Socialt (mer om oss)

Höftbrott och brutna lårbens

9 inlägg 3728 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Höftbrott och brutna lårbens

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314760 Högsäsong för halkolyckor. Ett nytt höftskydd utvecklat i Norge.
http://gemini.no/2015/02/denne-dingsen- ... 2-68280257

Intressant för oss 65+



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Höftbrott och brutna lårbens

Hema  
#314808
lfq skrev:Högsäsong för halkolyckor. Ett nytt höftskydd utvecklat i Norge.
http://gemini.no/2015/02/denne-dingsen- ... 2-68280257

Intressant för oss 65+

Jag är väl för ung för att förstå, men det ska va skydd för allt o alla snart, hur överlevde man förr? Blir ju inte bättre med vetskapen att de flesta olyckorna sker i hemmet...

Användarvisningsbild

Re: Höftbrott och brutna lårbens

JensSkoog  
#314832 Jag är väl inte för ung för att förstå, men det ska bli några år innan jag drar på mig en sak som det där! :roll:

Användarvisningsbild

Re: Höftbrott och brutna lårbens

hlb  
#314880 Kanske inte ännu, men jag gillar att ha rollatorn med mig ut i skogen. Har modell med terränghjul och wiscodrift.

Användarvisningsbild

Re: Höftbrott och brutna lårbens

Fredrik Reuter  
#314884 Jag är för dåligt insatt i hur ett sådant benbrott går till, men skyddet såg inte mycket ut för världen. Är det stötdämpande funktion så kanske det funkar fint med huggarbältet också?

Avatar Fallback

Re: Höftbrott och brutna lårbens

axwell  
#314886 Höftbrott kan ju även drabba elitidrottare i världsklass, fast då är större krafter utifrån inblandade.

Risken att skadas är störst för den som annars mest är stillasittande, inte för personer som har ett aktivt liv som genom åren har motverkat benskörhet.

Otur, ja då skadar man sig ändå :|

Avatar Fallback

Re: Höftbrott och brutna lårbens

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314906
Admin@skogsforum skrev:Jag är för dåligt insatt i hur ett sådant benbrott går till, men skyddet såg inte mycket ut för världen. Är det stötdämpande funktion så kanske det funkar fint med huggarbältet också?

Det är väl vitsen med skyddet dvs att det inte ska se bulligt ut. Materialet ska tydligen fördela trycket men det är tveksamt om det är så stor tillgänglig yta eftersom höftkammen är relativt spetsig. Jag tror ändå att det fungerar bättre än ett extra fettlager.

Kanske också något för utförsåkare. Jag har själv knäckt ett revben vid fall i isig backe, så ett revbensskydd vore kanske något för sportlovet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Höftbrott och brutna lårbens

Hema  
#314985
hlb skrev:Kanske inte ännu, men jag gillar att ha rollatorn med mig ut i skogen. Har modell med terränghjul och wiscodrift.

Nu snackar vi, vart fick du tag på din? :)

Användarvisningsbild

Re: Höftbrott och brutna lårbens

hlb  
#314988 Närmaste Can Am -säljare.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).