunna börja växa.
Ren diesel utan RMA har inte heller några alger och är som den gamla hederliga dieseln var, dvs ren petroleum.
Någon skrev ovan att han undvek Preem diesel och det var rätt för några år sedan, men nu är det Q8 som har största problemen. De har inte erkänt, men ändå backat på mängden RME.
Pe_Er_79 skrev:Erre skrev:Finns även medel idag som gör att vatten blandar sig med bränsle.
Rekommenderas att köra i detta medel några gånger per år i maskinerna.
Slå i medel, tanka fullt.
Då blandas eventuellt vatten med full tank drivmedel och då blir vattenhalten inte så hög i % till andel bränsle. Sen åker allt med in i motorn och förbränns.
Du har ingen koll på vad detta medel heter?