Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Tiotrettio i Hydrauloljan?.

8 inlägg 8088 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tiotrettio i Hydrauloljan?.

Skogshuggarn  
#314572 Påstås från olika håll att det är bra med en 5% 'ig inblandning av vanlig 10W 30 motorolja i hydrauloljan ( mineral typ SHS 46), till äldre last/skogsmaskiner.
Orsak: Ökar livslängden på hydraulkomponenter eftersom det smörjer boxar, skrapringar, bussningar mm bättre.

Finns det några vetenskapliga belägg för detta?, eller är det bara ett "skröna"/simpelt bonnknep?.

(Jo, jag vet att 10/30 användes som hydraulolja förr i tiden.)



   TS
Avatar Fallback

Re: Tiotrettio i Hydrauloljan?.

Ferguson system  
#314575 10w- 30 Kombiolje for industri og landbruksmaskiner kan brukes som hydraulikk olje. Den har tilsattser for hydraulikk systemer, girkasser og våte bremser som ikke vanlig 10w-30 olje har.

Användarvisningsbild

Re: Tiotrettio i Hydrauloljan?.

Skogshuggarn  
#314578 Jag pratar om standard motorolja (mineral) 10W/30.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tiotrettio i Hydrauloljan?.

Fredrik Reuter  
#314580 Hej,
Kan kanske fungera, jag vet inte.
I nya större skogsmaskiner är det "big no no", men det har nog att göra med att dessa system ät uppbyggda för dagens hydraulolja, så kanske inte var fallet när en äldre skogsmaskin byggdes?
De gånger jag servat och jag bytt både motorolja och hydraulolja är att viskositeten skiljer, motorolja är mer trögflytande.
Sedan innehåller väl hydraulolja tillsatser som gör att luft separeras mycket enklare, det sparar både pump och motor.
Men som sagt, att blanda i lite motorolja har jag ingen erfarenhet av.

Avatar Fallback

Re: Tiotrettio i Hydrauloljan?.

ÅsaNisse  
#314617 Jag har väl den åsikten att man ska sträva efter rätt sak på rätt plats. De som utvecklar och tar fram oljor av vilken sort det vara må har så stora krav idag så jag tror inte det blir bättre av att blanda lite på känn. :|
Då ska det vara drickbart så man kan smaka av. :roll:

Avatar Fallback

Re: Tiotrettio i Hydrauloljan?.

HaLLa  
#314653 Inom industrin brukar man säga att 1 liter motorolja fördärvar 10 000 liter hydraulolja. Det är vatten upptagning som åsyftas, motor olja tar upp vatten som sen avdunstar med hjälp av motorvärmen ut i vevhusventilationen. I en ren hydraulolja kan vattnet tappas ur bottnen på tanken. Det finns även en uppsjö av tillsatser, additiver som inte man normalt har någon nytta av i ett hydraulsystem typ rengörande tillsatser.

Avatar Fallback

Re: Tiotrettio i Hydrauloljan?.

josip  
#314743 I äldre hydrostatmaskiner brukar man väl ofta rekommendera "rak" 10w
I min lännen är det 10w30 i hydrostaten. I hydaulsystemet rekommenderas fastiskt just denna olja också, fast där finns nu hydraulolja typ 32. Mest pga. priset..

Användarvisningsbild

Re: Tiotrettio i Hydrauloljan?.

Skogshuggarn  
#315154 Tack för svar!.

Kan det verkligen stämma att 1 liter motorolja kan fördärva 10 kbm std SHS hydraulolja?.
Visst!,,, mineralmotorolja motverkar inte skjuvning/skumning eller har samma vattefrånstörtande förmåga,,,men ändå?
Att det är "big no no", i moderna hydraulsystem kan jag däremot förstå, eftersom det ofta är miljöanpassad hydraulolja.
Läste någonstans att man fördärvat hela hydraulsystemet i en modern grävmaskin genom att blanda i "fel" hydraulolja. Säkerligen en kombo mellan bio/och mineral om jag får gissa. :???: :roll:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).