Motorsåg och handhållet

Timpris huggning.

60 inlägg 33699 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Timpris huggning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313559 =))

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Timpris huggning.

Brickan  
#313560
Seb macahan skrev:För att få ut en bruttolön på 18000kr behöver företaget dra in ca 29800kr för att gubben ska gå runt +/- 0. Inget över till något. På de 18000kr i bruttolön ska den anställde betala ca 30% skatt.
Över på lönekonto ca 12500kr Tjohoo
Man jämför alltid löner före skatt eftersom nettot även påverkas av saker som inte har med arbetet/anställningen att göra som t ex lån, vilka försäkringar, pensionsförsäkringar etcetera man valt.

Användarvisningsbild

Re: Timpris huggning.

Seb macahan  
#313569 Sorry Mangan! Vi ska inte dra in dig i detta.

Användarvisningsbild

Re: Timpris huggning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313606 Bra länk.
Jag tycker detta är intressant och begriper som sagt inte mycket av detta.
Hittade en länk för de som räknar på anställda timmar:
http://www.kalkyleramera.se/foretagseko ... onekostnad

Hur man väljer o räkna sin inkomst varierar en del efter vad jag kan läsa.
Jag tycker att ett arbete ska dra in de kostnader man har + lön annars kallar jag det hobby.
Behövs det bil för arbetet ska kostnaden tas in i kalkyl likaså allt annat.

En firma ska inte bara täcka kostnader och lön, det bör vara lite över i firman för investeringar och sparande.

Avatar Fallback

Re: Timpris huggning.

Röjaren  
#313659 Att räkna med att kunna debitera 8 timmar/dag, alla dagar är nog svårt som egenföretagare. Det går åt tid för att räkna på jobb, prata med kunder, man kör sönder maskinerna mm. Skall tiden för fakturering och bokföring ingå i arbetstiden, eller är det ett fritidsnöje man skall ha? Räkna ut hur mycket pengar behöver man ha in per månad för att täcka alla kostnader, och dividera det med hur många timmar man kan debitera ut. Då har man minitimpengen man borde ta ut till kunderna.

Användarvisningsbild

Re: Timpris huggning.

Peteflamingstar  
#313681 Håller med Röjaren, som egen är det svårt att få betalt för alla arbetade timmar. Jag har lägre lön nu som egen än när jag var anställd, men det finns annat som väger upp den nackdelen.

Användarvisningsbild

Re: Timpris huggning.

Seb macahan  
#313688 Givetvis menar jag inte att man ska ha "lön" för all nerlagd tid i ett företag. Men det är lätt att underskatta all ställtid och övrig tid och bara fokusera på arbetad tid. Har man inte tagit lite höjd för detta i sin timpeng så kan det bli bistert när man tvingas sitta med arbete som inte genererar pengar in. Man brukar säga att 7-8st anställda kräver 1gubbe på heltid för administrativa tjänster, dvs ca 12,5-14% av din arbetstid går åt till administration. Låter mycket kanske för en del men det finns månader på året då inte den tiden räcker till!!!
Tar man då dessutom med beräkningen att det finns tider på året då man varken kan jobba 8timmar eller får man inte in jobb så det täcker 100% då blir det ganska snart tråkigt att driva eget. Jag förespråkar absolut inte att man ska ta i från tårna när man ska prissätta, men det måste vara skäligt och ge en ersättning som tillåter yttre faktorer som man inte kan påverka (sjukdom mm). Jag vet flera duktiga entreprenörer som är värdelösa på att driva företag, just för att dom tar inte betalt som ett företag, de tänker som en löntagare. Alla ni som är löntagare har en företagare bakom sig som tänker som jag om det ska funka, annars hade ni aldrig kunnat ha semester, vara sjuka etc. Är man helt själv så går det an, men ibland måste man eller vill expandera på kort eller lång sikt, har man då inte med sig "alla" kostnader så kommer företaget successivt gräva sin egen grav. Att höja taxan med 20-30% blir en chock för uppdragsgivaren samtidigt som många små höjningar genererar irritation. Ligger man rätt från början så kan man göra små indexreglerade höjningar i lagom takt (olika för olika branscher). I min vartannat år ca 5% vartannat år. Kanske annat för skogen?

Avatar Fallback

Re: Timpris huggning.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313742 Er glad eg jobba i kommunen og får mi faste lønn, trur mange i Norge er ganske så bortskjemte, sannsynligvis meg sjølv også....

Användarvisningsbild

Re: Timpris huggning.

sundelius  
#313771 Seb du har resonerar helt rätt enligt mig. De anledningar du räknat upp för att man behöver hålla timpengen lite högre med anställda är helt riktigt.
Har tidigare haft anställd och upplever förutom större frihet en bättre lönsamhet som egenföretagare.

Avatar Fallback

Re: Timpris huggning.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313775 Jag tror det är svårt att som egen företagare korrekt upskatta all den tid man lägger ner vid sidan av den debiterbara. Man jobbar nog fler timmar än man tror.

Användarvisningsbild

Re: Timpris huggning.

T Landström  
#313777 Har från en del egenföretagare som gått från att jobba hela tiden till att jobba 40 timmar i veckan tycker att det producerat mer och ökat lönsamheten...
Kanske är fränt att säga att man jobbar 70-80 timmar i veckan...men kroppen och psyket tar stryk!
Ha bestämda dagar när man ska sköta pappersjobben.

Användarvisningsbild

Re: Timpris huggning.

anersimyra  
#313785 Läget just nu. Ny Ford Ranger XLT. Ny 10 ton farma.. :smile: :smile: projekt inplanerade 2 år framåt.. :smile: :smile: ..MEN !!!! VÄDRET !!!! Ingen käle...stopp i produktionen i en till två veckor.. :surp: :surp:

Avatar Fallback

Re: Timpris huggning.

Tosca  
#313799 Men du har ju våtdräkt? :lol:

Användarvisningsbild

Re: Timpris huggning.

anersimyra  
#313804
Tosca skrev:Men du har ju våtdräkt? :lol:
Torrdräkt om man får be.. :| eller rättare sagt torrdräkter.. :geek: :geek: .. :smile:

Avatar Fallback

Re: Timpris huggning.

Jonashuggare  
#313841 Halloj.
Vi ligger på 50-55kr i timmen för såg/tillbehör. Detta har varit stadigt ökande under 10 års tid.
:mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar