tis 03 feb 2015, 18:51#314475
r93 skrev:Japp, nu sätter du mig på pottan då jag är fullständigt kass på motorer... Men det var någon del till insprutningen som var igensatt av något svart, spruckna packningar och kolvar som var "helt slut". Som sagt jag är kass och ointresserad av motorer så jag fördjupade mig inte mer än så, utan jag litar på vad han säger, mekar man med motorer på +tusen hästar på tävlingsnivå så tror jag att man kan sin sak? Har vi någon mekaniker här som tycker att etanol är bra, så lyssnar jag gärna på dom argumenten med!! Kan man över huvud taget köpa nya etanolbilar? Gas verkar vara melodin nu!
Jag har en BMW 316g, tillverkades tom. år 2000 och då i E36 (3-serien) i compactutförande. Man har lika stor bensintank som de vanliga, dock är baksätet utbytt mot en "avlång baslåda" i vilken tanken ligger gömd. Man kan välja vilket drivmedel som man vill nyttja för stunden med en liten knapp.. jaja nog om det. Den är iaf svagare med gasdrift än bensin, men nyare bilar vet jag inte om man kan byta, samt VWs bilar brukar ofta vara utrustade med mindre bensintankar. Caddy = ca 13L..
Något att tänka på för den som funderar på att köpa en gasbil. Det handlar om NPG /Biogas/Naturgas, inte LPG/Butan/gasol. Följande gäller följande för fabrikstillverkade gasbilar. Tillverkade fram till 2001 har generellt en beräknad livslängd på 15år, sedan skall tank bytas (Inte alla tillverkare som erbjuder reservdelar, t.ex. de första modellerna från Volvo saknar möjlighet till ny tank, BMW tar 32.000:-, så min bil kommer antingen få gasdriften bortmonterad eller så blir det skrot). Från och med 2002 är den beräknade livslängden 20år. Något att ha med i beräkingen när man köper beg. gasbil.
Det är mycket vanligare med biogasbilar i Tyskland, så därför försvinner många fd. tjänstebilar dit, då de fyndar här uppe.
//Henke månskensskogsbonde