Motorsåg och handhållet

Uppkopplad motorsåg

61 inlägg 20541 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Uppkopplad motorsåg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314982 Utmärkt idé, en hytt så man kan fika i lä. Gärna med gasolkamin. :D

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Uppkopplad motorsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314995
Admin@skogsforum skrev:Hej,
Kul med lite förslag!
Också tack till Nonkan som kom med lite fundamenta i tråden. Ska bli spännande att se vad det kan bli av det.

Men nu till fredagstokigheter.
Vad tror ni om följande:

Två lasermätare på motorsågen. De sitter i 90 gradig vinkel, den pekar neråt den andra åt samma håll som svärdsskruvarna. Båda mäter avstånd och genom Pytaghoras sats får man ut hypotenusan vilket i detta fall skulle kunna bli stocklängd.
Håll sågen över stocken när du kvistat och rikta in laser mot roten och sedan tänkt kapställe.

Den undre lasern skulle också kunna vara rörlig och genom det kan man även genom enkel matematik få ut diameter på bark vid kapstället.

All denna info går till en app som du själv matat in med en prislista. Under sekunden så får du priset på stocken. Känns det bra kapar du och trycker på en ok knapp. Då lagras stocken i en databas och vid dagens slut har du sortiment, volym och pris direkt i appen!

Vilken grej! :wink:

Tvivlar starkt på att laser skulle funka på sågen. Svårt att se laserstrålen i dagsljus och därmed väldigt svårt att se exakt var laserstrålen träffar.
/Niklas
Senast redigerad av Fredrik Reuter lör 07 feb 2015, 21:12, redigerad totalt 1 gång. Anledning: Ändrat åäö så det blev rätt.

Användarvisningsbild

Re: Uppkopplad motorsåg

anersimyra  
#315014 Det optimala vore att få sågen att gå på bolaget och handla en Lördagmorgon.. :smile: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Uppkopplad motorsåg

Hammaren  
#315020 Min såg sköter bokföringen, eller såg jag fel?

Användarvisningsbild

Re: Uppkopplad motorsåg

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315042 Något som kunde meddela mig när svärdet är horisontellt, vertikalt och kanske 70 grader. (Gyro är det kanske som behövs.) Det skulle underlätta för att göra perfekta stubbar. Det kunde vara olika pip i hörlurarna och när man är nära piper det med interval och när man är helt rätt är det ett långt pip, typ.

Laserpekare 90 grader från svärdet så man ser var riktningen blir när man siktar.

Men å andra sidan är det viktigaste för mig vad gäller motorsåg:
driftsäkerhet
låg vikt i förhållande till effekt
Vissa saker är redan onödiga på proffssågarna, bränslepump, dekompretionsventil (triobrake). Allt väger och kan gå sönder. Nya funktioner på sågen kommer också att väga och kunna gå sönder vilket är mot de viktigaste egenskaperna på sågen.

Användarvisningsbild

Re: Uppkopplad motorsåg

JensSkoog  
#315045
Niking skrev:Tvivlar starkt på att laser skulle funka på sågen. Svårt att se laserstrålen i dagsljus och därmed väldigt svårt att se exakt var laserstrålen träffar.
/Niklas

Vad har skett med din och Admins text här - har fremtiden inhämtad oss :lol:

Avatar Fallback

Re: Uppkopplad motorsåg

Hema  
#315059 Sidan verkar ha problem med åäö.

Användarvisningsbild

Re: Uppkopplad motorsåg

totte  
#315061 Siten har troligen skickat ut fel data om vilken teckenkodning som gäller, just vid det tillfället. Då blir webläsaren förvirrad och vet inte vad den skall göra med åäö. Hände mig häromdan, den blev helt galen när jag gjorde en förhandsgranskning. Sen blev det helt rätt i nästa försök. Gissar att det är nåt som hänt när Admin suttit och mekat med nåt.

Avatar Fallback

Re: Uppkopplad motorsåg

Matspakullen  
#315065 Avståndsmätning typ GPS men noggrannare! Man håller sågen vid rotkapet och nollställer displayen. När man kommit till kapstället för första stocken ser man längden på displayen. När man kapar trycker man på nollställningen igen o.s.v. Jag tänker mig detta som en liten dosa - batteridriven - som fästs på sågen där den syns men inte är i vägen. Två hjälpsändare sitter fast monterade på traktorn - fixpunkter för att åstadkomma precisionen. Apparaten skulle gå att flytta lätt mellan olika sågar, den skulle även gå att använda för annan mätning.
Tänk så skönt att slippa det j-a måttbandet 😡
(nu tappade jag tråden kom jag på - detta blir ju ingen uppkopplad såg - men ide´n är bra)

Användarvisningsbild

Re: Uppkopplad motorsåg

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315075 Ja nåt spm gör att man kan mäta längd vore guld värt.

Avatar Fallback

Re: Uppkopplad motorsåg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315085 Här diskuteras det mer om.måttband.
viewtopic.php?t=21527

Användarvisningsbild

Re: Uppkopplad motorsåg

Fredrik Reuter  
#315200 Hej,
Jag har ändrat Nikings inlägg. Har inte funderat exakt vad som kan vara fel, men har några aningar.
Men nog om det.
Det vart ju lite olyckligt att vi började diskutera längdmätning i två trådar, men vi reder oss nog.
Det kan bli ett nöt att knäcka med att inte se laserpunkten. Jag har testat lite med avståndsmätare på stockar i skogen och jag tyckte det fungerade någorlunda. Finns dock flera saker att få till för att det ska fungera.
Det roliga är att tekniken redan finns tillgänglig, billig dessutom, här en variant från Biltema: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matver ... ser-15220/

Oscillerande laser i en axel kanske skulle fungera bättre, så man får ett brett streck att syfta med. Switcha sedan axel på oscilleringen vid fällning och få en spikrak linje att följa vid fällskäret.

Eller så är det så att när detta blir verklighet så finns en 3D kamera inbyggd som hittar stocken och med en bild bestämmer både längd, diameter och volym. Intel har redan idag kameror ute som klarar 3D, till och med några konsumentprodukter säljs med denna kamera nu.



Det är denna kamera som även i framtiden ska klara av att fota och sedan direkt skicka en 3D fil till en 3D printer för direktutskrift.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Uppkopplad motorsåg

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315389 Tror nog mer på idén om att ha gyro/accelerometrar i sågen än en laser. De kan användas till en massa bra funktioner som t.ex. längdmätning, kastavkänning och vinkeldetektor vid fällning och kapning. Sen kan de nog också användas för att förvarna om att något håller på att gå sönder i sågen eller att kedjan är dåligt spänd. Kunde man åka 300 miljoner meter till månen på 60-talet, med visserligen mycket dyrare och mer stabila sensorer än de billiga prylarna som finns i smartfånarna idag, så kan man väl mäta upp några få 3-5 metersstockar på ett träd :grin:

Användarvisningsbild

Re: Uppkopplad motorsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315415 Hur ser man till att gyrot/accelerometen inte påverkas av motorsågens vibrationer?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Uppkopplad motorsåg

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315417 Det borde gå att lokalt dämpa samt filtrera bort med lite modern signalbehandling. Motorvarvtalet är ju känt och vibrationerna från kedjan borde man också ha bra koll på.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).