Traktorer och processorer

Niab, problem med vinschen

8 inlägg 5768 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Niab, problem med vinschen

marcem  
#315310 Hej
Jag problem med radiostyrningen till vinschen,
Nytt batteri i dosan, hjälpte inte.
Är det någon som sitter på info om detta fel.
Med vänlig hälsning,
Marcus.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Niab

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315341 Berätta mer vad som hänt. Fungerar det inte alls eller bara ibland? Fungerar det om du kör utan radiostyrning från spakpanelen? Felet kan vara på många ställen. Du kan börja felsöka och se om du har ström överallt.

Användarvisningsbild

Re: Niab

bodaedet  
#315344 Har du strömförsörjning till mottagaren direkt från batteriet? De är sjukt känsliga för spänningsfall.

Avatar Fallback

Re: Niab

marcem  
#315346 vinschen funkar som den ska när ja g kör den (manuellt) på panelen. den har funkat tidigare med radiostyrningen, förutom en enstaka gånger som den krånglat lite gran men den har alltid starta efter några försök.
Men idag fick jag den inte att funka alls.

   TS
Avatar Fallback

Re: Niab

marcem  
#315348 Strömmen kommer ej direkt från batterit, men det har ju funkat tidigare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Niab

bodaedet  
#315390 Prova att dra en kabel direkt från batteriet. Det kan räcka med lite skit någonstans så att du kommer ner mot 11,5v istället för över 12v som krävs för att du ska få en felfri funktion.

Avatar Fallback

Re: Niab, problem med vinschen

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#360464 Fick du ordning på vinschen?

Användarvisningsbild

Re: Niab, problem med vinschen

hlb  
#360470 En elektrisk hydraulventil drar oerhört mycket ström under de första millisekunderna vid tillslag, När magneten väl har dragit minskar strömmen radikalt. Mycket god kontakt till strömkällan krävs. Detta är väldigt krångligt att mäta. Man kan mycket väl ha över 12 volt i viloläge, men vid startrusningen sjunker spänningen under någon millisekund och funktionen uteblir. Kopparpasta på alla kontaktytor brukar vara god medicin. Batteriet måste också vara kapabelt att ge startpulsen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).