Äldre skogsmaskiner (nostalgi)

Historiska teknikfilmer är hotade

7 inlägg 5947 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Historiska teknikfilmer är hotade

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Historiska teknikfilmer är hotade

Hema  
#314047 Undra hur mycket vi snackar om? Om verken digitaliseras kan det inte vara rimligt att bara museumet ska ha ensamrätt, materialet borde läggas upp på nätert o då borde staten gå in o sponsra, samt tacka för att de förvarat dessa samliga klipp till eftervärlden. Samt det lilla klippet visade på en intressant avbarkare.

Användarvisningsbild

Re: Historiska teknikfilmer är hotade

Baggböla  
#314055 Med tanke på att den rödgröna kulturpolitiken gick ut på att införa gratis inträde på statliga museer och av just dessa så låg ca 80-90 procent av dessa i stockholm så någon statlig satsning satsning på museer ute ilandet lär vi inte se.

Avatar Fallback

Re: Historiska teknikfilmer är hotade

Hema  
#314086 Ptja, om syftet är att allmänheten lättare ska kunna ta del av vad som faktiskt visas på museerna, så är det väl större chans att det finns ett större intresse nu än innan att fixa detta. Sedan krävs det en kontinuerlig uppdatering av lagringsmedie, för att man ska kunna bevara data. Vågar mig nästan på att Vikingarna kommer slå oss på fingrarna, över vad vi i skrift lämnar efter oss. :)

Edit: Fingrarna måste va fulla.
Senast redigerad av Hema sön 01 feb 2015, 15:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Historiska teknikfilmer är hotade

kockums850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314088 Ja dom 683 rullfilmerna har jag ju ingen utrustning att överföra till digitalt format i nuläget.
Men dom över 800 videobanden hade man ju kunnat börja digitalisera, säkert mycket intressant :)

Användarvisningsbild

Re: Historiska teknikfilmer är hotade

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314123 Här kan man låta sina filmer bli scannade: http://www.filmbiten.se/

Användarvisningsbild

Re: Historiska teknikfilmer är hotade

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332543 Nu tycks filmerna vara räddade tills vidare http://www.atl.nu/skog/hotad-filmskatt-r-ddas
/Niklas

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).