Avverkning (slutavverkning)

Ska markägaren få en skördarnota efter utförd avverkning?

68 inlägg 27040 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ska markägaren få en skördarnota efter utförd avverkning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315069 Kalhygge kanske menade att en lastbil som försvinner kan vara svårt att utläsa ur skördarnota på stor avverkning.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Ska markägaren få en skördarnota efter utförd avverkning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315074 Tack "kalhygge" för ett bra inlägg som gjorde det hela mer begripligt för mig.
Tänker fråga efter en "nota" den kan jag väl alltid ha,plus mätbeskedet, som underlag om jag behöver resonera med virkesköparen. Han är ju ingen fiende utan jag upplever att vi har samma mål, vi ska båda bli nöjda med hela jobbet. Före, under och efter.

Användarvisningsbild

Re: Ska markägaren få en skördarnota efter utförd avverkning

halvproffs  
#315080 När skördarna gjorde sitt inträde i skogen var det omöjligt att få noterna från Mellanskog, men dom senaste åren har det inte varit några problem alls att få dom varken från Mellanskog eller andra.
Dom har mejlat över dom.

Korsnäs skrev jag kontrakt med och tänkte att jag ville ha betalt efter skördarnotan men glömde att skriva in det förbehållet. Tur nog. Med tanke på dessa snöfall vi har här med ej funnet virke under snön. När jag jämförde skördarmätningen med inmätningslistorna visade det sig att det var 20% mindre volym från skördaren.

Efter några samtal fick jag svaret; I.o.m att bolaget köpt ett rotnetto så var kalibreringen inte viktig dessutom så var det en gallringsskördare som gjorde slutavverkningen och då stämmer det inte är svaren jag fick. Något att tänka på !?

Avatar Fallback

Re: Ska markägaren få en skördarnota efter utförd avverkning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315083
halvproffs skrev:Efter några samtal fick jag svaret; I.o.m att bolaget köpt ett rotnetto så var kalibreringen inte viktig dessutom så var det en gallringsskördare som gjorde slutavverkningen och då stämmer det inte är svaren jag fick. Något att tänka på !?


Aha, det var du som fick de extra billassen. ;)

Avatar Fallback

Re: Ska markägaren få en skördarnota efter utförd avverkning

Axl  
#315093
Skogsola skrev:Lite virke borta i snön är inte det stora problemet. Men om hela virkesbilar "kör vilse" nånstan på vägen till mätningen då är det illa. För att återgå till Mellanskog så står det i deras traktdirektiv att 3% av den avverkade volymen SKA lämnas som naturvård. Men om man gör så på riktigt så får man nog inte köra mer. :mrgreen:


Nu tror jag du blandar ihop siffrorna lite. Om jag inte minns fel är det 3 m3sk död ved eller 3 högstubbar per hektar som ska vara kvar

Användarvisningsbild

Re: Ska markägaren få en skördarnota efter utförd avverkning

loppan  
#315095 Mätbeskedet är ju enda sättet att få reda på medelstammen så det är klart att man skall ha det.
Sen får man räkna med att inmätt volym är upp till 10% mindre då det är olika volymer som mäts,
m3to mot m3 fpb.
Skördaren är lite glädjemätare jämfört med VMF.
Om man vill följa upp sitt bestånd så är det nästan en nödvändighet med skördarens mätbesked
tycker jag.

Användarvisningsbild

Re: Ska markägaren få en skördarnota efter utförd avverkning

Skogshuggarn  
#315149
Skogsola skrev:Lite virke borta i snön är inte det stora problemet. Men om hela virkesbilar "kör vilse" nånstan på vägen till mätningen då är det illa. :mrgreen:


Kör ni också med "vältlapp" :???:

Har sett travar med prima timmer som blivit kvar i skogen. Givetvi
s under stress/väldigt olyckliga omständigheter, men visst händer det.

Sist så "missade" de tom en trave om 12m3 "energived" (leveransvirke),som tom var upptaget i traktdirektivet i samband med AU på eget.

Avatar Fallback

Re: Ska markägaren få en skördarnota efter utförd avverkning

Hugin  
#315179 Intressant och tankeväckande!

... Men är inte uppslaget gammalt (därmed inte sagt att det inte är högaktuellt)!?

Vår gamle nestor Bertilsson propagerade ju på ett mycket intensivt och möjligen för mångordigt sätt för att just se till att få skördardata i samband med en avverkning!

... Kanske dags att tillfråga nestorn om råd, i det som han tidigt försökt få forumet att inse ... ?

Användarvisningsbild

Re: Ska markägaren få en skördarnota efter utförd avverkning

weldion  
#316144 Självklart så skall jag ha skördarnota efter avslutad avverkning. Jag vill alltid veta vad jag betalar för vilken affär som det än gäller.

Avatar Fallback

Re: Ska markägaren få en skördarnota efter utförd avverkning

ÅsaNisse  
#316156 Det är ju helt klart att man ska ha redovisning på arbetet som är utfört. Dock styr ju avtalet/kontraktet i första hand. Säljer jag en stämplad rotpost så har ju avtalet redan upprättats till båda parters nöjsamhet. Är det däremot ett avverkningsuppdrag eller gallring så ska det absolut redovisas skördarnota. Om sedan virke försvinner på vägen av en eller annan anledning så är det ju inte min sak att ersätta det genom utbliven betalning. Även kommentaren om att en gallringskördares mätning inte stämmer på en slutavverkning säger ju att den maskinen ska inte vara där. Kan man inte har rätt kalibrerad mätutrustning så ska man jobba på timme, om någon vill köpa den tjänsten.
Det är ju en konstig bransch när denna frågan överhuvudtaget kan uppkomma.
Nu för tiden får man ju kvitto även i korvmojen.

Avatar Fallback

Re: Ska markägaren få en skördarnota efter utförd avverkning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#316186 Kvitto får du via inmätningen och avräkningen. Skördarmätningen är inte betalnigsgrundande (om man inte kör skördarmätt förstås).

Om man litar på att ett gallringsuppdrag skall tas på löpande räkning med inmätt virke och sedan dras av för timkostnad avverkning, är inte skördarmätsedeln mer än som info.

Avatar Fallback

Re: Ska markägaren få en skördarnota efter utförd avverkning

svea  
#318827
ulfgustav skrev:Jag tycker absolut att markägaren skall kräva både:
- Traktdirektiv
- Skördarnota
Markägaren skall se till att detta också skrivs in i kontraktet

Då får markägaren del "instruktionerna" som entreprenören har att följa, dessutom kvitto på avverkad volym.
I gallring t.ex så kan rätt stora volymer "snöa" bort, om skotaren ligger för långt efter, med skördarnota så får markägaren en "hint" om detta.



Håller med dig om att markägaren gött kan kräva både traktdirektiv o skördarnota. Men, om markägaren är lite intresserad av skogen och inte bara notan/pengarna borde den kunna gå ut i skogen när snön smält och hittat ev. missat virke.

Avatar Fallback

Re: Ska markägaren få en skördarnota efter utförd avverkning

ulfgustav  
#318856 Hej Svea
jag håller med dig i princip, men vad hjälper det då, jag vid senaste avverkning redan innan snösmältning larmade för att det skulle finnas mycket virke kvar, skotaren låg ca 2 v efter skördare och det snöade. Jag påpekade detta för min kontakt, men han avvisade detta med lätthet och menade att var det något kvar så skulle de ju ta hand om det. Det lät ju förtroende ingivande eller hur?
Efter att snön tinat bort så besökte jag avverkningen, konstaterade att mycket virke låg kvar, meddelade det, svar vi får skicka dit en Terri, vilket jag ansåg var för liten vaskin. Två dagar senare återkom min kontakt och bekräftade felen samt meddelade att de skulle skicka dit en skotare, ok, på sen sommaren var skotaren dit skotade ut ett lass åkte sin väg. Ny kontakt med bolaget, bekräftades att skotaren skulle köra alla skotvägar, men hade inte gjort det, utan meddelat att terrängen var sådan att ha inte körde mera där????
Vad hände??? Jo bolaget erbjöd ersättning för virket (ett antal tusingar) men den muntliga överenskommelsen om att virket skulle ut ur skogen där hade det blivit total minneslucka bolaget besvarade inte ens mail. Eftersom det återstod mycket arbete begärde jag ersättning för detta (650:-/tim) vilket avvisades efter ett antal kontakter. Jag har nu sagt upp alla kontakter med bolaget i fråga kommer inte att lockas av deras tjänster (plus kallas de visst) någon mera gång. Slut resultatet av detta blev att jag fick ersättning för virket, ja, men de avstod från ansvaret att skota ut lämnat virke. På egen hand körde jag ut detta och det var ca 6 biltravar timmer och massaved som de missat på 12 ha gallring. För egen del så blev detta brännved, Massor med motion blev det samt en lärdom rikare:
Konsensus: Lita aldrig på en virkesköpare. Se till att allt kommer på papper i kontraktet. Kontrollera avverkningarna.

Avatar Fallback

Re: Ska markägaren få en skördarnota efter utförd avverkning

svea  
#318860 Det låter som du gör rätt i att inte ha affärer med det bolaget något mer ja.
Nyfiken fråga - med vad fick du ut virket?

Användarvisningsbild

Re: Ska markägaren få en skördarnota efter utförd avverkning

OlleL  
#318872 Borde vara självklart med A!
Kan nog bli lite sura miner om det är stora diffar men då är det nog dags att se över sina rutiner och sitt förbättringsarbete :-).
Allt annat luktar baggböleri.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).