Föryngring

Granföryngring

23 inlägg 7900 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Granföryngring

halvproffs  
#315126
sojoh skrev:Ska avverka 4 ha riktigt gammal gran kustnära i mellersta Norrland. Stammtätt, fuktigt. Det blir nog bra men det är föryngringen som jag funderar över. Man bör nog ha ett upplägg som utesluter gallring över huvud taget, i varje fall maskinell. och nåt annat är väl inte realistiskt. Jag har en ide som går ut på att markbereda (grävmaskin) för 1000-1200 plant)har. Minst 2 lövröjningar, den sista vid 10 m:s höjd (25 år) granarna. Då lämnas också värdefullt löv som sedan får tävla med granen. Hela rasket avverkas när granen är 65 och lövet 40. Det behövs kanske en röjning till av lövet. Ja, va tror ni om detta?


Vid fuktig mark med stamtätt bestånd; Hur har det kunnat blivit så? Med största sannolikhet självföryngrat med perfekt resultat. Varför ska du ändra på naturens gång och chansa med plant som kanske inte tål klimatet. Gallring med maskin kan väl göras vid lämpligt frysen mark vintertid. Möjligtvis att man får trampa lite.

Arevo
Avatar Fallback

Re: Granföryngring

jannee  
#315127 Det är sådan dj**la skog jag avverkar och har avverkat = minst 20% rötskadat. Nu har inte mitt varit planterat utan självföryngrat, min morfar högg tusentals stammar som blev krakar.
Plantar man runt 1000 plant/ha - med en viss försumbar avgång kan allt stå kvar till slutavverkningen.

Avatar Fallback

Re: Granföryngring

Skogsforskare  
#315131 Det måste troligen högläggas med grävare om plantorna ska överleva. Och sen kommer det självföryngrad gran i massor ändå, inte bara björk.

Användarvisningsbild

Re: Granföryngring

halvproffs  
#315132
Skogsforskare skrev:Det måste troligen högläggas med grävare om plantorna ska överleva. Och sen kommer det självföryngrad gran i massor ändå, inte bara björk.


Sant som skrivits. Har själv planterat med granplant som frosten tagit och sen fått enormt med björk o granplant. Har sett en linje mellan Gävle och Karlstad som har den största försommartorkan och ofta med den frosten. Är sällan det blir hjortron här pga försommarfrosten som tar blommen. Undantaget dom senaste åren som vi sluppit frosten.

Avatar Fallback

Re: Granföryngring

sojoh  
#315133 Med maskin är nog en bra gissning men hur den maskinen kommer att se skulle jag ge bra mycket för att få se! :surp: Jag har ju satt ett litet + efter 65 eftersom även jag anser det är lite lågt. Men 90 skulle tyda på att vi inte har att vänta några förädlingsvinster och inget varmare klimat heller på 100 år och det är det nog ganska få som tror. Stammtätt är det men hur många vet jag inte - ska ge mig ut och mäta. Kan vara bra när jag ska diskutera med köparen. Högläggning med grävare är planerad och ska göras. Och det är väl bäst trimma röjsågen direkt efter planteringen!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Granföryngring

halvproffs  
#315136
Skogsforskare skrev:Hur ska den nu aktuella slutavverkningen göras då? Med maskin antar jag..?

Nästa generation gran kommer inte att ha "vuxit klart" vid 65 års ålder, snarare vid 90, och så länge kommer bara enstaka björkar stå kvar, och det kan inte vara 1000-1200 st/ha ogallrad gran till den slutavverkningen.

Vad är det för stamantal idag?


Och jag som trodde att slutavverkningsåldern sänktes iom att det ska växa snabbare. Aldrig får man då vara glad för jag hade ju tänkt avverka om sisådär 50 år iom att det växer snabbare. När dom "vuxit klart" om 90 år då måste dom väl vara minimum1m i stubben så nya agg till monsterskördarna måste till som kostar mycket mer att kunna avverka för att inte tala om alla ombyggnationer av sågverken. Förlåt forskarn men jag såg problemen i framtiden för jag har hört att det är bättre att leta problem i förväg än att stå rådlös när dom uppstår.

Användarvisningsbild

Re: Granföryngring

Baggböla  
#315141
sojoh skrev:Med maskin är nog en bra gissning men hur den maskinen kommer att se skulle jag ge bra mycket för att få se! :surp: Jag har ju satt ett litet + efter 65 eftersom även jag anser det är lite lågt. Men 90 skulle tyda på att vi inte har att vänta några förädlingsvinster och inget varmare klimat heller på 100 år och det är det nog ganska få som tror. Stammtätt är det men hur många vet jag inte - ska ge mig ut och mäta. Kan vara bra när jag ska diskutera med köparen. Högläggning med grävare är planerad och ska göras. Och det är väl bäst trimma röjsågen direkt efter planteringen!


Förädlingsvinsten för framtida fröplantager kan du ju inte räkna hem i ett redan etablerat bestånd?
Om du hugger nu och planterar med förädlat granmaterial så får du kanske en förädlingsvinst på 10-15% jämfört med tidigare bestånd. Den plantan du sätter idag blir ju växer ju inte bättre bara för att framtidens plantor i framtiden kommer växa ännu bättre.

Avatar Fallback

Re: Granföryngring

Hasse smålänning  
#323502 Kolla in vad som har skrivits på tråden "Röja inte gallra" (under Röjning)!
Ungefär samma funderingar om att slippa gallring finns där också.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).