Motorsåg och handhållet

Timpris huggning.

60 inlägg 33690 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Timpris huggning.

anersimyra  
#313369
halvproffs skrev:
vetinte skrev:Var glada så länge ni kan plocka ut 200/timme. Tiden rinner nogg iväg.
Finns legala företa att anlita för mellan 140-170/timme.
Allt fler får upp ögonen för det. Och det breder ut sig har jag hört.
Så den biten av skogsjobbet är ju knappast mening att göra själv längre.
Försälgningen av viret är ju samma så vinste bli ju större.
Det går framåt och det är ju bra för konkuransen.......


Ett ärligt företag som ska överleva på det timpriset kan inte existera, helt omöjligt för då måste ägaren svälta ihjäl eller eventuella anställda arbeta gratis. Kan du ange något företag som har dom priserna så att vi kan kolla riktigheten i dom?
Vid skogsstyrelsens överprövade upphandling låg ett vinnande anbud på 290 :- exl moms. Anbudet gällde Stockholmsreviret. Redan det anbudet skulle givetvis genast uteslutits. Att en statlig myndighet medverkar till dessa prisdumpningar är anmärkningsvärt, hur skogsstyrelsen tänker och resonerar i frågan lär vi dock aldrig få veta, vad vi vet är att lägsta pris var meriterande för motormanuella arbeten i biotopsskyddsområden !!!!!!.. :surp: :surp: :surp: :shock: :shock:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Timpris huggning.

vetinte  
#313397
halvproffs skrev:Ett ärligt företag som ska överleva på det timpriset kan inte existera, helt omöjligt för då måste ägaren svälta ihjäl eller eventuella anställda arbeta gratis. Kan du ange något företag som har dom priserna så att vi kan kolla riktigheten i dom?

Tja drog en tråd om bla "röjning för 125:-" för 1,5-2 år sedan här som inte verkade få så bara mottagande. (Mycket skitsnack, påhopp osv).
Men det är framför allt öststats företag som gäller om man vill komma billigt undan men andra har även dyckt upp.
(O kom inte med "svartjobb, illegala företag" etc som ursäkt för att ni inte kan se).
För detta är fullt legalt.
Svenska företagare sänker sina priser och kommer att få fortsätta göra det för att få något jobb alls. Precis som inom (som äntligen är på tapeten i Sverige idag) åkarbranchen. Men tyvärr 20 år för sent.
Men summan av kademuman är att ni innom den Svenska skogsbranchen kommer att bli överkörda precis som åkarna, byggbranchen med flera.
Just för att ni blundar (se min pressbild) och låter Sverige forstsätta på inslagna vägen.
Jag äger skog i Sverige och uppskattar lägre priser på utförda jobb och Sverige och den Svenska befolkningen har bestämt att det är "den rätta vägen" så.........

Avatar Fallback

Re: Timpris huggning.

jannee  
#313400 OBS endast ryktesvis (dock ingen rök utan eld) anlitade stiftet egna företagare från Lettland för röjningsarbete, kostnad 300kr/tim. Dessa personer skall tydligen har gjort ett jättejobb och varit enormt flitiga.

Avatar Fallback

Re: Timpris huggning.

stihl91  
#313402 Tanken med tråden var inte att diskutera hur mycket svågerns brorsas kompis granne har hört, utan vad jag som svensk underenteprenör kan ta extra i timmen för såg soppa olja mm.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Timpris huggning.

Seb macahan  
#313403 Jag vill göra ett inlägg om byggbranschen. Den är absolut inte förstörd av utländsk arbetskraft. För några år sedan var det en våg där många anlitade polacker vitryssar mm, en del fantastiskt duktiga andra mindre, men nu har det stagnerat. 99% av byggjobben som utförs här omkring i alla fall är svenska bolag med svenskt folk, och då har vi Polenfärjan 1mil från centrum vilket borde ge ett bra inflöde av utländska företag. Samtidigt ser man deras firmabilar där dom kommer hit och hem visst rullar det av en och annan men absolut ingen invasion. De är en minoritet utan tvekan.
För att återknyta till timpris ska man skita i vad andra tar och bestämma sig för vad man behöver och vill ha själv. Vi tar 360:-/timme när vi röjer och hugger åt länsstyrelsen och andra. Vid svåra objekt "hög risk" tar vi 370:- till 390:-/timme plus moms. plus framkörning 36:-/mil.
Detta är nog kanske lite högt men vi har detta endast som bisyssla. Men jag skulle inte göra det billigare. Utrustningen är förhållandevis dyr och kräver mycket vård och service samt att det är fysiskt krävande och ganska hög risk för olycka.

Avatar Fallback

Re: Timpris huggning.

jannee  
#313413 Nu är jag inte i behov av att hyra i någon. varken för manuellhuggning eller röjning dock skulle jag ALDRIG betala 350 kr/tim eller mer + eventuell milpeng då anlitar jag hellre någon polack eller lett, både för det lägre timpriset och för att de oftast är minst lika duktiga som bortskämda svenskar.
För övrigt fakturerar Grimslövs skogstjänst 330 kr/tim för arbetad tid och det är väl där priset bör ligga för en svensk entreprenör.
Duger detta timpris eller ska olja, bensin, svärd, kedjor, måttbandsslitage, värdeminskning motorsåg (4kr/tim) + avbrutna filar också specificeras.

Avatar Fallback

Re: Timpris huggning.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313430 Bryter du mer än 0,1 fil per sågad timme, så har du andra problem. :D

Användarvisningsbild

Re: Timpris huggning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313452 Åkarna och speditörerna lörde sig under Gudruns upparbetning hur kul det är med utlänska rattriddare.

Jag tycker att man ska ta sig en funderare på vad man är värd o stå för det.
De som köper tjänst får se till vad de tycker det är värt.

Ska det vara nån vits med det ska det bli nåt över efter kostnaderna är betalda.
Det räcker nog inte långt med 250kr/tim.
Jag tänker inte räkna på det heller, men tror nog det svårt o gå ihop under 300kr/h.

Användarvisningsbild

Re: Timpris huggning.

palbin  
#313457 "Avtal" för folk (ofta utländska (de från Polen lär vara bäst
har jag hört fruktodlare komma överens om (fast allihop är
fyllskallar förstås :) ) ) ) som trimmar fruktträd på vintern
etc är väl drygt 100 kr/tim ... plus semestertillägg om arbets-
givaren har gott hjärta ... fast då förses ju arbetskraften med
såg mm av fruktodlaren förstås och behöver inte spilla oavlö-
nad tid på att meka dem ... men å andra sidan är det ju bes-
kattningsbar inkomst (: ... .

Avatar Fallback

Re: Timpris huggning.

stihl91  
#313463 Okej kul att ni skriver här. Åter till ämnet är skälig timersättning för sågen bensinen och det andra 25 kr eller bör jag ligga upp mot 50 kr extra?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Timpris huggning.

palbin  
#313468 Jag är bara en enkel trädfällningsskojare - även om kanske
en aning mera storskalig än medelditton - dessutom obela-
stad av försörjningsbörda mm - men 50 kr/tim måste väl ma-
terialen lätt kunna hållas inom så länge det inte handlar om
extravagant utrustning - 25 kr/tim är väl för lite ... .

Användarvisningsbild

Re: Timpris huggning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313479 Det är nog inte så rysligt svårt o räkna på.
Inköp / år är det tyvärr många som har dålig koll på men jag räknade lite på det med en kund för några år sen.

Vi räknade lågt men ändå med 1000l bränsle, 500l olja, kläder/hjälm/skor, såg och 40 kedjor, 10 svärd, 20kr/mil framkörning. Detta med 200 arbetsdagar. Det är ju mer kostnader, men detta räknade vi på.
La sedan till önskad timpeng.

Jag räknade då även en runda med skatt, försäkring och sociala avgifter tillagt om det skulle gå genom någons F-skatt som anställt.
Då blev kostnaden ca 35% högre.

Användarvisningsbild

Re: Timpris huggning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313484 Räknar man på 200st 8tim arbetsdagar blir 25kr i tillägg då 40 000.

Det blir minsann rätt hårt.

Avatar Fallback

Re: Timpris huggning.

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313493 Jag ligger på 400 sek/timme för markfällning,och 450/timme på klättring + mervärdesskatt,men håller så sakta på att höja priserna lite grann.Med tanke på allt runt om kring med rengöring,kedjeslipning mm som man gör utöver arbetet,som ej går att ta betalt för av kund,så anser jag att man inte behöver skämmas för att ta ut dom priserna! med tanke på att det både är fysiskt krävande och till viss del farligt också! jämfört med andra hantverksbrancher,så är det inget överpris direkt!

Användarvisningsbild

Re: Timpris huggning.

palbin  
#313501 Tack för rådet - det skall jag oxå börja ta - 500 pix i timmen
jämnt - dvs 4000 pix omdan = minst 80000 pix i månaden -
det var bra jag gav mig in på denna slags verksamhet :) ... .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar