Traktorer och processorer

Ersätta 2st 6v batterier med 1st 12v batteri?

28 inlägg 14591 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ersätta 2st 6v batterier med 1st 12v batteri?

Pe_Er_79  
#315186 Sitter 2st 6v batterier seriekopplade i BM430n. Och det bör väl gå att ersätta dessa med 1st modernt 12v batteri av god kvalitet? Eller har jag inte tillräckligt med fysisk plats för att få plats med tillräckligt kraftfullt 12v batteri kanske.. Åsikter?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Ersätta 2st 6v batterier med 1st 12v batteri?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315189
Pe_Er_79 skrev:Sitter 2st 6v batterier seriekopplade i BM430n. Och det bör väl gå att ersätta dessa med 1st modernt 12v batteri av god kvalitet? Eller har jag inte tillräckligt med fysisk plats för att få plats med tillräckligt kraftfullt 12v batteri kanske.. Åsikter?


Du bör få plats med två st 12V batterier...
Hade vi i vår 430 i alla fall..

Användarvisningsbild

Re: Ersätta 2st 6v batterier med 1st 12v batteri?

Vardon  
#315194 Såvida inte någon dum konstruktör har tagit ur 6V på mitten ska det inte vara några problem.

Avatar Fallback

Re: Ersätta 2st 6v batterier med 1st 12v batteri?

jaxho  
#315198 Jag har en BM 430 -73 där jag bytt mot två parallellkopplade 12 volts batterier.
Billigare och funkar mycket bra.
Det kanske skulle räcka med ett 12 volts gelbatteri typ Optima där du har stor startström men har inte provat det.

Avatar Fallback

Re: Ersätta 2st 6v batterier med 1st 12v batteri?

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315204 Kör med dubbla 12v i min 430 också.

Avatar Fallback

Re: Ersätta 2st 6v batterier med 1st 12v batteri?

Pe_Er_79  
#315205
Vardon skrev:Såvida inte någon dum konstruktör har tagit ur 6V på mitten ska det inte vara några problem.


6v på mitten?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ersätta 2st 6v batterier med 1st 12v batteri?

Pe_Er_79  
#315210
Zixten skrev:
Pe_Er_79 skrev:Sitter 2st 6v batterier seriekopplade i BM430n. Och det bör väl gå att ersätta dessa med 1st modernt 12v batteri av god kvalitet? Eller har jag inte tillräckligt med fysisk plats för att få plats med tillräckligt kraftfullt 12v batteri kanske.. Åsikter?


Du bör få plats med två st 12V batterier...
Hade vi i vår 430 i alla fall..


Det får jag plats med. Men tror inte att det ska vara nödvändigt. Ska jämföra tekniska data mellan mina befintliga batterier och ett seriöst 12v batteri, ex Banner. Nåt Optima blir det inte, har dåliga erfarenheter, vilket många andra också haft enl rykte..

   TS
Avatar Fallback

Re: Ersätta 2st 6v batterier med 1st 12v batteri?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315218
Pe_Er_79 skrev:
Vardon skrev:Såvida inte någon dum konstruktör har tagit ur 6V på mitten ska det inte vara några problem.


6v på mitten?


Mitt emellan de två seriekopplade batterierna. Det skall väl knappast vara så, men lätt att kolla om det finns någon anslutning någon annan stans än mellan batterierna.

Avatar Fallback

Re: Ersätta 2st 6v batterier med 1st 12v batteri?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315221 Sätter man i två parallellkopplade 12 V så behöver man inte fundera på startström,häng dit en ny växelströmsgenerator om det inte redan är gjort.

Avatar Fallback

Re: Ersätta 2st 6v batterier med 1st 12v batteri?

Pe_Er_79  
#315224
bengt.a skrev:Sätter man i två parallellkopplade 12 V så behöver man inte fundera på startström,häng dit en ny växelströmsgenerator om det inte redan är gjort.


Jag tror det är lite överdrivet med 2 batterier. Jag siktar på ett. Sitter växelströms generator original monterat på min BM. Osäker på effekten men det verkar funka bra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ersätta 2st 6v batterier med 1st 12v batteri?

grålle-68  
#315225 Här ett och det räcker

Användarvisningsbild

Re: Ersätta 2st 6v batterier med 1st 12v batteri?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315266 Man bör undvika 2st parallellkopplade 12 v batterier.

Två st 6v seriekopplade är bättre.

Men bäst är ett 12volts batteri.

Jag har själv ett 12v batteri i mina Volvo Bm400, Volvo Bm320 & DB 12D. Och växelströmsgeneratorer
Men jag kör inga tunga kallstarter utan motorvärmare.
Ingen av dessa använder 6v fast alla hadde 2st st 6v seriekopplade.

:wink:

Användarvisningsbild

Re: Ersätta 2st 6v batterier med 1st 12v batteri?

Kse  
#315350 Varför inte ersätta det trasiga batteriet med ett nytt likadant det är väl enklast eller har systemet vållat problem innan batteriet gick sönder?

Avatar Fallback

Re: Ersätta 2st 6v batterier med 1st 12v batteri?

Tosca  
#315352 Det kan ju vara en kostnadsfråga också, små serier på 6V batterier, så det går förmodligen att hitta ett 12V med samma totalprestanda för en billigare peng än ett 6V kostar.

Användarvisningsbild

Re: Ersätta 2st 6v batterier med 1st 12v batteri?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315353
Sweden-viking skrev:Man bör undvika 2st parallellkopplade 12 v batterier.

:wink:


Varför?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).