Bioenergi

Billig olja hotar satsningar på biobränslen

19 inlägg 7325 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Billig olja hotar satsningar på biobränslen

r93  
#314473 Fan, jag hade skrivit världens längsta inlägg, men sen när jag ska posta så försvann det :sad:
Sitter med luren så jag orkar inte skriva om det men som hema skriver så handlar det om dåliga bränslen.
Jag köper min diesel till 430:in av grannen han säger att han fortfarande får tag i "riktig" diesel, men att den är för torr för min gamla traktor, så jag häller i en skvätt 2taktsolja när jag tankar.

Avatar Fallback

Re: Billig olja hotar satsningar på biobränslen

Hema  
#314475
r93 skrev:Japp, nu sätter du mig på pottan :lol: då jag är fullständigt kass på motorer... Men det var någon del till insprutningen som var igensatt av något svart, spruckna packningar och kolvar som var "helt slut". Som sagt jag är kass och ointresserad av motorer så jag fördjupade mig inte mer än så, utan jag litar på vad han säger, mekar man med motorer på +tusen hästar på tävlingsnivå så tror jag att man kan sin sak? Har vi någon mekaniker här som tycker att etanol är bra, så lyssnar jag gärna på dom argumenten med!! Kan man över huvud taget köpa nya etanolbilar? Gas verkar vara melodin nu!

Jag har en BMW 316g, tillverkades tom. år 2000 och då i E36 (3-serien) i compactutförande. Man har lika stor bensintank som de vanliga, dock är baksätet utbytt mot en "avlång baslåda" i vilken tanken ligger gömd. Man kan välja vilket drivmedel som man vill nyttja för stunden med en liten knapp.. jaja nog om det. Den är iaf svagare med gasdrift än bensin, men nyare bilar vet jag inte om man kan byta, samt VWs bilar brukar ofta vara utrustade med mindre bensintankar. Caddy = ca 13L..

Något att tänka på för den som funderar på att köpa en gasbil. Det handlar om NPG /Biogas/Naturgas, inte LPG/Butan/gasol. Följande gäller följande för fabrikstillverkade gasbilar. Tillverkade fram till 2001 har generellt en beräknad livslängd på 15år, sedan skall tank bytas (Inte alla tillverkare som erbjuder reservdelar, t.ex. de första modellerna från Volvo saknar möjlighet till ny tank, BMW tar 32.000:-, så min bil kommer antingen få gasdriften bortmonterad eller så blir det skrot). Från och med 2002 är den beräknade livslängden 20år. Något att ha med i beräkingen när man köper beg. gasbil.
Det är mycket vanligare med biogasbilar i Tyskland, så därför försvinner många fd. tjänstebilar dit, då de fyndar här uppe.

Användarvisningsbild

Re: Billig olja hotar satsningar på biobränslen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314555
Mangan skrev:
Niklas, tycker du att vi lider brist på socker?

Kan man tvätta bilen med dricksvatten, kan man väl driva den med socker? Tycker det är alldeles utmärkt att man odla bränsle. Använder hellre rapsolja än mineralolja tex.



Mangan! Etanol och socker är ju två helt skilda ämnen. Mig veterligen finns det inga motorer som går på socker... :wink:
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Billig olja hotar satsningar på biobränslen

norrskog  
#315386 själv har jag en gamal diselmerca. 96 tror jag den är. Köper spillsolja för 3 kr litern som jag renar. Kör utmärkt på den under sommaren. Lite värre då det är kallt och oljan tjocknar. då gäller det att spä ut den men vanlig disel. Här snackar vi återvinner :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).