Skogsvagn (Huggarvagnar)

Huggarvagn ca 9 ton

103 inlägg 52050 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Huggarvagn ca 9 ton

kenneth karlsson  
#313652 Hej
Mindre huggar vagnar ca 9,0 ton med drift finns det inte så gott om. Vill ha riktig ramstyrning modell Farma dvs leden ska va bakom grinden och så ska den ha drift modell Kesla 9 HD . Keslas rullar trycks ner uppifrån och greppar på mitten på däcket .Detta är en vettig lösning. Har kollat på Moheda där ligger rullara på sidan på däcket , de måste vara nödlösning de hittat på där. Jag har beställt ny Farma med 6,3m å 9 ton kärra . Har även fått tag på bakände till Kessla med drivning. Ska bygga om Keslan så den kan ersätta boggin på Farman . Detta borde bli en vettig drivkärra till överkomligt pris. Är det någon som fundera i liknande bana?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Huggarvagn ca 9 ton

Ferguson system  
#313667 Det er artig med sånne bygg, har sans for det. Vil gjerne se bilder når du er ferdig med vogna. Jeg bygde opp ei vogn med pto drift bare i litt mindre format. 3 Tonn ramme med bakaksel fra en gråtass (grålle).

Avatar Fallback

Re: Huggarvagn ca 9 ton

stektlök  
#313669 Har jag fattat detta rätt..... du har fått tag i en kesla boggi med drivning och ska sätta dit den på din nya farma ? Eller har du hittat en skrotad keslavagn :)
Det låter iaf mkt intressant och hoppas du bygger ut denna tråd till en med mkt bilder på ditt projekt och dess uppståndelse :) !!!
Kör hårt !
Ps. Vi är även väldigt intresserade av priser på bygget

Avatar Fallback

Re: Huggarvagn ca 9 ton

kenneth karlsson  
#313682 Det ska komma bilder, har ej fått grejerna ännu . Det som har retat mig mest är att det inte finns vettiga bilder på typ drivningen på Kesla. Bilderna som finns är bara reklambilder och visar inte konstruktionen . Kesla vill nog inte visa den (censurerat) men de ska ja ändra på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Huggarvagn ca 9 ton

Ådii  
#313690 Detta låter som ett projekt i min smak! :grin: Glöm inte att uppdatera med mycket bilder :mrgreen: Vill du svara på hur du har kommit över Kesla bakänden? Tycker inte att det skulle vara nåt som växer på träd direkt?

Avatar Fallback

Re: Huggarvagn ca 9 ton

kenneth karlsson  
#313694 Kesla säljer inte Kesla bakänden lös och ska man köpa får man köpa ett naket underede med centrumbalk grind ramstyrning . Den nya vagnen har svetsad bakdel mot ramen (ej bra) . Den lite äldre har låsning av bakända med låsförband . En sådan har jag fått tag på . Nya av den äldre typen finns ej att köpa , de är slut.

   TS
Avatar Fallback

Re: Huggarvagn ca 9 ton

Ådii  
#313701 Okej så då borde ihopparningen vara "relativt enkel" att utföra? Såg att det var fyrkantig balk på båda vagnarna så det underlättar ju. Hursomhelst roligt projekt, ser fram emot att se hur det framskrider. :smile:

Avatar Fallback

Re: Huggarvagn ca 9 ton

Fredrik N  
#313703 Riktigt intressant tråd att följa. Kul att det är fler som funderar på det här med mindre vagnar och drivning.

Avatar Fallback

Re: Huggarvagn ca 9 ton

goran  
#313768 Är det en 9 tons Kessla bakända du ska bygga om till Farman?

Avatar Fallback

Re: Huggarvagn ca 9 ton

kenneth karlsson  
#313794 Det är tänkt så. Får se hur mycket de behövs ändras för att passa. Keslas ram = 150x150 Farmas = 160x160
Måste se grejerna i verkligheten för att se vad som blir bäst

   TS
Avatar Fallback

Re: Huggarvagn ca 9 ton

goran  
#313807 Kör själv en Kesla 12 HD väldigr stabil vagn, saknar dock möjligheten av att inte kunna
korta vagnen.

Avatar Fallback

Re: Huggarvagn ca 9 ton

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314063 Vilken mohedamodell kollade du på?
När deras drivrullar aktiveras så tryck de snett utåt så rullarna står rakt in mellan däcken

Avatar Fallback

Re: Huggarvagn ca 9 ton

kenneth karlsson  
#314152 Titta på you tube valmet 6200 Moheda 120 4wd (en vit valmet) Drivningen kuggar över mot däcken , så ska de inte va anser ja.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Huggarvagn ca 9 ton

Seb macahan  
#314168 Är det denna du menar?


Jag har en Kesla med robson, Jag är mycket nöjd hittills, men jag vill nog påstå att den hoppar över nån kugg då och då den också, aldrig något problem enl. mig. Sen tror jag att drivrullarna ser lite annorlunda ut på "nyare" vagnar. På min och även Mohedas nya vagnar så är varje kugg på drivrullarna ett rundjärn med ungefär samma diameter som skårorna i däcken, det blir en grövre drivrulle på detta vis. Jag förstår inte riktigt vad som skiljer Moheda på film mot Kesla? Det måste vara en marginell skillnad. Visst är rullen helt linje med hjulen på min men det ser den ut o vara på vagnen på filmen också?

Avatar Fallback

Re: Huggarvagn ca 9 ton

pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314265 Är det Kenneth Karlsson i älskebo?
Intressant bygge :-)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).