Motorsåg och handhållet

Rengöring sågdelar

44 inlägg 18642 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Rengöring sågdelar

JensSkoog  
#314021 När allt annat gör mig besviken tar jag fram Jotun Penseltvätt. Det är en mikroemulsion baserad på fettsyror och det tar even det fula belägget som sågen blir full av när jag hugger ask på våren. Jag gnider det på, lämnar det tjugo minuter och senn skjöljer och tvättar jag bort med vatten och en trasa eller borste. :smile:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Rengöring sågdelar

jaxho  
#314022 Har provat ultraljudstvätt, på Boströms i Umeå. Det verkar vara grejjen. Meken stoppade i förgasaren som den var, ej demonterad. Verkar inte påverka gummi eller packningar. Efteråt gick sågen kanon (Jonsered 510SP från -79)! :grin:
Har även använt till aluminium (förgasare o.d.) ett avfettningsmedel och varmvatten i en hink över natten. Det har sett ut som nytt. Minns ej nu vilket medel det var men skall ta reda på det.
Jaxho

Avatar Fallback

Re: Rengöring sågdelar

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314104
Mangan skrev:Tack, varmt vatten och yes är väl en metod jag funderat på. :)


KISS, keep it simple stupid :smile:

Avatar Fallback

Re: Rengöring sågdelar

roa  
#314171 Stihl har ett rengöringsmedel som tar intorkade vega olja hur lätt som helst. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Rengöring sågdelar

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314174
anersimyra skrev:Sambons miniångtvättmaskin fixar allt, den fixar t.o.m att avisa frysen på fem minuter, miljövänlig är den också.. :smile:


En sådan här?

Avatar Fallback

Re: Rengöring sågdelar

Simon.M  
#314186 Brukar använda kombinyckeln o dra bort den värsta skiten med o blåser luft filtret med kompressorn. Finare tvätt än så har aldrig mina sågar fått :)

Avatar Fallback

Re: Rengöring sågdelar

roa  
#314192 Jag jobbar i skogen varje dag skulle aldrig få för mig att putsa på ett såg .sthil rengöringsmedel är bra vi större reprationer

Avatar Fallback

Re: Rengöring sågdelar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314201 Aldrig? Inte ens när du skall reparera sågen? :shock:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rengöring sågdelar

mghg  
#314216 Med tryckluft eller en borste löser man snabbt och enkelt den dagliga rengöringen. Luftfiltret bör göras rent då och då med varmvatten och såpa.

Som totte påpekat är trästickor bra om man vill ta bort sånt som sitter i hörn och andra trånga ställen utan att repa färgen. Varmvatten och såpa duger även till att göra rent utvändigt om man vill göra det. Några tuffare rengöringsmetoder har jag inte provat eller haft behov av.

can skrev:KISS, keep it simple stupid :smile:

Just det!

Avatar Fallback

Re: Rengöring sågdelar

roa  
#314335
Mangan skrev:Aldrig? Inte ens när du skall reparera sågen? :shock:

Som jag skrev vid reprationer.

Avatar Fallback

Re: Rengöring sågdelar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314347 Jag trodde det var uppenbart att jag frågar om rengöring av delar när jag skruvar isär sågen. Det handlar inte om "daglig rengöring", om nu någon trodde det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rengöring sågdelar

mghg  
#314383
Mangan skrev:Jag trodde det var uppenbart att jag frågar om rengöring av delar när jag skruvar isär sågen. Det handlar inte om "daglig rengöring", om nu någon trodde det.

Det jag skrev gäller även för veckotillsyn och månadstillsyn.

Om jag t.ex. skall göra rent kylsystemet innanför startapparaten så är det trästickor och tryckluft/borste som gäller. För att ta bort förhårdnad smuts och kåda från cylinderns kylflänsar kan man använda ett bågsågblad om inte trästickor duger.

Avatar Fallback

Re: Rengöring sågdelar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314384 Och hur gör du rent de olika delarna, när du har skruvat isär sågen för reparation?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rengöring sågdelar

mghg  
#314395 Jag har aldrig behövt plocka isär min 346 XPG mer än att ta av kopplingskåpa, cylinderkåpa och startapparat samt kontrollera luftfilter och tändstift. Med tryckluft, borste och trästickor blir det invändiga rent, vill man ha sågen snygg utvändigt så löser man det med varmvatten och såpa.

Användarvisningsbild

Re: Rengöring sågdelar

Erre  
#314453 Tog det första jag hittade på hyllan.
Blanda medel ( 1 del medel 9 delar vatten) släng i delen, låt ligga en timme.
Klart!

Keep it simple??
Om inte detta är det så vet jag inte vad som är simple. 8)

Plast behöver man inte lägga i bad utan det blir rent av att man duschar på och sen bara torkar av
Senast redigerad av Erre tis 03 feb 2015, 17:53, redigerad totalt 2 gånger.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).