Traktorer och processorer

Hypro 300

150 inlägg 74934 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hypro 300

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280728 Köpte en ny förra året under elmia dagarna, då var det även 10% rabatt.

Ja du vet inte om det är nåt speciellt man behöver kolla på. Gå på det allmänna intrycket, kolla så att den är välsmord. Kolla så att mätsystemet och radiostyrningen till vinschen fungerar.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

Erre  
#280804 Okej.
Ja nytt är ju alltid nytt. :-D
Har eventuellt en som jag ska åka och titta på här snart. 7-8 år gammal. Hur många m3 som gått igenom visste han inte. Pris var heller inte hundra klart.

Så det återstår att se vad det blir av detta.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hypro 300

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#281136 Ja precis :grin:, nej men det är ju inte ofta det finns några begagnade till salu. Efter några månaders sökande efter begagnad så var det Elmia och 10% rabatt under dom dagarna så var det bara att slå till :lol:

Nej antal m3 som körts är ju inte lätt att veta, man kan ju bara ha en gissning på ungefär hur mycket man har kört.

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

Erre  
#281148 Nej dom få man hittar beg säljs ofta på några dagar så man får vara snabb när något dyker upp inom lagom långt avstånd.

Sant. Kubiken blir ju lite av en höftning, men en bekant som hade en 300 för länge sen förde bok på volymen varje år. :-D

   TS
Avatar Fallback

Re: Hypro 300

Granskata  
#281439 Hypro 300
Suverän maskin. Har haft den i fyra år. Den är robust byggd och alla funktioner är genomtänkta. Har hängt den på en Valmet 602 som jag har försett med en betongtyngd c,a 100 kg framtill. Detta var nödvändigt för att kunna behålla styrförmågan.

Jag skulle gärna önska en annan kraftkälla, tiotalet hk mera.

I stickvägarna kör jag först ena sidan och därefter skotar jag ut virket med en Vimek 606. Sen vänder jag och tar andra sidan utan hindrande virke i vägen. Det fungerar.

För mig tog det nog en säsong att bli riktigt Du med maskinen och med tekniken. Träden måste fällas så att dom ligger i rätt vinkel vid invinchningen och att dom ligger på marken. Att koppla vinchlinan rätt för att undvika stopp t ex vid stubbar eller stenar fordrar också en insikt. Men det lär man sig. Man måste också se problemen med kraftiga grenar och tvärkrökar innan dom når knivarna så att man kan justera dessa med m-sågen.

Funderar på att fixa ett gasreglage vid manöverbordet. Har monterat en backkamera på aggregatet för att underlätta backningsmanöver.

Supporten från Hypro är till min fulla belåtenhet.

Granskata!

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

Erre  
#281495 Härligt att du ger dig in i diskussionen granskata.
Jag blir bara mer å mer övertygad av att det är denna processorn jag ska ha. :-D

   TS
Avatar Fallback

Re: Hypro 300

Granskata  
#285633 Tyvärr - min Hypro drabbades av blixtnedslag för två veckor sen och blev helt obrukbar. Skall ta ner den till Lönsboda för att se om det går att återställa den i brukbart skick. Maskinen hängde på en Valmet 602 som dock klarade sig utan skador. Däremot min Vimek 606 som stod alldeles intill Hypron blev helt utbränd ock skrot.

Hade aldrig kunnat tro att åskan skulle kunna ställa till sån skada. Vimeken hade ju gummihjul men Hypron stod med stödbenen i marken och det var väl anledningen till blixtbesöket. Som tur var fanns försäkring.

Granskata

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

Erre  
#285640 Herregud vilken oflax!!!
Hoppas det löser sig med allt!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

sundelius  
#285675 Lider med dig Granskata

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

Erre  
#315357 Ingen hypro än.

Har av en bekant fått ett väldigt bra pris på en niab. ( svarta modellen)
Det är inte vad jag letade efter egentligen, men en tanke slog mig.
Om man köper niaben, kan man jobba ihop lite kapital till en hypro. Om jag inte bryter sönder niaben i molekyler så får jag igen mina pengar på den även efter två tre år vid en försäljning.

+ för niaben är att den klarar grövre träd än hypro 300. Så lite hjälp med alla vindfällen skulle man ju få.

- Långt ifrån lika snabb som hypron i klena bestånd. Tanken med hypron var att göra första gallringar själv.

Någon med tankar och idéer?? :smile:

Hoppas det löste sig för dig granskata.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

hle  
#333734 Hej på er, jag har i veckan beställt en hypro 300 och undrar om det är något särskilt man ska tänka på som "grön " med maskinen. Tänkte prova den på klen gran (15-25 cm i rot) som blåst omkull i en hyggeskant, vore kul att få svar av någon som använt hypro 300 ett tag.

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

Erre  
#342475 Hur går det med din hypro @hle??
Testkört ngt eller väntar du på kylan?

Gratulerar till köpa av vad jag tror är en kanon processor!
Ska ha en sån en dag jag med. :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

hle  
#342603 Jo jag har prövat , högg upp 15 m3f vindfällen så fort jag fått den på traktorn :grin: . Till veckan ska jag ge mig på ett 60 årigt tallbestånd . Jag har ingen tidigare erfarenhet av någon processor , men jäklar vilken grej :lol:

Avatar Fallback

Re: Hypro 300

åberg  
#342872
Granskata skrev:Tyvärr - min Hypro drabbades av blixtnedslag för två veckor sen och blev helt obrukbar. Skall ta ner den till Lönsboda för att se om det går att återställa den i brukbart skick. Maskinen hängde på en Valmet 602 som dock klarade sig utan skador. Däremot min Vimek 606 som stod alldeles intill Hypron blev helt utbränd ock skrot.

Hade aldrig kunnat tro att åskan skulle kunna ställa till sån skada. Vimeken hade ju gummihjul men Hypron stod med stödbenen i marken och det var väl anledningen till blixtbesöket. Som tur var fanns försäkring.

Granskata


Det var tråkigt att höra.

Om man tänker på att blixten slår hela vägen från molnen ner till marken hundratals meter (och ibland kilometervis i sidled) är hoppet förbi ett par decimeter gummihjul inget hinder alls.

Vid åsknedslag blir det en elektromagnetisk puls som är otäck för all elektronik som finns i närheten. Skada kan ske även genom luft i närheten av nedslaget.

Det går att bygga elektronik-prylar så att de blir mer robusta mot åska, nackdelar är att det kan krävas mer utrymme, bli tyngre och framförallt kosta rejält mycket mer pengar. Vanligen låter man inte tålighet mot åsknedslag styra vad man köper så en tillverkare som satsar hårt på detta får svårt att få igen pengarna, konkurrenterna blir billigare.

Som tur är händer det inte så ofta, men det är såklart en klen tröst för den drabbade.

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

Erre  
#349073 Lägg gärna in lite bilder @hle
Hoppas det flyter på bra!!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).