Motorsåg och handhållet

Timpris huggning.

60 inlägg 33817 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Timpris huggning.

stektlök  
#313505 Har du haft nån mer diskussion med arbetsgivaren och vart har ni landat i pris ? Ni kanske möttes på halva vägen TS ?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Timpris huggning.

Seb macahan  
#313506 Stihl91. Vad vill du ha för månadslön?
Ska du ligga på runt 26-27´bruttolön så behöver du nog ha en timtaxa på minst 350:-/tim. Räknar du in allt som du ska göra förutom o hugga som egen så behöver man upp på den summan. Visst kan du ligga på 300:- men du får du ut en lön på runt 23-24' brutto. Du måste räkna med att du ska ha in kapital för semesterdagar, försäkring, redovisning, mm mm. Det finns tusen sätt o räkna på. Men vill man ha en lön som täcker upp lite för det merarbete det ändå är att vara egen med semester sjukersättning etc så blir det dom pengarna. Sen finns det dom som tycker det är fel, man ska jobba häcken av sig och inte ha råd med att vara sjuk några dagar och att det är fult att ta semester. Men hur kul blir det då? Du ska ju orka i många år. Som snickare debiterar vi 390+m mindre slitsamt men dyrare verktyg. Då ligger gubbarna på 157.-/tim bruttolön, det räcker till sem, skatt, några sjukdagar per år och blir lite över som buffert och lite lön för mödan att styra skutan.

Användarvisningsbild

Re: Timpris huggning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313512 26000kr / 40tim = 675kr/tim
26000kr / 350kr = 74,28 timmars arbete
23000kr / 40tim = 575Kr/tim
23000kr / 300Kr = 76,67 timmars arbete

Jag måste missat nåt i resonemanget..

Användarvisningsbild

Re: Timpris huggning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313513 Intressant länk: http://www.lonestatistik.se/

Användarvisningsbild

Re: Timpris huggning.

svampbob  
#313518 Du glömmer de sociala avgifterna som staten vill ha av dig.

Användarvisningsbild

Re: Timpris huggning.

Seb macahan  
#313519
Mange skrev:26000kr / 40tim = 675kr/tim
26000kr / 350kr = 74,28 timmars arbete
23000kr / 40tim = 575Kr/tim
23000kr / 300Kr = 76,67 timmars arbete

Jag måste missat nåt i resonemanget..


Vad har 40tim med 26000 o göra??
Jag fattar inte vad du menar. Man jobbar väl mer än 40tim/månad? Eller är jag korkad som inte förstår...Och vad resterande summor med hela resonemanget att göra. Du har ju blandat bruttolön med timmar.

Avatar Fallback

Re: Timpris huggning.

jannee  
#313522 Rätt lön för rätt utfört arbete är vad som gäller. Tror nog att man binder ris åt sin egna rygg om man hugger i och tar oskäligt bra betalt.
Manuell avverkning även röjning och plantering är ganska okvalificerade arbetsuppgifter. De som vill jämföra sig med snickeriarbeten eller andra arbeten inom byggnadssektorn ska nog stiga ned från sin höga häst.
Djävla oskick det där med att kräva milersättning hit eller dit, vill du jobba får du ta dig till ditt arbete bäst du gitter. Själv har jag haft över 15 mil till mitt jobb och detta i 40 år - är bara att acceptera, finns ingen åkare som har råd att betala någon mil eller reseersättning..

Användarvisningsbild

Re: Timpris huggning.

sundelius  
#313526 Mange du får divedera med 160h.
Jag tar 350 i timmen som snickare och det är rätt mycket maskiner och verktyg man ska hålla med då

Användarvisningsbild

Re: Timpris huggning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313534
Seb macahan skrev:
Mange skrev:26000kr / 40tim = 675kr/tim
26000kr / 350kr = 74,28 timmars arbete
23000kr / 40tim = 575Kr/tim
23000kr / 300Kr = 76,67 timmars arbete

Jag måste missat nåt i resonemanget..


Vad har 40tim med 26000 o göra??
Jag fattar inte vad du menar. Man jobbar väl mer än 40tim/månad? Eller är jag korkad som inte förstår...Och vad resterande summor med hela resonemanget att göra. Du har ju blandat bruttolön med timmar.

Blandat ihop är det väl redan. Jag tycker det är intressant o veta hur det funderas alla fall.
Jo, men ska du ta 350kr/tim och ha ihop en bruttolön på 26000 får du debitera 74,28tim.

Ta valfri brutto och dela på antalet arbetstimmar du vill jobba så ser du väl rätt snart vilket håll resonemanget bör gå.
Dra sedan av alla kostnader du kan tänka dig.
Har du nåt över då är det det du kan ta i lön o inkomstskatta.

Jag begriper sannolikt inte detta för jag får fan inte ihop det..

Användarvisningsbild

Re: Timpris huggning.

Seb macahan  
#313536 För att få ut en bruttolön på 18000kr behöver företaget dra in ca 29800kr för att gubben ska gå runt +/- 0. Inget över till något. På de 18000kr i bruttolön ska den anställde betala ca 30% skatt.
Över på lönekonto ca 12500kr Tjohoo
29800:- utslaget på antal arbetsföra timmar i månaden är ca 180kr/timme. Så: Debiterar man kund 180:-/timme 11 av årets tolv månader, är aldrig sjuk, är helt oförsäkrad, har inga omkostnader, mm så får man ut den fantastiska lönen 12500kr. Rena guldgruvan.
Lägg till 50:-/timme för endast sågen, soppa och kläderna 230:-/timme och fortfarande bara 12500kr i lön.
Och helt ärligt vem vill ha 12500kr i lön för o driva eget???
Säg att vi vill ha 20000kr efter skatt i lön vilket är mer rimligt. Då ska 44033:- in för att gå +/- 0. Detta är en timkostnad på 265:-/timme lägg till 50:- för såg och kläder och vi är uppe i 315:-/timme. Kan vi tänka oss att köpa allt förutom sågen och soppa o kläder, från vår lön och aldrig vara sjuka och heller inte betala någon för hjälp med bokföring, vara öförsäkrad, betala utbildningar ur egen ficka, hålla sig med egen bil etc etc. Då ska man debitera 315:-/timme och få ut ca 20000kr efter skatt o vara glad. Men jag lovar, man blir inte rik på 350:-/timme. Det är ganska mycket annat som kostar att driva eget, Försäkringar, Avtals pension som de flesta anställda har mm mm. Lycka till Stihl91. Hoppas du förstår att det är i all välmening som jag argumenterar. Att man inte vill betala det för skogstjänster är en annan femma, det vill inte jag heller. Jag gör det själv på fritiden

Användarvisningsbild

Re: Timpris huggning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313540
sundelius skrev:Mange du får divedera med 160h.
Jag tar 350 i timmen som snickare och det är rätt mycket maskiner och verktyg man ska hålla med då

Ja just det månad, inte vecka...

Användarvisningsbild

Re: Timpris huggning.

Seb macahan  
#313541 Man betalar inte bara skatt mangan, man betalar en avgift som heter arbetsgivaravgifter. I mitt räkneexempel ovan så är mellan skillnaden från Bruttolön till vad företaget ska dra in arbetsgivaravgifter samt den månaden/år som man vill ha lön utan att jobba (semesterlön). Man kan alltså inte räkna med 40/vecka och 52veckor per år. För man har 5veckor/år som man inte drar in nån lön men behöver pengar i alla fall. Lägg sen till alla röda dagar etc då den anställda får lön, det ska väl vara lika oavsett om man är anställd eller egen?
Konsesus: I den tänkta timtaxan måste man ha med kostnader för tid man inte fysiskt arbetar hos kund. Efter något år kanske stihl91 behöver anställa, ska han då höja timtaxan mot kunderna för han ät tvungen enligt lag att betala ut sjukersättning, semesterlön mm?

Användarvisningsbild

Re: Timpris huggning.

Fredrik Reuter  
#313542 Hej,
För dig som vill finns flera tjänster på nätet för detta.
Länken nedan tycker jag är bra, fyll bara i önskad månadslön så får du skatter och totalkostnader.
Då är det också lätt att räkna bakåt. Kolla hur många aktiva timmar du kan få och del dessa med firmans totala utgift som finns i resultatet från uträkningen.
Annars tycker jag Sebs kommentarer är föredömliga, tack för detta!

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ska ... din-skatt/

Användarvisningsbild

Re: Timpris huggning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313544
Seb macahan skrev:Man betalar inte bara skatt mangan, man betalar en avgift som heter arbetsgivaravgifter. I mitt räkneexempel ovan så är mellan skillnaden från Bruttolön till vad företaget ska dra in arbetsgivaravgifter samt den månaden/år som man vill ha lön utan att jobba (semesterlön). Man kan alltså inte räkna med 40/vecka och 52veckor per år. För man har 5veckor/år som man inte drar in nån lön men behöver pengar i alla fall. Lägg sen till alla röda dagar etc då den anställda får lön, det ska väl vara lika oavsett om man är anställd eller egen?
Konsesus: I den tänkta timtaxan måste man ha med kostnader för tid man inte fysiskt arbetar hos kund. Efter något år kanske stihl91 behöver anställa, ska han då höja timtaxan mot kunderna för han ät tvungen enligt lag att betala ut sjukersättning, semesterlön mm?

200 dagar är väl rimligt o räkna på per år.
8tim/ dag är väl en rimlig målsättning jag tror de flesta är ute efter.
Allt runt ikring ska även räknas likaså att man har lite om det skulle bli arbetstorka ett tag så man inte får panik när det inte går o jobba en dag.
Alla kostnader man har ska man ta hänsyn till och det som är intressant är vad man har kvar när allt är betalt.

Ska kolla länken imorgon, nu blir det film.

Avatar Fallback

Re: Timpris huggning.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313551
Seb macahan skrev:Man betalar inte bara skatt mangan, ...


Blanda inte in mig i detta! :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar