Vedmaskiner, flishuggar

Pilkemaster recension

65 inlägg 38930 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26204
Admin@skogsforum skrev:Hej igen,
Ja, detta med klyvfacket är en nackdel, måste vara nåt de åtgärdar framöver, för de måste fått feedback om denna nackdel.

Vår maskin (2006 tror jag) är helhydraulisk.

Ang drift, vi köpte den som kan både och. Det är bra att kunna klyva lite vart man vill via kraftaxeln och väldigt tyst och smidigt med el stationärt.
Det ska mycket till innan jag kopplar till traktorn när jag kör på gården!


de är de idiala, att ha både och , i fall man inte kan dra av dislen så blir de dyrt att köra fram veden....

Trejon
Avatar Fallback
matsimon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26217 Får väl se om man kan komma överens om ett vettigt pris på en kombinerad El/Traktordriven. Min närmsta återförsäljare ska ha visning om nån helg. då ska jag iväg och provköra.....
En fråga:
Kilen som sitter på svärdet, som visst ska vara patenterat. Vad är det för vits med den :?:

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#26226
matsimon skrev:En fråga:
Kilen som sitter på svärdet, som visst ska vara patenterat. Vad är det för vits med den :?:


Hej,
Jag tror den är till för att kunna ha ett större drivhjul på motoraxeln. Genom detta får man en bättre kedjehastighet med motorn.
Det är 13" svärd men kedja till ett 15".

Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26617
matsimon skrev:Hej "MickeBM"! Tackar så mycket för ditt mycket intressanta inlägg! Sakligt och fint har du lagt fram fördelar och nackdelar med Pilkemastern.
Att jag dessutom fick jämförelser gentemot Hakkin är guld värt för mig!!
Det var väl ungefär som jag anade. Hakkin är säkert en värre maskin när dimensionen ökar. Men efter mina behov, tror jag Pilkemastern passar bra.
Min ved brukar oftast vara av det vekare slaget med några enstaka grövre bitar. min nuvarande maskin funkar också på det sättet att man kan kapa flera(veka)innan man kör iväg dom med klyven, en finess jag inte vill vara utan! Matarbordet tycker jag ser vettigt ut utan något band som slits med tiden.
Olika maskiner har väl sina för och nackdelar precis som du säger,och varje vedeldare har olika krav på sina maskiner.

mvh /
Matsimon


Så lite så, kul att man kan bidra med något också. :)

   TS
Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26618
matsimon skrev:OjOj! Vilken respons! Intressant att läsa alla inlägg! Tror fortfarande på Pilkemastern även om jag fått höra en hel del svaga sidor också. Att inte det finns plats att slänga ner grövre manuellkapade klabbar är dåligt!( Det går på min gamla) Att matningsbrädan lossnar verkar ju klent, har det månne förbättras på senare modeller? Detta med remmar som slits, var det på tidigare utförande? Dagens modell ska väl vara helt hydrauldriven?

Funderar på en traktordriven, som ska drivas med min VBm 430. Var först inne på en eldriven, men kom fram till att jag har för klent säkrat. Kan ju finnas fördelar också med att vara oberoende av el...

mvh
matsimon


Min maskin är en -07:a och på den lossnar inmatningsbordet ibland också, en punkt jag missat... :oops:
Inte hela världen att den gör det, snarare irriterande.
Den är lätt att lägga tillbaks igen.
Bordet drivs av klyvkolven, mha en fyrkanströrskonstruktion som bordet är "hakat" i.
Min maskin är helt utan remmar, nåt jag uppskattar.

   TS
Avatar Fallback
matsimon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26756 Ser fram emot att titta närmare på Pilkemastern och se om den motsvarar förväntningarna. Verkar vara en smart ide´med kilen på svärdet, så kaphastigheten höjs. Det verkar ju vara bra fart på kapen!
Detta med att matningsbordet lossnar, går det inte att lösa på nåt enkelt vis?
Velar fortfarande mellan de olika utförandena. Skulle ju helt klart vara skönt att köra på el hemma på gården, samtidigt som det naturligtvis är super att kunna köra den på traktordrift varsomhelst. Känner alltså mest för den kombinerade.
Har dock ingen lust att säkra upp bara för vedmaskinens skull. En kompis som är kunnig inom el ska hit och titta imorron. Har lite ideer....Få se om vi kommer fram till nån bra lösning.
Harebra!/
Matsimon

Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26781 Det är onekligen bra fart på grejerna.
Dock anar jag att filmen på deras hemsida är lite stressad, om det är den du syftar på.

Jag har funderat på att svetsa fast bordet eller borra dit en sprint.
Sprint för att det är bra att kunna dela där om man ska fälla ihop maskinen mesta möjligt.
Dock tror jag att risken finns att nåt går sönder, tex att man kröker rörkonstruktionen om man låser bordet.
Känns nästan som en säkring. :roll:

Det där med driften är lite lurigt, beror helt på behov.
Jag kör med en boxer, går i princip på ångorna, så tror inte el skulle bli billigare.
Sen måste jag ändå flytta på maskinen till och från.
Har man den stationärt är det ju en annan sak.
Har man funderingar på att hyra ut den, så är nog el enklare, om man inte vill hyra ut traktorn också.
Svårt att råda dig här.
Tack detsamma!

   TS
Avatar Fallback
Lovoarn  
#26945 En grej som jag retade mig på när jag provade Pilkemastern var att det inte gick att backa bordet, strulade till det vid sista biten bla...

Avatar Fallback
matsimon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27055
Lovoarn skrev:En grej som jag retade mig på när jag provade Pilkemastern var att det inte gick att backa bordet, strulade till det vid sista biten bla...

Förstår inte riktigt vad du menar med att det inte gick att backa bordet.
Går inte bordet tillbaka efter varje frammatning, när vill du backa bordet?

Min kompis som är kunnig inom el har varit hit hem och kollat, och det ser ut som jag får satsa på en traktordriven maskin, vilken det nu blir....
Funderade på en lösning med ett separat trefasuttag på stolpen där skåpet med huvudsäkringarna sitter. Men då krävdes dels att det uttaget var avsäkrat för sig med jordfelsbrytare. Sedan kunde man förmodligen inte nyttja det befintliga (elbolagets) skåp utan sätta upp ett nytt. Sedan skulle jag ändå måsta säkra upp varje gång jag skulle använda vedmaskin.
Kändes inte så bra, så jag väljer den enklaste och billigaste lösningen.

Är lite fundersam att folk har så kraftigt uppsäkrat, Hakkin kräver ju 32amp säkring och Pilkemastern 25amp. Jag har 20amp, men klarade mig tidigare på bara 16. Är det mest storbönder och verkstadsägare som köper maskiner i den här storleken? Den fasta elavgiften blir väl högre ju mer man säkrar upp?!

Avatar Fallback
matsimon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27056 Var in på blocket.se efter senaste inägget och hittar en Pilkemaster för uthyrning, där det står att den endast kräver 380v/16amp!
Jag ringde upp, och killen som hyr ut säger att man kan klara sig på 10amp tom! Han hade stor erfarenhet av maskinen, hade tre stycken nu och var mycket nöjd.
Blir bara så brydd att inte försäljarna kan varorna?! Har pratat med två olika återförsäljare som påstår att man måste ha 25amp och så står det i broshyren också.
Nåja, man få väl vara glad över att man inte gjort affär på nån än.
Detta förändrar ju saken! Ska på visning om nån helg, då får vi se....
Återkommer!
/Matsimon.

Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27260
matsimon skrev:Förstår inte riktigt vad du menar med att det inte gick att backa bordet.
Går inte bordet tillbaka efter varje frammatning, när vill du backa bordet?


Bordet går tillbaks efter varje frammatning.
Problemet kommer om man behöver backa stocken.
Då får man gå till stockänden och dra tillbaks den manuellt.
Inte en direkt optimal lösning, men fungerar.

   TS
Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31074 Efter många uppbearbetade kubik har jag nu lite mer erfarenheter.
Generellt sett är jag mycket nöjd, när man nu lärt sig hur man ska lirka med maskinen för bästa effektivitet så går det verkligen undan.
Har inte råkat ut för några större missöden heller.
Har ett litet tips att komma med.
Staget som förenar de 2 armarna på stocklyften är klent dimmensionerad.
När lyften går i topp så stoppar den mot ett fyrkantsrör, vilket bular till staget med tiden.
Så för er som köper denna maskin så skulle jag rekommendera att ni förstärker denna punkt.
Staget krökte sig för mig mitt i full prodiktion så det blev en "fullagning". :)
Funkar bra dock.

   TS
Avatar Fallback

Pilkemasterägare!

matsimon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31509 Det blev affär på en Pilkemaster till slut! En el/traktordriven.
Den har uppfyllt mina förväntningar och passar ganska bra efter mina behov.
Men, jag har ett problem.
Från början när jag startar igång går klyvkolven ljudlöst, men när värmen på hydrauloljan kommit upp till 35-40grader C uppkommer ett "visslande/tjålande"ljud varje gång jag kör klyvkolven. Har en känsla att kolven blir en aning segare när ljudet börjar. Låter som att oljan tar en annan väg.
Jag har klockat tiden från botten till toppenläget vid kall och varm maskin men det är en marginell skillnad (1-2 tiondels sekund långsammare). Men det är ju svårare att mäta skillnaden under belastning, klyvning alltså...
Ingen av dom andra hydrauliska funktionerna framkallar detta ljud, kapen och transportören alltså.

Jag har varit i kontakt med agromasters svenska representant, som har varit mycket hjälpsam och tillmötesgående.
Han talade om att dom hade haft en del problem med hydraulcylindertätningar. Så han kom hem till mig med en ny hydraulcylinder och ett nytt ventilpaket.
Jag skiftade först hydraulcylindern och sedan ventilpaketet.
Ljudet är fortfarande kvar!
Jag tycker att jag har provat att byta dom delar som har inverkan på klyvfunktionen, eller har jag glömt något?

Är jag överkänslig, eller inbillningssjuk? Finns det någon annan Pilkemasterägare som har samma symptom på sina maskiner? Kanske har samma ljud men inte har tänkt på det ens?

Tacksam för svar!/ Matsimon.

Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31520 Vad kul att vi blir fler som kan utbyta erfarenheter. :)

Jag har inte detta problem, inte vad jag tänkt på iaf.
Har däremot ett liknande fenomen.
Första timmarna gick min maskin mycket tyst, men efter ett tag så började hydraulmotorn att tjuta lite.
Har varit så länge nu men har inte blivit sämre.
Upplever dock att klyven går lite långsammare sen ljudet uppstod, men kan vara inbillning.
Fick tipset om att det kunde vara skit i sugledningen, men det var det inte.
Fått hem en koppling till hyd.motorn som också kunde spöka, men inte hunnit byta den ännu.
Tror inte att detta ljud är nåt direkt onaturligt, hade inte reagerat om den låtit så från början.
Måste hålla med dig om att servicenivån är hög hos agromaster sverige.

Vad gäller ditt tjutande.
Det kan inte vara övertrycksventilen som spökar?
Att klyvpaketet går tungt av nån anledning kanske?
För mig låter det som att oljan börjar gå genom övertrycksventilen när värmen går upp, gissningsvis.
Vad får du för ljud när du kör fast, när klyven inte orkar?
Går ljudet att härleda till det du hör vid körning?

   TS
Avatar Fallback

Pilkemasterägare!

matsimon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31539 Hej, Micke Bm! Är det hudraulpumpen du menar som låter på din maskin? Visst hade du en traktordriven? Låter det precis hela tiden när du har den igång?
Det låter ju annars misstänkt likt min att den går tyst första timmarna, och att när ljudet uppkommer känns som att klyvkolven går en aning saktare än när den är kall!
Min tjuter ju bara när jag kör klyvkolven, och ljudet verkar komma från hydraulcylindern. Men det är ju väldigt svårt att hitta var det uppkommer.
Övertrycksventilen du nämner, sitter inte den inbyggd i ventilpaketet?
Detta har jag ju skiftat utan att det gjorde nån skillnad. Möjligtvis uppkom ljudet något tidigare än med originalventilen. Är den månne justerbar?

Kom gärna med fler tips!/ Matsimon.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).