Skogsvagn (Huggarvagnar)

Huggarvagn ca 9 ton

103 inlägg 52064 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Huggarvagn ca 9 ton

kenneth karlsson  
#314329 De stämmer . väntar på grejerna de är på g .

   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Huggarvagn ca 9 ton

pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314497 Niklas, Barkansjö kvarn.
Kanske man kan komma förbi och göra ett studie besök sen när du kommit igång med knåpandet?

Avatar Fallback

Re: Huggarvagn ca 9 ton

kenneth karlsson  
#314529 Det är bara att komma förbi. Har inte fått grejerna ännu, men de är på g.

   TS
Avatar Fallback

Re: Huggarvagn ca 9 ton

kenneth karlsson  
#315268
DSCN2456.JPG
DSCN2456.JPG
Nu är den nya Farman provkörd och de funkar bra efter lite justeringar . De säjer att maskinerna provkörs innan leverans. det fylls på olja och smörjs mm. De konstiga är att ja fick dra åt en hyd-slang i gripen som de pissade ur . Alltså fick ja kolla upp oljenivå i svänghus smörjning mm innan körning allt för att ja inte litar på att säljaren gjort detta.

   TS
Avatar Fallback

Re: Huggarvagn ca 9 ton

stektlök  
#315273 Helt rätt å kolla över hela vagnen innan du ger dig ut ! Själv ä bäste dräng :)

Avatar Fallback

Re: Huggarvagn ca 9 ton

kenneth karlsson  
#315274 Ibland undrar man varför man inte använder huvudet och hjärnan . Detta med placeringen av målstakarna närmast grinden, de sitter så att om man petar till dom så hamnar de i grinden och då får man gå ut och rätta till dom . Det skulle suttit ett plattjärn som fixerat målstaken mot grinden så hade de hela varit löst. Ganska enkelt. Jag köpte till extra banke så får ja det hela att bli vettigt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Huggarvagn ca 9 ton

halvproffs  
#315281 Kolla att hjullagren är infettade. Dom var inte det på grannens....
Undrar varför stakarna är svängbara.... inte med lass.... ej heller på skotare... måste vara att man kör som en idiot i tomme...

Avatar Fallback

Re: Huggarvagn ca 9 ton

kenneth karlsson  
#315287 Man ska väl inte behöva kolla hjullager. Då har de gått för långt. Sväng bara målstakar ? varför ? Man ska inte köra så nära träden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Huggarvagn ca 9 ton

halvproffs  
#315291
kenneth karlsson skrev:Man ska väl inte behöva kolla hjullager. Då har de gått för långt. Sväng bara målstakar ? varför ? Man ska inte köra så nära träden.


Det gjorde inte grannen heller så 2 hjullager skar. Han bytte vagn efter 1år eller så. Bara lite information.

Avatar Fallback

Re: Huggarvagn ca 9 ton

kenneth karlsson  
#315296 Ska kolla detta.

   TS
Avatar Fallback

Re: Huggarvagn ca 9 ton

kenneth karlsson  
#319030 Nu har Kesla 9HD vagnen kommit. Lite spännande att jämföra Kesla å Farman . Tyvärr så funkade inte min traktor med drivningen på vagnen. Jag kan inte köra så sakta som krävs. Har en Valtra 900 och det är en 40km traktor vilket gör att det är svårt att köra sakta. Känns lite som om det behövs en större pump. Original är ca 55 liter men räcker ej till drivningen.
Har tagit en del bilder som ni ska få se. Jag trodde att finska mekaniker kunde sitt jobb bättre . Det sitter en dekal på draget som uppmanar att smörja dragöglan förmodar jag. Tyvärr finns det ingen smörjnippel för detta. Behöva demontera öglan för smörjning varje dag låter jobbigt.
Grinden är monterad bakvänt (klantskallar de borde väl sett detta)
Stöttorna på Keslan har 7mm gods men Farman har 10mm. Lite Skillnad.
Det borde sitta en flödes begränsnings ventil till drivningen = diffbroms verkan
Vagnen har dålig finish , ny vagn med halvtaskig lack med rostränder här å där.
DSCN2499.JPG
Senast redigerad av kenneth karlsson lör 28 feb 2015, 17:44, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Huggarvagn ca 9 ton

Blivande snickare  
#319031 Ingen nippel på undersidan heller?
Synd att den inte var upp till förväntningarna, trodde kesla var bätrre än så.

Avatar Fallback

Re: Huggarvagn ca 9 ton

valtra mega  
#319035 Står smörj leden dagligen kanske de menar leden på bommen och inte dragöglan

Avatar Fallback

Re: Huggarvagn ca 9 ton

kenneth karlsson  
#319037 Ingen smörjnippel på undersidan . Draget är inte smort någon gång. När de gjorde leveransservice på vagnen så borde de sett detta

   TS
Avatar Fallback

Re: Huggarvagn ca 9 ton

zeetorg  
#319041 varför är grinden felvänd (svårt att se på bilden)

Tunnare gods tyder(kanske?) på bättre stålkvalitet så det kan ju vara positivt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).