Motorsåg och handhållet

Fiskars lyftsax

33 inlägg 14874 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fiskars lyftsax

svampbob  
#313319 När jag slet sönder min Vimek krok och det inte fanns någon ny att köpa så provade jag Fiskars krok i samma serie som saxen som diskuteras här . Jag kapade bort den lilla fästkroken och satt hölstret på bältet. Jag måste säga att jag är nöjd med kroken. Den sitter mycket bättre i hölstret än en vanlig krok. Ingen risk att riset sliter den ur hölstret. Tandningen inne i kroken gör också en märkbar skillnad när man drar fram stockar i lite klenare dimensioner. Jag känner nu inget behov av att byta tillbaka till Vimeks krok. Saxen har jag däremot inte provat.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Fiskars lyftsax

palbin  
#313325
Sweden-viking skrev:Jag för min del anser att Husqvarna/Jonsered/Partners lyftsax är bäst.....
lyftsax-hva.png


8)


Den ser väl ut som en Biltema variant - typ? (Dvs.
extra inget :) ... .) Jag lånade en som såg ut precis
så av en granne innan jag köpte Ochsekopf ... .

Edit: man vill väl ha en skrikigare färg oxå - vilket
min granne oxå påpekade för mig - iofs bara att
spray den ... .

Avatar Fallback

Re: Fiskars lyftsax

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313381
palbin skrev:Öppning 200 mm - det måste vara en juniorvariant?
(Fast jag har en sådan liten Ochsenkopf oxå faktiskt
- men den är ju mera för grenar och toppen etc ... .)


Är det grövre så använder man den som krok. Min kropp har sagt ifrån när jag använder sax till grövre än 200mm.
Fördelen med två krokar är att ryggen blir jämt belastad medans man kan snedbelasta något oerhört vid enhandslyft, hanterar jag kubbar vid vedklyven däremot så har jag en större sax.

Användarvisningsbild

Re: Fiskars lyftsax

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313384
Sweden-viking skrev:Jag för min del anser att Husqvarna/Jonsered/Partners lyftsax är bäst.....
lyftsax-hva.png


8)


Jag har den äldre varianten från Fiskars o den ser exakt ut som HVAs. Förmodligen tillverkade på samma ställe.

Saxar finns det ju många o har man en man trivs med så är man ju nöjd.
Det som var intressant med Fiskars nya var ju öppningsfunktionen, bra eller dåligt?

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fiskars lyftsax

Dolmarsven  
#313385 Red Moutain lyftsax är tillverkad i Österrike av Stubai. De tillverkar mycket skogsverktyg för bla. Oregon osv. :wink:

Avatar Fallback

Re: Fiskars lyftsax

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313428
svampbob skrev:När jag slet sönder min Vimek krok och det inte fanns någon ny att köpa så provade jag Fiskars krok i samma serie som saxen som diskuteras här .


Är det denna?

http://www.verkter.se/Ovriga-tradgardsr ... skars.html

Avatar Fallback

Re: Fiskars lyftsax

Blivande snickare  
#313436 Nä, är nog denna han tänker på.
http://www.fiskars.fi/Piha-ja-puutarha/ ... ostokoukku

Användarvisningsbild

Re: Fiskars lyftsax

svampbob  
#313438 Helt rätt Bs den är det

Avatar Fallback

Re: Fiskars lyftsax

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313440 Hmm, den såg ju spännande ut.

Användarvisningsbild

Re: Fiskars lyftsax

Jrmkjrm  
#773189

Lyfter en gammal tråd… Har du denna istället för lyftkrok? Blir det svårare att få upp och ned i hölster pga gummit?

Nån som har provat helt annorlunda V-saxen lyftsax? Om den fäster bra vid vridning är ju bra men den måste ju släppa när man vill…

Användarvisningsbild

Re: Fiskars lyftsax

T Landström  
#773190
Jrmkjrm skrev:

Lyfter en gammal tråd… Har du denna istället för lyftkrok? Blir det svårare att få upp och ned i hölster pga gummit?

Nån som har provat helt annorlunda V-saxen lyftsax? Om den fäster bra vid vridning är ju bra men den måste ju släppa när man vill…


Jag har oxå en sådan sax...men stoppar bara ner halva saxen i fickan... Så när jag tar upp saxen greppar jag handtaget och den gummi klädda delen av saxen.
Syns hur jag har saxen på filmklippen jag lagt upp...

Användarvisningsbild

Re: Fiskars lyftsax

JensSkoog  
#773193
T Landström skrev:Syns hur jag har saxen på filmklippen jag lagt upp...

Filmklipp??, @T Landström. Vart hittar jag det?
Men saxen är riktig bra när man handterar massaved och klenare dimentionar.
Köpte Fiskars på Jula så en av mina hjälpare kunne använda den, men
den höll en dag innan han vred den sönder :((

Avatar Fallback

Re: Fiskars lyftsax

fura  
#773201 Har tappat bort två fiskars saxar trots att jag slipade bort alla extra hakar.Husqvarnas har jag tappat räkningen hur många jag tappat bort.Stihls med gummibeklädnad tror jag bara jag tappat bort en.Alla krokar är tappade ur husqvarnas hölster.

Användarvisningsbild

Re: Fiskars lyftsax

T Landström  
#773203
JensSkoog skrev:
T Landström skrev:Syns hur jag har saxen på filmklippen jag lagt upp...

Filmklipp??, @T Landström. Vart hittar jag det?
Men saxen är riktig bra när man handterar massaved och klenare dimentionar.
Köpte Fiskars på Jula så en av mina hjälpare kunne använda den, men
den höll en dag innan han vred den sönder :((


Klippen ligger ju på andra ställen på forumet...kan ju inte spamma alla trådar med min filmklipp 😎

Användarvisningsbild

Re: Fiskars lyftsax

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#773326 Klart det är uppskattat med duktiga killars filmklipp. Länka till inlägget det finns i, det känns ibland bättre.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).