Gallring

Eftersatt gallring.

61 inlägg 34024 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Eftersatt gallring.

machonisti  
#306668
rikard_e skrev:Riktigt fin, ser ut som det blir en del kubik du får ut.


Nöjd med valmeten?

Har ut runt 40 fastmeter och mer skall huggas, stammarna blir lite klenare efterhand när jag närmar mig de riktiga våtmarkerna
Valmeten går men det har börjat uppstå en del märkliga elfel. Antar att den inte mår bra av att stå under långa tidsintervall.
Annars fungerar den ditåt. Kranpelaren skulle behöva svetsas riktigt ordentligt och midjan är glapp. Glappande midjor och svaga boggin är 828:ans svaghet.
Den är ju byggd för yrkesbruk och skulle jag orka gå igenom den ordentligt skulle jag ha maskin för livet. Jag behöver ju inte pressa den igenom varje surhål utan hinner låta det frysa, annat var det när den gick på entreprenad.

   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Eftersatt gallring.

machonisti  
#306669
isteskog skrev:Det blir mycket virke! Och krokigt likaså :wink:

Björken ger 4 massavedsbitar och rätt tätt mellan stammarna. Aldrig blivit gallrat så stickvägarna är inte lätta att fixa till. Därför är det rätt behändigt att först göra en bit väg och plocka undan med maskin och sedan gallra och pricka riset på vägen.

En del björk är rak men tror nog att det var klokt att ta fram granen. Det syns lite hårdröta mitt i björkstubbarna.
Mjukt underlag gör att stubbarna växer, fastän jag sågade i jorden är jag fällde vägen.
Bild0403.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Eftersatt gallring.

machonisti  
#309063 Fortsätter att gallra. Så småningom ändrar beståndet från eftersatt till vanlig gallring. Närmar mig riktig myrmark och tallinslaget ökar dit jag är på väg.
Bild0419.jpg

Dylika kvastar kan sopa ett område rent på gran ifall kronan inte träffar vägen. Annars inget jätteträd bara 45 cm på rot men i grangallring är de utmanande.
Bild0421.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Eftersatt gallring.

machonisti  
#311741 Dikeslinje.
Bild0424.jpg

Bakom diket en fredad blankmosse och efter den skönjas en 3 ha backe som jag aldrig sett över. Svårt med drivningen (blött, blött) men det borde vara den sista icke genomgångna figuren jag har.
Bild0423.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Eftersatt gallring.

isteskog  
#311749 Skönt att komma ikapp! Om några år räknar jag också att ha kommit närmare en skogsskötsel som är intensiv och tillväxtfrämjande.

Användarvisningsbild

Re: Eftersatt gallring.

machonisti  
#315360 Klämmer åt figuren allt mer. Har inte kommit mig för att ta nån resultatbild på länge så ni får fundera på några bilder!
Bild0426.jpg

Bild0425.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Eftersatt gallring.

isteskog  
#315400 Liten björkknosa
Åsknedslag i björk
:mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Eftersatt gallring.

machonisti  
#315404
isteskog skrev:Liten björkknosa
Åsknedslag i björk
:mrgreen: :mrgreen:

:mrgreen: :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Eftersatt gallring.

machonisti  
#317006 Så kan ett bestånd ändra vid manuell gallring. Inte riktigt samma plats men i samma riktning.
Mörkt och till synes ogenomträngligt.
Bild0419.jpg

Betydligt ljusare.
Bild0431.jpg

Detta är utkört men ännu ligger några lass i skogen.
Bild0430.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Eftersatt gallring.

isteskog  
#317009 Ser att det är någon som fått göra nya hål i svångremmen :wink:
Bra jobbat Macho :smile:

Användarvisningsbild

Re: Eftersatt gallring.

machonisti  
#317029 Riktigt Iste, hinner inte sitta mycket framför datorn och skrodera.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Eftersatt gallring.

machonisti  
#318616 Det börjar dra ihop sig mot klart. Måste även vara hemma med barnen under sportlovet så jag hinner inte med lika mycket som jag inbillat mig under denna vecka. Våren är i antågande med tjällossning. Extra spännande när tjälen nästan är obefintlig efter denna varma vinter.
Alltid lika flata bilder, ingen ser hur jävligt det egentligen är. Det ligger ett halvt björklass i diket till exempel men ser ut som en ströbädd. Å i på nedersta bilden diket hölls jag nästan inte i stolen när ena kanten gav vika, inte läge för ett kort utan det gällde att komma bort så snabbt såna här maskiner går.
Besvärlig väg eftersom den går i ett rådike och grannen inte huggit sin sida.
Bild0442.jpg

Bild0444.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Eftersatt gallring.

isteskog  
#318621 Ska ni dikesrensa eftersom du risat i diket?

Avatar Fallback

Re: Eftersatt gallring.

Robertberg  
#318629
machonisti skrev: Har ett område på ca 1 ha. Området skall dikesrensas och ingår i ett större samprojekt. Enligt planerna skall rensningen påbörjas inkommande år. Dikeslinjerna är enkla att hugga, 6 m brett allt bort.

:wink:

Användarvisningsbild

Re: Eftersatt gallring.

machonisti  
#318667
obantteg skrev:
machonisti skrev: Har ett område på ca 1 ha. Området skall dikesrensas och ingår i ett större samprojekt. Enligt planerna skall rensningen påbörjas inkommande år. Dikeslinjerna är enkla att hugga, 6 m brett allt bort.

:wink:

Oj, hur fel jag hade!
Körde ut vedslanor idag från den andra dikeslinjen. Fick bort allt utan större intermezzo men misstänker att tiden snart är ute.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).