Skogsröjning

Svart listad?

75 inlägg 39848 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Svart listad?

Åke Nilsson  
#313930 Små företag är inte dom som får trygga anställningar med lång anställningstid.
Många t.e.x martinsons entreprenörer säger upp anställningen så du får gå hemma Maj-1 aug.

3 månader varav 2 månader obetalda om facket synat att dom satt det i system har bekant som råkat ut för det.

9 av 10 fall av löneproblem är småföretag med dåliga kunskaper som inte vet vad lagen säger.
Förra arbetsgivaren kunde inte ens betala in skatten och fick först skatten registrerad vid deklaration.
Fick läxa upp kärringen hans som stod för firman hur man beräknar skatten det kunde inte ens hon
med 20 år i branchen.....

Tragiskt.
Innför företagskörkort !!

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Svart listad?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313938 Körkort för att följa lagen? Du, det kravet har vi på alla medborgare.

Avatar Fallback

Re: Svart listad?

aalg  
#313959
Mangan skrev:Fast det går inte att förhandla åt underentreprenörer på det viset, lagen motsätter sig sådant.

Löntagare förväntas samarbeta i fackförening, medan företag förväntas konkurrera och skall förhindras samarbeta.


Jo jag vet att det är så, men på något sätt så borde man inte vara så motsträviga mot fskattarna. Oftast är det ju personer med driv och som kanske kan skapa nya företag och anställningar för de som vill vara anställda.

Avatar Fallback

Re: Svart listad?

aalg  
#313961
Åke Nilsson skrev:Små företag är inte dom som får trygga anställningar med lång anställningstid.
Många t.e.x martinsons entreprenörer säger upp anställningen så du får gå hemma Maj-1 aug.

3 månader varav 2 månader obetalda om facket synat att dom satt det i system har bekant som råkat ut för det.

9 av 10 fall av löneproblem är småföretag med dåliga kunskaper som inte vet vad lagen säger.
Förra arbetsgivaren kunde inte ens betala in skatten och fick först skatten registrerad vid deklaration.
Fick läxa upp kärringen hans som stod för firman hur man beräknar skatten det kunde inte ens hon
med 20 år i branchen.....

Tragiskt.
Innför företagskörkort !!


Jo, absolut finns det företagare som gör fel. Men att ondgöra sig över småföretagen är väl rätt dumt ändå. Ta Martinssons tex , de började ju smått och har sedan växt och kunnat anställa. Alla är ju barn i början. Vi måste ju värna om de som vill skapa något, annars finns det ju inga jobb att gå till.

Avatar Fallback

Re: Svart listad?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313970
aalg skrev:
Mangan skrev:Fast det går inte att förhandla åt underentreprenörer på det viset, lagen motsätter sig sådant.

Löntagare förväntas samarbeta i fackförening, medan företag förväntas konkurrera och skall förhindras samarbeta.


Jo jag vet att det är så, men på något sätt så borde man inte vara så motsträviga mot fskattarna. Oftast är det ju personer med driv och som kanske kan skapa nya företag och anställningar för de som vill vara anställda.


Tja, jag vet inte. Tycker ändå inte att f-skattare är "anställd light" utan skall behandlas samma som om du anlitar nisses schakt AB med 20 anställda, eller om du köper gallring/skotning av VIDA. Och jag tror det är vad facket är lite rädda för, att f-skattare skall ses som anställda utan rättigheter ungefär.

Men, det är väl en filosofisk fråga. Är vi på väg bort från anställning och arbetarklass i vårt samhälle? Kanske industrialismens massarbetsplatser är ett minne blott, när automatisering tar över mer?

Avatar Fallback

Re: Svart listad?

aalg  
#313972
Mangan skrev:
aalg skrev:
Mangan skrev:Fast det går inte att förhandla åt underentreprenörer på det viset, lagen motsätter sig sådant.

Löntagare förväntas samarbeta i fackförening, medan företag förväntas konkurrera och skall förhindras samarbeta.


Jo jag vet att det är så, men på något sätt så borde man inte vara så motsträviga mot fskattarna. Oftast är det ju personer med driv och som kanske kan skapa nya företag och anställningar för de som vill vara anställda.


Tja, jag vet inte. Tycker ändå inte att f-skattare är "anställd light" utan skall behandlas samma som om du anlitar nisses schakt AB med 20 anställda, eller om du köper gallring/skotning av VIDA. Och jag tror det är vad facket är lite rädda för, att f-skattare skall ses som anställda utan rättigheter ungefär.

Men, det är väl en filosofisk fråga. Är vi på väg bort från anställning och arbetarklass i vårt samhälle? Kanske industrialismens massarbetsplatser är ett minne blott, när automatisering tar över mer?

Nja, jag menar nog inte att fskattare ska ses som "anställd light" utan håller med om att de ska behandlas som vilket företag som helst.
Följden av det blir ju då att lagen förbjuder samverkan...
Men jag menar att regelverket kanske inte borde vara lika strängt för fåmans företagare, att lagen borde tillåta mera samarbete. Blev svårt det där... :???:

Användarvisningsbild

Re: Svart listad?

bodaedet  
#313974
Åke Nilsson skrev:Känner då ingen i skogen som för körjournal om inte nån snålj till entreprenör..

Körjournal skall föras om du inte vill förmånsbeskattas. Har ingenting med snålj att göra. Konstigt att du inte tycker att alla regler skall följas, bara de som gynnar de anställda. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Svart listad?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313991
Mangan skrev:
aalg skrev:
Mangan skrev:Fast det går inte att förhandla åt underentreprenörer på det viset, lagen motsätter sig sådant.

Löntagare förväntas samarbeta i fackförening, medan företag förväntas konkurrera och skall förhindras samarbeta.


Jo jag vet att det är så, men på något sätt så borde man inte vara så motsträviga mot fskattarna. Oftast är det ju personer med driv och som kanske kan skapa nya företag och anställningar för de som vill vara anställda.


Tja, jag vet inte. Tycker ändå inte att f-skattare är "anställd light" utan skall behandlas samma som om du anlitar nisses schakt AB med 20 anställda, eller om du köper gallring/skotning av VIDA. Och jag tror det är vad facket är lite rädda för, att f-skattare skall ses som anställda utan rättigheter ungefär.

Men, det är väl en filosofisk fråga. Är vi på väg bort från anställning och arbetarklass i vårt samhälle? Kanske industrialismens massarbetsplatser är ett minne blott, när automatisering tar över mer?


Jag tror ni menar samma sak faktiskt.
Min syn på det här är att om jag driver ett företag (sk f-skattare) så är det min ensak om jag vill anställa nån eller inte och om jag inte vill det så ska inte facket kunna sätta stopp för min verksamhet. Facket finns ju för de anställdas skull och om jag inte har några anställda så förstår jag inte hur de kan ha makten att blanda sig i öht?

Nu har jag haft anställda i 10 år och även bra dialog med facket men från i år ska jag vara ensam och det innebär ju att jag inte kommer att (kunna) utföra någon röjning så det här har jag lagt bakom mig :mrgreen:

Tillägg:
Håller helt med om att f-skattare ska ses som "riktiga" företag precis som de större firmorna, även om man har en liten fåmansfirma så är det ju på riktigt. Man är utan skyddsnät och de beslut man tar påverkar företaget direkt eller indirekt. Tycker man att man får för dåligt betalt så ska man höja sitt pris, går inte det så kanske man inte är tillräckligt bra eller är redan dyrast och kanske behöver minska utgifterna istället :shock:

Avatar Fallback

Re: Svart listad?

Brickan  
#314008
aalg skrev:Följden av det blir ju då att lagen förbjuder samverkan...
Ja, viss typ av samverkan är förbjuden. Priskarteller t ex.

Avatar Fallback

Re: Svart listad?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314023 Palms, vet inte om.vi menar samma riktigt. Det är ju f-skattare mot att kunden anställer egen personal istället jag menar. Och det är dry facket tappat för varje f-skattare som ersätter en anställd.

Användarvisningsbild

Re: Svart listad?

anersimyra  
#314049
gnisten83 skrev:Anledningen till körjournal på firmabilen(jag är då elektriker;) ) är att om Skatteverket begär in körjournalen o de inte finns eller de är privatkörningar i den är att du då blir förmånsbeskattas för tjänstebil!!
Firman bryr sig inte de är DU som blir beskattad för detta, kom ihåg de när de gnälls över journalen

Det är inte enbart du som anställd som drabbas av förmånsbeskattning. " firman " ska dessutom betala skatt och sociala avgifter på den beskattningsbara delen. Att polisen som nämndes ovan skulle kontrollera huruvida körning med företagsregistretad bil under en helg är i tjänsten eller privat tror jag bestämt är en skröna.

Användarvisningsbild

Re: Svart listad?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314071
Mangan skrev:Palms, vet inte om.vi menar samma riktigt. Det är ju f-skattare mot att kunden anställer egen personal istället jag menar. Och det är dry facket tappat för varje f-skattare som ersätter en anställd.


Ok då är jag med. Men det synsättet ger sken av att f-skattarna tvingats till att starta företag istället för att fortsätta som anställd. Det var i stort sett så när bolagen började med underentreprenörer ist för anställda men det var ju för 20-25 år sen, de nya ( sen början på 90-talet :grin: ) skogsvårdsföretagen har aldrig ställts mot att kunna välja en anställning utan man är en företagare som i vilken bransch som helst, det är bara att facket lever kvar i det som gällde då och genom att ha den här regeln så tror man sig skydda killen som vill vara anställd men blir tvingad till f-skattande men i verkligheten hindrar man effektivt nya företag från att startas, vem kan ha anställda från dag 1?

Avatar Fallback

Re: Svart listad?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314080 Jag kan å ena sidan se att facket har en liten poäng. Å andra sidan är bemanningsföretagen nu så många så vet inte det spelar någon roll.
Nu har det ju senaste 5-10 åren blivit lättare att få F-skatt, räcker med en kund numera.

Användarvisningsbild

Re: Svart listad?

Åke Nilsson  
#316653 Alla vill väl ha en trygg anställning för att kunna leva ett normalt liv med lån, telefon ,m,m semester.
Kan nog alla hålla med om.

Ser det som när ingen anställning finns då startar man eget...

Avatar Fallback

Re: Svart listad?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#316654 Nja, inte riktigt va. Jag föredrar vara f-skattare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).