Motorsåg och handhållet

Stihl MS 201 C-M

39 inlägg 32990 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 201

traktorz  
#313528
roa skrev:Hej ! jag röjer Bok M.M med stihl MS 201 den sågen är inte färdigutvecklad fören den har handtagsvärme och drivkrans när kedjan hoppar av blir drivlänkarna förstörda av kuggkransen, platsen in till cylindern går sönder och man fyller cylindern med skit. För mig helt obegripligt att Stihl kan släppa ett sådant såg och kalla det för proffs såg.


Det låter ju riktigt trist - och ändå bygger den kommande MS201 C-M på minst två tidigare generationer.

Ett liknande trist scenario har upprepats med vår MS192C-E, vilken liknar MS201 till uppbyggnaden. Igår hoppade kedjan av igen, slog sönder plastlocket som täcker kedjebromsen. Visserligen är locket billigt, men ändå. Samma scenario, drivlänkarna blir förstörda av drivkransen. Har nu tröttnat på bekymmer med den tunna 1.1mm PMM3 kedjan och beställde från Svens Maskin & Service ett nytt 1.3mm svärd och 1.3mm Oregon-kedjor i ett kit. Hoppas 1.3mm kedjan är stabilare för användande vid hyggesrensningen, om nu MS192 helt orkar med den kraftigare kedjan?

- Håller med om att ett ringkedjedrev är att föredra och äter inte heller kedjor på samma sätt!

- Tvivlar dock på handtagsvärme på en såg under 40cc, eftersom för att få lite nyttig värmeeffekt, så behöves dels sågen göras större, samt därmed tyngre, vilket förfelar iden med en liten och lätt såg. Gillar handtagsvärmen skarpt, eftersom man inte behöver byta handskar lika ofta under en vinterdag i skogen.

Ref:
12tum Sugihara svärd + 4 sågkedjor Oregon till Stihl motorsågar
http://www.skogsverktyg.se/Sagkedjor-Sv ... :5339.html

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stihl MS 201

roa  
#313548 Hej! Jag byggde om en ms 200 till drivkrans och 0.325 det tog på kraften när man sågade grövre eller hårda träslag. Du har nog rätt angående handtagsvärmen.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 201

JensSkoog  
#313592
roa skrev:Hej! Jag byggde om en ms 200 till drivkrans och 0.325 det tog på kraften när man sågade grövre eller hårda träslag. Du har nog rätt angående handtagsvärmen.

Hur många kuggar på drivkransen för 0.325 va det?

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 201

roa  
#313613 Det var rätt många år sen så det kommer jag inte ihåg

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 201

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313621 Är det en sådan här grej in menar att ms201 ha?

[img]https://shop.grene.com/pics/original/1/1701/212x159x1701-drivhjul.jpg.pagespeed.ic.t7JPTbgRat.jpg
[/img]

För samma typ har HVA 339, och den äter drivlänkar för mig. :(

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 201

JensSkoog  
#313632 Menar du kugghjulet?
Drivkrans MS200.jpg
Har inte haft problem med det på sågar som är utrustad med det. Men om du har fel kedjedelning, så går det åt h..

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 201

roa  
#313640 Hej det är när kedjan hoppar av när man röjer eller kvistar har du drivkrans så lägger sig kedjan bredvid den med kuggkransen så tuggar den sönder drivlänkarna på kedjan

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 201

sågifer  
#318517 Köpte en 201 C-M idag, hann bli mörkt innan man kom hem från stan så kände bara lite på gas och tomgång och kapade en björkpinne. Ska ut och brumma med otyget imorn så får vi se vad han säger.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 201 C-M

StefanN74  
#492529 Någon som kan tala om för mig vart jag kan finna en sprängskiss till 201 c ? MVH/Stefan

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 201 C-M

JensSkoog  
#492540 Hej @StefanN74
Om ingen vet vart du kan hitta på nätet, så skicka mig en PM så kan jag fixa i veckan som kommer.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 201 C-M

StefanN74  
#493176 Nej jag hittade bara en skiss på MS 201T men de kanske är samma förutom bakänden ?

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 201 C-M

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493252 drivlänkarna blir skadade,oavsett vilken såg kedjan hoppar av! och oavsett stjärndrev eller drivkrans! välkommen till verkligheten!! :grin:

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 201 C-M

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493302 Har kört 10-15 tankar med den MS 201 C-M som köptes innan nyår, går ju som sagt ganska fort att köra upp en tank då den inte är så stor.

Har som andra lyckats tappa kedjan ett par gånger vid "torrkvistning" inför fällning av gran, har nog varit för löst spänd kedja.
Tycker att man förvånansvärt ofta behöver "harkla" ur den, har haft mkt klent/sen röjning med mkt tomgångskörning och kanske det gör att den behöver blåsa ur med lite tungt jobb ibland. Men inget jag märkt med mina tidigare sågar.
Men när den går rent så går den som tusan, orken räcker till mer än väl till sånt här jobb. Enda är riktskäret som jag tycker går lite segt, kanske är min filning som brister?
Alltid lättstartad och stabil tomgång, enda tjuvstoppen har varit när jag kommit åt stoppknappen.

Har bytt emellan med 346xpg "NE" och den går ju fint den också, största skillnaden är vikten, känns direkt i armarna efter ett pass med den :oops:

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 201 C-M

sundelius  
#493309
björken skrev:Har kört 10-15 tankar med den MS 201 C-M som köptes innan nyår, går ju som sagt ganska fort att köra upp en tank då den inte är så stor.

Har som andra lyckats tappa kedjan ett par gånger vid "torrkvistning" inför fällning av gran, har nog varit för löst spänd kedja.
Tycker att man förvånansvärt ofta behöver "harkla" ur den, har haft mkt klent/sen röjning med mkt tomgångskörning och kanske det gör att den behöver blåsa ur med lite tungt jobb ibland. Men inget jag märkt med mina tidigare sågar.
Men när den går rent så går den som tusan, orken räcker till mer än väl till sånt här jobb. Enda är riktskäret som jag tycker går lite segt, kanske är min filning som brister?
Alltid lättstartad och stabil tomgång, enda tjuvstoppen har varit när jag kommit åt stoppknappen.

Har bytt emellan med 346xpg "NE" och den går ju fint den också, största skillnaden är vikten, känns direkt i armarna efter ett pass med den :oops:

Du kör exakt samma kombo som mig och jag har samma erfarenheter. Tror att du kommer uppleva att 201'an kommer gå bättre och bättre

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 201 C-M

JensSkoog  
#493323
sundelius skrev:Du kör exakt samma kombo som mig och jag har samma erfarenheter. Tror att du kommer uppleva att 201'an kommer gå bättre och bättre

Blir alltid glad när jag läser att du mår bra med din 201, @sundelius :-bd
Känner mig ju lite ansvarig för att du köpte den :wink:

Hoppas den kan hjälpa din rygg och dina
armar så de håller i många år :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).