Arbetskläder för skogen

Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

163 inlägg 95583 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

Qkeeper  
#310861
anersimyra skrev:
Qkeeper skrev:Fick hem byxor och hängslen idag och är riktigt nöjd än så länge. Har tills nu kört med Husqvarnas Technical och de känns väl som att de motsvarar KWF byxorna. Så för halva priset av Husqvarna byxorna så är jag nöjd än så länge. Praktiskt test blir till helgen :smile:

image.jpg
Du kommer bli nöjd, slitstyrkan är avsevärt bättre än HVA:s dyrbrallor.. :smile:


Låter bra det :) kan iofs inte klaga på Technical byxorna heller då dom ju faktiskt hållt i 2år drygt än så länge och nog kan dom hänga med ett tag till, hugger ju långt ifrån heltid. vet ju som hantverkare att priset på kläder är ganska missvisande, de mest hållbara byxor jag haft var tre par billiga Jobman byxor, extremt osköna och inga bra fickor för något sedan har man haft dyra Fristads byxor som spruckit efter några veckor, just nu L.Brador där man faktiskt verkar få vad man betalar för (än så länge). Slutsats, man betalar alldeles för ofta för namnet.

Avatar Fallback

Re: Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

Tunnebon  
#313337 Hej på er,

Är ni som köpt kläderna lika nöjda ännu? stretch höll och fukten stannar på utsidan utav både jacka och byxor?

Mvh
Tunnebo

Användarvisningsbild

Re: Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

Peteflamingstar  
#313389 Hej, ja jag är nöjd än så länge! Köpte dem i höstas så har inte haft dem våldsamt länge ännu, hugger inte heltid heller. Får återkomma med utvärdering längre fram. En negativ sak med byxorna är att de är rätt varma, åtminstone jämfört med mina Oregon, men såhär års spelar det ju ingen större roll. Jackan är däremot väldigt luftig och lätt, dock blir neonfärgen lätt dassig efter ett par dagars användande. Kvalitén är det inget fel på, hade de hetat Pfanner skulle priset varit det dubbla.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

Tunnebon  
#313418 Tackar för svaret, dom ser trevliga ut. Finns fortfarande inte nån återförsäljare i Sverige utan det är postorder som gäller?

Hur är storlekarna?

Användarvisningsbild

Re: Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

Peteflamingstar  
#313426 Japp postorder via Sverige, de kommer nog inte sälja via butik. Jag beställde via firman o hade inga problem alls, gick smärtfritt o snabbt. Alltid knepigt med storlekar när man beställer, men jag tog samma byxstorlek jag har på vanliga skogsbyxor (46) och de passade jättebra i storleken. Blusen kunde jag tagit en mindre, jag upplevde den som stor i storleken.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

Tunnebon  
#313476 Tack återigen, bra info om storleken på jackan.

Användarvisningsbild

Re: Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

anersimyra  
#313478 Huggarkläderna är helt enkelt " skitbra." Efter tvätt blir varselfärgen åter " självlysande." Blusen står emot väta riktigt bra, jag gick en hel dag och röjde storslyor och såg mer ut som en snögubbe än en huggare. Vätan trängde enbart igenom axlarna och fuktade T shirten jag hade över det helt torra funktionsstället. Enda nackdelen med blusen är att dragkedjan häktar tag i skägget.. :lol: Fickan för första förband sitter knepigt placerat på ryggen !!!. :shock: Inte det bästa stället precis. Jag beställde byxor med långa ben vilket innebär att snö inte tränger in i kängorna. Byxorna är som sagt åt det varmare hållet men är försedda med ventilationsdragkedjor. Riktigt skön är den förhöjda midjan i ett material som påminner om neoprene. Glöm ej köpa till de gula hängslena som även de är riktigt bra.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313490 Okej, låter bra. Är det kwf-byxan för 1300:-?

Användarvisningsbild

Re: Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

Peteflamingstar  
#313580 1373:- kostar den inkl moms, har den röd/gula varianten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

mghg  
#313586 Har byxorna något Eurotest-märke (ET)?

Användarvisningsbild

Re: Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

Peteflamingstar  
#313594 Om det är märket som föreställer en motorsåg i en sköld så är svaret ja. Finns ett likadant märke på mina Oregonbyxor i alla fall (även om inte bokstäverna ET står nånstans på någon av byxorna). Sen är Engelbertbyxorna Kwf-testade också.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

mghg  
#313600
Peteflamingstar skrev:Om det är märket som föreställer en motorsåg i en sköld så är svaret ja. Finns ett likadant märke på mina Oregonbyxor i alla fall (även om inte bokstäverna ET står nånstans på någon av byxorna). Sen är Engelbertbyxorna Kwf-testade också.

Vapenskölden med motorsågen är tecknet för att byxorna har godkänts vid ett test och det är givetvis ett absolut krav. Eurotestmärkningen (ET) visar att byxor från tillverkaren kontrolleras två gånger per år.

Användarvisningsbild

Re: Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

Peteflamingstar  
#313616 Jaha, det står ju var och en fritt att köpa kläder var man vill. Tror inte kvalitén på dessa grejer är sämre än andras (tvärtom) oavsett om de testas två gånger/år eller inte. Lite märkligt att inte Oregon Waipoua-byxorna heller har ET-märkningen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

mghg  
#313624 Min fråga handlade enbart om sågskyddsbyxor från Engelbert Strauss har ET-märke eller ej. Inget annat. Självklart står det var och en fritt att köpa vad man vill.

Avatar Fallback

Re: Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313629 Vem står bakom ET-märket?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).