Traktorer och processorer

Stegmaster jaktar valmet/valtra??

139 inlägg 82263 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

brassel  
#313567 Intressant och se vad ni skriver, själv har jag inte kommit igång med min 6300a än så mycket, vart mycket annat sedan jag köpte den i december.
Vi verkar ha liknande användningsområden Stegmaster, förutom att jag tänkte försöka backa mer i skogen (med dubbelkommando) än du verkar göra.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313570 Med twin Trac sitter jag baklänges under hela lastningen om de inte är alldeles för knölig terräng
Med skördarn blir de hela dagen

Användarvisningsbild

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

stegmaster  
#313574
brassel skrev:, förutom att jag tänkte försöka backa mer i skogen (med dubbelkommando) än du verkar göra.

Nja, jag får backa en del jag med, even utan dubbelkommando, på smala traktorväger var det inte finns möjlighet at vända eqvipasjet var som helst.
Men jag kör inte efter någon skördare(förutom ca 75-100fub som jag hugger med grävmaskinen/Naarva), utan det er jag och min kompis som manuellhugger, så det blir det lite springande ut och inn av traktoren innan man har lass.
Dock behöver jag sällan backa för at få fullt lass, då vinchen oftast räcker til nog virke för et fullt lass.
Er jag ensam, blir det ennu mer springande ut och inn av traktoren, och detta verkar absolut smidigast med 665`n när man vrider sitsen bara 90grader. (åt vänster)
Men klart har ni skog så det går at köra direkt i terränget och virket er ferdighugget, så blir det lite andra forutsättninger enn hos mig. :sad:

Det var forövrig ganska smidig at vrida sitsen bara 30grader åt sidan i 6400`n, och sitta så när man röjar snö med schaktblad bak, så blir vridningen något mindre på nacken.

Berätta gärna lite mer om din 6300 och skogsvagnen(bild , likn.), eller finns det redan en tråd om den???

   TS
Avatar Fallback

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

brassel  
#313603 Stegmaster, skrev lite i en tråd om tankarna kring köp och inköpet de blev:
viewtopic.php?f=8&t=20717

Användarvisningsbild

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

stegmaster  
#313648 Ja, se det, det såg ju bra ut.
Kör du vidare på industridäcken, eller bytt til nåt annat??
Hur funkar det isåfall med dessa på skogsmark??
Hur er dina tanker om dessa modeller?? Hur er du nöjd?? andra åsikter??



Edit: Jag kanske virker negativ då jag drar fram några småproblem(justeringer av sitsen t.eks), men överlag er jag riktig bra nöjd med 6400`n, det handler ju mer om bagateller för at få det precis som man vil.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

sundelius  
#313650 Edit: Jag kanske virker negativ då jag drar fram några småproblem(justeringer av sitsen t.eks), men överlag er jag riktig bra nöjd med 6400`n, det handler ju mer om bagateller för at få det precis som man vil.[/quote]

Du låter inte negativ, tvärtom är det när någon analyserar eventuella problem som det ger något till oss som följer trådarna :smile:

Avatar Fallback

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

Førland  
#313660 her er noen bilder av det jeg har gjort med min 6400.

Användarvisningsbild

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

stegmaster  
#313664 Kjempebra Førland, takk så mye. :-BD

   TS
Avatar Fallback

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

brassel  
#313911
stegmaster skrev:Ja, se det, det såg ju bra ut.
Kör du vidare på industridäcken, eller bytt til nåt annat??
Hur funkar det isåfall med dessa på skogsmark??
Hur er dina tanker om dessa modeller?? Hur er du nöjd?.


Tänkte till början iaf ha kedjor som fanns liggande i gömmorna på entreprenaddäcken.
När jag kört en del så får jag återkomma om nöjdheten :)

Avatar Fallback

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

Robertberg  
#314020 Här är bilder på hur vi monterar ventilpaketet, lokala traktorverkstans patent :smile:

20141221_130706.jpg

20141221_131238.jpg

20141221_142612.jpg

Användarvisningsbild

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

stegmaster  
#314042 -Tack för bilderna, Obantteg. :-BD
Verkar som detta med fäste i toppstångfäste er vanligaste lösningen, så det får vel bli nån variant av detta för mig med. :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

Robertberg  
#314044 Varsego! Detta fäste lyfter man först dit i det understa "öppna" hålet, för att sedan vika in och fälla in samtidgt och till slut låsa fast det, en trestegsraket! Jag hade inte klarat att klura ut en sådan konstruktion.. :ugeek:

Användarvisningsbild

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

stegmaster  
#314045
obantteg skrev: Detta fäste lyfter man först dit i det understa "öppna" hålet, för att sedan vika in och fälla in samtidgt och till slut låsa fast det, en trestegsraket!

Ja precis, var både enkelt och smidig.
Ja, man behöver ju inte "finna upp hjulet på nytt" varje gång man ska lösa et problem, så det er tur det finns forum, så man kan lära av dom som redan gjordt liknandet. :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

Førland  
#323693 Stegmaster,har du en film av 2054`en i drift sammen med kisa stegmater?Ser veldig fint ut å få stokkene"levert"rett på innmaterrullene ,men hvordan går det med krokete bjørk som jeg vil anta at også du har i skogen din?Jeg må på sikt lage et nytt stokkebord det er for lite og dinglete det jeg har men har holdt overraskende bra og lenge,er et japa bord som jeg har satt hyd ruller på.

Användarvisningsbild

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

stegmaster  
#323698 Har nok noe film på en Pc`n, men har ikke redigert og lastet opp noe på youtube enda. :oops:
Ja, om det er veldig mye krok og veldig tynne blir det naturlig nok litt problemer, men bruker få litt hjelp av min kompis som passer sekkene om det blir for mye rot.
Det beste er å ikke blandet tynne krokstokker med større virke, da disse stort sett funker fint uansett.
Så alt virke med krok under 10-12 cm diam, sorterer jeg ut før de havner på stegmateren,
Nå er jo disse stegmaterne beregnet for 3m virke(som er vanlig i Sverige), og da går det nok uten større problem uansett, men jeg har oftest virke som er mellom 4-5m og opp mot 6m. :???:
Jo lengre virke, jo større sjans for rot.
Kisa stegmateren er 2,5m bred og laster 5tonn om jeg ikke husker helt feil.
En kan laste på et helt traktortømmerlass (ca 5 fub), men det beste er å laste på halve lasset om gangen.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).