Äldre skogsmaskiner (nostalgi)

Åkes maskinbilder

415 inlägg 341732 visningar 45 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Åkes maskinbilder

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313516 Detta tältet fick vi för att underlätta reperationer i dåligt väder. Det tålde inte ett häftigt snöfall på en halv meter utan brakade ihop över två maskiner

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Åkes maskinbilder

Chainsaw Charlie  
#313520 Jag kan bara instämma i hyllningskören. Vilka fantastiska bilder!

Du måste ha gjort ett bra intryck eftersom dom fortfarande kör kortvirke i östra Kanada :smile:

Avatar Fallback

Re: Åkes maskinbilder

Hema  
#313524
kärrabol skrev:En isstorm fick vi vara med om, fullt ösregn i tio- femton grader kallt, kan ni räkna ut hur det blir?


Måste vara horribelt, samt att träden måste få betydande skador då de små grenarna inte kan ta den höga vikten av den stora ismassan som byggs på likt ett skepp i isstorm, där personalen måste hacka loss isen för att inte isen skall sänka skeppet med sin växande tyngd.
början på detta klipp visar hur det kan se ut. Hoppas man slipper uppleva något sådant.

Användarvisningsbild

Re: Åkes maskinbilder

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313529 Kul att du länkade den filmen från Slowenin. Jag körde igenom det området med MC i somras och kunde inte förstå vad som hade hänt i skogen, det sår hemskt ut. Där vi åkte var det lövskog och det fanns inte ett helt träd.
Flera månader senare såg jag denna film, då förstod jag
När vi hade isstormen i Canada så var det över en cm is på allt. Bara all komma in i bilen var inte lätt sen fick man starta ovh värma upp så det gick att bryta loss isen på rutorna

   TS
Avatar Fallback

Re: Åkes maskinbilder

Blivande snickare  
#313549 Fick dom inte något liknande i London för nåt år sen?

Användarvisningsbild

Re: Åkes maskinbilder

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313622 Kommer lite bilder utan maskiner

   TS
Användarvisningsbild

Re: Åkes maskinbilder

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313627 Lilla Sweden

   TS
Användarvisningsbild

Re: Åkes maskinbilder

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313631 Björn

   TS
Användarvisningsbild

Re: Åkes maskinbilder

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313634 Markberedare

   TS
Användarvisningsbild

Re: Åkes maskinbilder

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313635 Skotare vi såg vid vägen

   TS
Avatar Fallback

Re: Åkes maskinbilder

Hema  
#313636 Spännande markberedare, någon vetskap hur bra de funkade? Samt om de var gjorda för någon viss typ av mark?

Användarvisningsbild

Re: Åkes maskinbilder

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313638 Lastbilar

   TS
Avatar Fallback

Re: Åkes maskinbilder

Kris  
#313641 Spennende å lese igjennom denne tråden. Moro med masse bilder og informasjon :grin: . Denne kommer jeg til å følge med på videre.

Avatar Fallback

Re: Åkes maskinbilder

Blivande snickare  
#313642 Fanns det nån orsak till att dom ville ha massan 8 fot annat än att den gick att lasta på tvären?

Användarvisningsbild

Re: Åkes maskinbilder

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313644 [quote="Blivande snickare"]Fanns det nån orsak till att dom ville ha massan 8 fot annat än att den gick att lasta på tvären?[/quote]
Dom var inkörda på 8 fots både med deras maskiner lastbilar och massafabriken, och när man ser lastbilarna så utnyttjades lastutrymmet till 100% med bara fyra stöttor

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).