Motorsåg och handhållet

Bra priser på Husqvarna

74 inlägg 20507 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bra priser på Husqvarna

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315309
Hema skrev:Ptja, man kan ju vända på det. Om butikerna intresserar sig för att kunna erbjuda kunden/kunderna olika lösningar och se dennes behov, lär ju få fler kunder. De som är anpassar sig och ser vad kunden vill ha, är de som överlever.

Det är ju som däckhandlarna som vägrar montera på däck från däckonline eller tar dubbla priset... Om jag som kund kan köpa för ett pris på nätet, så visst fan borde firman kunna köpa för minst samma pris. Okey om man behöver ett däck på stunds, men om man kan vänta en vecka har jag svårt o se varför det ska vara ett problem.


Klippte lite i ditt inlägg.
Varför tycker du att däckhandlaren ska lägga om dina däck för samma pris som däck han själv sålt? Du har ju köpt det billigaste nånstans och därmed avböjt en del av det som ingår i däckspriset hos handlaren, nämligen montering, då är det ju upp till dig som kund att lösa det på nåt annat sätt än att gå till den lokala handlaren och begära att han ska montera dem billigt åt dig.
Det är ju som du skriver i ditt första stycke, handlarna ska erbjuda kunder som täcker deras behov och behovet i exemplet om däck är ju bara att få ett däck så billigt som möjligt. Nästa steg, att montera däcket bryr de sig inte om.
Är det att erbjuda kunden vad denne behöver? -Japp
Kan det ställa till för kunden i ett senare skede? -Japp

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Bra priser på Husqvarna

Brickan  
#315313
Palms skrev:Varför tycker du att däckhandlaren ska lägga om dina däck för samma pris som däck han själv sålt? Du har ju köpt det billigaste nånstans och därmed avböjt en del av det som ingår i däckspriset hos handlaren, nämligen montering, då är det ju upp till dig som kund att lösa det på nåt annat sätt än att gå till den lokala handlaren och begära att han ska montera dem billigt åt dig.

Varför blandar handlaren ihop tjänsterna? (1) Sälja däck, pris = X, (2) Montera däck, pris = Y. Som konsument föredrar jag rena tjänster där den ena inte beror av den andra. Svårt att förstå varför det skulle vara till nackdel för handlaren också. Men gör de inte det har historien visat att det för det mesta finns andra säljare. Det är ju trots allt köparens pengar och inte handlarens och köparen kan göra vad han vill med dem.

Användarvisningsbild

Re: Bra priser på Husqvarna

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315316 Det är ju inte så svårt att förstå varför det är en nackdel för handlaren, han blir ju helt av med förtjänsten av däckförsäljningen, om han då inte kompenserar det med högre pris för montering så minskar hans vinst. Minskar den tillräckligt så lägger han ju ner och om tillräckligt många gör det så blir det bekymmer för den som köpt däcken online.
Jag förstår inte varför vissa kunder inte tycker att handlaren ska få göra vinst?
Jag är ingen handlare utan kund som de flesta andra men har då inga problem att sponsra den lokala handlaren även om det kostar nån krona extra...Handlar även på nätet när det känns bättre, oftast grejer som inte finns lokalt.

Användarvisningsbild

Re: Bra priser på Husqvarna

T Landström  
#315327 Det är väl helt enkelt så att en handlare med butik här en betydligt overhead-kostnad jämfört med en butik som bara säljer på nätet...
Hyror, lager, reservdelar...sedan kostar ju även den butiksinredning som Hva, Stihl och Jonsered levererar...
Sedan förväntar sig ju vi kunder att det ska finnas ett visst utbud i butiken när vi kommer in och det kostar ju oxå pengar så länge det inte bli sålt...

Avatar Fallback

Re: Bra priser på Husqvarna

Brickan  
#315375
Palms skrev:Det är ju inte så svårt att förstå varför det är en nackdel för handlaren, han blir ju helt av med förtjänsten av däckförsäljningen, om han då inte kompenserar det med högre pris för montering så minskar hans vinst.
Nej. Varje grej/tjänst borde betala för sig. Annars tar han ju betalt två gånger för samma sak. Priset på däck borde vara så att det är lönsamt att sälja däck oavsett om han sedan monterar dem eller ej. På samma sätt för montering, priset på montering sätts så att han kan montera egna eller andras däck. De behöver inte bero av varandra. De däck han inte säljer ger honom tid att montera fler däck och på så sätt får han ändå tillräcklig förtjänst.

Användarvisningsbild

Re: Bra priser på Husqvarna

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315380
Brickan skrev:De däck han inte säljer ger honom tid att montera fler däck och på så sätt får han ändå tillräcklig förtjänst.

Förstår inte riktigt detta. Om handlaren har samma marginal på båda och om vi antar att en sats däck kostar 4000 och monteringen 400 så måste han helt plötsligt montera 11 ggr fler däck (om han inte säljer några alls) för att få samma förtjänst i kronor eller också höja priset på monteringen ganska rejält. Att montera 11 ggr fler däck låter sig svårligen göras utan att anställa mer personal, och därmed behöver han få in ännu mer vinst för att betala den personalen. Det troliga är väl dessutom att marginalen på däcken är högre så ekvationen blir ännu värre.

Det är väl detta som nätbutikerna insett och det kommer nog bara att sluta med att de som monterar däck måste höja priserna rejält och slutkostnaden för kunden blir bara samma, eller t.o.m. ökad kostnad eftersom han plötsligt måste anlita två olika leverantörer.

Användarvisningsbild

Re: Bra priser på Husqvarna

Peteflamingstar  
#315383 Eller så köper man en monteringsmaskin på Biltema o monterar själv de däck som köps via nätet, kanske grannar o polare också vill ha hjälp så är den snart betald :wink:

Användarvisningsbild

Re: Bra priser på Husqvarna

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315393 Då får det monteras en hel del däck för att motivera kostnad för maskiner och övrig utrustning.
Krängare, balanserare, är inte gratis, inte heller erfarenheten att använda dem rätt.
Däckhandlare vet lite mer än vi om vilka däck som är vettiga och vad man bör ha för det ska funka.
Billiga regumeringar som man får balanserea med så mycket bling att de funderar på att öka tjänstevikten på bilen är ingen hit.

Avatar Fallback

Re: Bra priser på Husqvarna

Hema  
#315399
Mange skrev:Då får det monteras en hel del däck för att motivera kostnad för maskiner och övrig utrustning.
Krängare, balanserare, är inte gratis, inte heller erfarenheten att använda dem rätt.
Däckhandlare vet lite mer än vi om vilka däck som är vettiga och vad man bör ha för det ska funka.
Billiga regumeringar som man får balanserea med så mycket bling att de funderar på att öka tjänstevikten på bilen är ingen hit.
Varför skulle inte bilägaren ha kunskap om vilka däck han ska ha? Inte direkt så att handlarn väljer ett däck som han inte representerar. Pga. detta tycker jag Brickan än mer rätt i sitt argument.

Användarvisningsbild

Re: Bra priser på Husqvarna

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315401 Lite OT: Jag skulle inte vilja åka omkring på vägarna och ha en massa medtrafikanter som monterat däcken själva X_X :-SS

Användarvisningsbild

Re: Bra priser på Husqvarna

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315402 Jo det klart de kan, men det finns en hel del och jag tvivlar på att en vanlig bilägare har kunskap, erfarenhet och lust att lägga tid och pengar i o testa däck för egen del. Det blir nog att de tittar på priset o letar efter nåt de tycker verkar vettigt.

Användarvisningsbild

Re: Bra priser på Husqvarna

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315403 Förstår inte detta argument riktigt. Det finns inte en chans jag har inärheten lika mycket kunskap och erfarenhet som den värsta däckakrängaren här.
Jag jobbar inte med det och är inte uppdaterad på priser och tillverkares modeller, kvalité etc.
Jag kan betala de 300 de vill ha för att byta däck och jobba in de pengarna på det jag gör mer kostnadseffektivt.
Jag repererar tex inte min tv själv heller eller telefon...

Användarvisningsbild

Re: Bra priser på Husqvarna

svampbob  
#315413 Vad vi än säger så är näthandeln här för att stanna och kommer säkert också att öka i framtiden. Själv köper jag t.ex. allt kontorsmaterial via nätet för att det är bekvämt att klicka i på nätet och få en låda levererad efter ett par dagar.

Avatar Fallback

Re: Bra priser på Husqvarna

Hema  
#315418
Mange skrev:Förstår inte detta argument riktigt. Det finns inte en chans jag har inärheten lika mycket kunskap och erfarenhet som den värsta däckakrängaren här.
Jag jobbar inte med det och är inte uppdaterad på priser och tillverkares modeller, kvalité etc.
Jag kan betala de 300 de vill ha för att byta däck och jobba in de pengarna på det jag gör mer kostnadseffektivt.
Jag repererar tex inte min tv själv heller eller telefon...
Det glädjer mig att höra att du får sådan service men min erfarenhet är en annan. Btw så är ca priset här 150:-/hjul för beg. däck, annars 300:-, såvida det inte är däckonline, då vägrar de.

Samt så finns det stort intresse för säljaren stt sälja just de däck som denne har på lagret. Om jag som önskar ex. Bridgestone så kan man ju inte gå till Kumho-stället. Jag kan tycka att det kan vara okey o ta högre pris när det är akut och man får välja bland däck som redan är hemtagna, men kan man som kund erbjuda sig att vänta några dagar borde det finns förhandlingsmöjlighet.

Jag upplever ofta att säljare oftare försöker kränga på en saker o är inte allt för ofta mindre insatt än en själv. Särskillt om det finns mer provision. Tyvärr är det inte ovanligt att tant Agda blir lurad att köpa på det ena o andra. Obs, nu är inte alla sådana o jag har ingen som helst anledning o tro något annat än att du är en hyvens kille, men det finns många andra där ute. Kanske värre ju större stad man bor i.

Btw, vem lagar sin TV nu för tiden? ;)

Avatar Fallback

Re: Bra priser på Husqvarna

Brickan  
#315428
svampbob skrev:Vad vi än säger så är näthandeln här för att stanna och kommer säkert också att öka i framtiden.

För gruppen skogsägare är det bra! Då går det åt mycket förpacking och det är råvaran till det vi producerar...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).