Skördare

Stor skördare bäst i slutavverkning

29 inlägg 15370 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stor skördare bäst i slutavverkning

Skogshuggarninorr35  
#315101 Mycket styrs ju av markägaren också, hur har han planerat, ser han till pengarna i slutänden eller resultatet i skogen. Ställ krav på liten maskin i gallringen om du är beredd på att betala för det. Planera så att du antingen gallrar eller slutavverkar, planerar du in bägge åtgärderna samtidigt så kommer det mest troligt maskiner i mellanklassen. I slutavverkning är det självklart bäst med en stor maskin, den klarar alla träd vad gäller handhavande och mycket bättre mätning och är mer ekonomisk än en mellanklass. I gallring ska ju dom små vara eftersom dom är gjorda för det, men den avverkningen kommer att bli lite dyrare i slutänden av olika orsaker t ex skotningen som tar mycket längre tid. Enkelt mattematik t ex en vimek som kanske lastar 3-4 m3f och gör ett lass i timmen jämnfört med en skotare i 13 tons klassen som lastar 12-13 m3f då är det lätt att räkna vad som blir billigast och då kommer många att välja den större för dom får helt enkelt mer pengar i börsen

Avatar Fallback

Re: Stor skördare bäst i slutavverkning

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315110 Vi behöver ju inte dra det så långt som till en vimek det känns ju mer som hobbymaskiner... Skotare i 11-1210 eller tex 855 storleken känns väl bra i en gallring här uppe iaf. Vi har ju varit in i gallring några gånger med f18 vilket känns så heltokigt som det kan bli, det är inte kul känns som att man förstör beståndet mer än man gör nytta.

Men skördarna då... Vad har ni för erfarenheter av dom stora tex 1470 och 941 klassen, hur långt ner i det klena är dom lönsammare än tex våran 911 om man väger in att dom är dyrare i inköp och tar mer bränsle osv? Är det en 951a som gäller för oss nästa gång om vi ska hugga 70000 kubik 0.16-0,18 medelstam? :P

Användarvisningsbild

Re: Stor skördare bäst i slutavverkning

halvproffs  
#315123 Förklara det här för mig; Den större Ponssen har ju träden liggandes redan med höga stubbar bredvid.1.22min in i filmen. Dessutom verkar ju träden vara mycket mera finkvistigare än för den mindre. För att det skulle vara någotsånär objektivt borde det vara ungefär likadana träd. Varför lumpar den större 1-2dm av stocken/trädet?
För 20 år sedan tittade jag fascinerat på Skogs-Jans brorsa när han avverkade på mitt skifte. brösthöjdsdia var ca 35-40cm alltså rejält grovt och jag såg då aldrig några problem då. Stockarna bara sprutade fram. Var det en rejält bra maskin/agg dom hade?

Användarvisningsbild

Re: Stor skördare bäst i slutavverkning

halvproffs  
#315124
halvproffs skrev:Förklara det här för mig; Den större Ponssen har ju träden liggandes redan med höga stubbar bredvid.1.22min in i filmen. Dessutom verkar ju träden vara mycket mera finkvistigare än för den mindre. För att det skulle vara någotsånär objektivt borde det vara ungefär likadana träd. Varför lumpar den större 1-2dm av stocken/trädet vid 1.22?
För 20 år sedan tittade jag fascinerat på Skogs-Jans brorsa när han avverkade på mitt skifte. brösthöjdsdia var ca 35-40cm alltså rejält grovt och jag såg då aldrig några problem då. Stockarna bara sprutade fram. Var det en rejält bra maskin/agg dom hade?

Användarvisningsbild

Re: Stor skördare bäst i slutavverkning

Baggböla  
#315137 Jo visst är det även så.

Användarvisningsbild

Re: Stor skördare bäst i slutavverkning

Fredrik Reuter  
#315212 Hej,
Ja, lite galet blev det med filmerna. Lägger in några till som visar stora skördare och stora aggregat i lite mer svåravverkad skog. Det är stor skillnad, och syns det fortfarande dåligt så får någon annan mer än gärna länka in bättre filmer!




   TS
Användarvisningsbild

Re: Stor skördare bäst i slutavverkning

Fredrik Reuter  
#315226 Hej,
Fick tips om en film med en Ponsse Bear som kör grov skog. Jag bytte ut den understa filmen här ovan till den. Titta gärna i slutet, efter ca 2 min, då kommer det några riktigt grova som mindre skördare och aggregat inte haft det lika lätt med.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stor skördare bäst i slutavverkning

Hema  
#315231 Känns som om det hänger nog mycket på vem som kör eller hur man kör också.

Användarvisningsbild

Re: Stor skördare bäst i slutavverkning

halvproffs  
#315238 Blir det inte kapsprickor när man kapar utan stöd så där? På något vis tyckte jag att det var en stressig körning, ungefär som att vara ute efter ett rekord .

Användarvisningsbild

Re: Stor skördare bäst i slutavverkning

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315254 Sista filmen är ju ett exempel på en maskin med hög produktion där alla bitar faller på plats. Bra förare med en maskin som går bra och en såg som går som en raket!
Jag tror att det ligger en funktion i datorn på Ponsse som sänker kran vid kapning så att stocken "svävar " vid genomsågningen för att undvika kapsprickor. Vid något tillfälle i filmen kör han kran för fullt under kapning och kanske lurar den där funktionen. men han har ju ruggig fart på sågen så jag tror nog att han klarar kapsprickor ändå.

Användarvisningsbild

Re: Stor skördare bäst i slutavverkning

Fredrik Reuter  
#318088 Fick tips om ytterligare ett argument till att använda stora skördare och aggregat i slutavverkning - slagen blir bredare.

Det kanske inte låter så upphetsande, men det som det handlar om är helt enkelt att de största skördarna har de starkaste kranarna och kan enklare ta träd på långa avstånd, 10-11m ex. Detta gör då att slagen blir bredare (ett slag är den "väg" där skördaren kör och hugger), kanske runt 20m.

Detta ger flera fördelar:
- Mer ris i vägen där det behövs.
- Mindre vägar på hygget, skotaren behöver inte ex gå med lass där det är blött.
- Fortare lass för skotaren.
- Enklare markberedning och mindre areal markpackning, vilket in sin tur underlättar plantering.

Vad tror ni om denna tes?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stor skördare bäst i slutavverkning

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318129 Stämmer, men för bästa produktion och bränsleförbrukning på skördaren ska man inte jobba på lång arm. Men det är ju bra att kunna göra det effektivt när det behövs.

Avatar Fallback

Re: Stor skördare bäst i slutavverkning

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318148 Kan hålla med om det till viss del, beror på vilket arbetssätt man har. Om man ska grotanpassa i grövre skog då lär den stora göra det bättre, då blir det ju att plocka en del på lång arm, men om du tex kör smala enkelslag så gör ju inte en 951a bredare slag än en 901a. Då kör skotaren varannat slag och når då två slag.

Användarvisningsbild

Re: Stor skördare bäst i slutavverkning

Fredrik Reuter  
#322341 Nu har SkogForsk släppt lite mer information om sitt test mellan en JD 1170 och en JD 1470. Bifogar den som PDF.

Enl PDF:en så är alla vinnare på en större skördare i slutavverkning. Nästan allt blir bättre och billigare.

Virkesvärdet påverkades också. Som ni ser i PDF:en så mätte det större aggregatet 4%-enheter bättre på längd och 3%-enheter bättre på diameter.

Intressant är också att SkogForsk har tagit med aggregatmodeller i staplarna, man kan alltså se hur de olika tillverkarna ligger i längd och diameterträff. Undrar om det är ett eget test de gjort?

Det mindre aggregatet hade också närapå dubblerad plan % i stamprofilen. Undrar om det kan bero på ex stegring och att kvistknivarna släpper lättare från stammen.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).