tor 29 jan 2015, 20:23#313637
loppan skrev:Jag har stått och tittat på en JD 1270E i en vecka nu som förkapare.
Maskinen går i stort sett alltid med band på boggin.
Det känns ganska omordernt på något vis med hjul med boggiband på.
De stora maskintillverkarna borde kunna konstruera bandställ som håller i stenig terräng men ändå går att köra i 20 km/t med.
Om man tittar på tröskor så håller bandställen på att ta över marknaden helt.
Timbear är nog ett steg för långt i utvecklingen men om 15-20 år kanske maskinerna är sådana.
Det är ju inte så enkelt. Jag skulle påstå att förhållanden på åker och skog är fundamentalt olika att några jämförelser inte egentligen går att dra.
20 km/h i stening terräng håller nog varken maskin eller bandställ för. En skotare går i dag runt 5 km/h.
BAE-systems maskin med sväljande band trodde man att man kanske kunde komma upp i kanske 10h/h men den byggdes aldrig. Vilket jag tror hade varit en mycket bra lärdom att bygga en. Vilket hade blivit något liknande detta. En fördel med sväljande band är ju att lastbäraren inte är lika högt upp och även ger stabilitet på skotaren. Stelbandade som ProSilva tror jag inte har någon framtid.
Samtidigt så ger band och larver större påverkar på marken vid skjuvkrafter (sväning) vilket är snarare en nackdel. Då skulle man snarare vilja ha en maskin som Elforest 6 hjuliga maskin vilket vad jag vill minnas var väldigt bra ur spår synpunkt trots bara 6 hjul och bandlös, just för de var samspårande och inte hade lika stora skjuvkrafter.
Timbearmaskinen sväljer ju hinder med sin trippelboggie men med stel axel så blir det nog för skumpigt endå. Kombination med en pendlande framaxel så kanske det har blivit något. Ungefär som Ponsses ADS eller Active Frame.