Arbetskläder för skogen

Ny slitstark sågbyxa ska införskaffas

27 inlägg 15335 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ny slitstark sågbyxa ska införskaffas

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#312956 Ja, det har blivit dags att införskaffa en ny sågskyddsbyxa. Då jag kör med huggarkängor, är förstås integrerad damask med krok ett krav. I övrigt ska den vara skön, slitstark och rivtålig. Vad rekommenderas idag?
/Niklas



   TS
Avatar Fallback

Re: Ny slitstark sågbyxa ska införskaffas

nissebrun  
#313036 Jag har bytt från Husqvarnas byxor till Pfanner
Vilken kvalitetsskillnad! Jag tror att de håller för allt.
Med Husqvarnas så räckte det med att man såg en vass gren för att det skulle gå hål på dom (jag hade inte Husqvarnas värsta byxor)

Efter nästan ett års flitigt användande av Pfanners så är det inte en reva i dom, lite skitiga är dom givetvis men det är inga hål.

De är riktigt bekväma också för den delen.

Dessvärre saknar de damask med krok, men det går ju att lösa med lösa damasker utanpå? Det har jag i alla fall.

Användarvisningsbild

Re: Ny slitstark sågbyxa ska införskaffas

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313051 Tror att Pfanner Gladiator har damask med krok. Pfanner Ventilation har det inte. Hur är det med Pfanner Kevlar Extreme på den punkten?
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny slitstark sågbyxa ska införskaffas

Seb macahan  
#313057 Still x-fit har krok och är en bra byxa enl. Mig. Jag har haft mina i ca två år och dom är hela utan revor. Dyra men bra.

Användarvisningsbild

Re: Ny slitstark sågbyxa ska införskaffas

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313060
Seb macahan skrev:Still x-fit har krok och är en bra byxa enl. Mig. Jag har haft mina i ca två år och dom är hela utan revor. Dyra men bra.


Jag förmodar att du menar Stihl X-fit och inte någon Kina-kopia... :)
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny slitstark sågbyxa ska införskaffas

JensSkoog  
#313061 Kan bara samstämma med Seb M. X-fit är sköna. :grin: Men, dom kostar rent för mycket, i sär om det finns andra lika bekväma og toliga til ett lägre pris.

Användarvisningsbild

Re: Ny slitstark sågbyxa ska införskaffas

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313062 Jo, de är väl klart dyrare än Pfanners motsvarighet, om jag inte missminner mig. Å då kommer ju frågan om hållbarheten hos X-fit respektive Pfanner.

Jag har haft sönder yttertyget på Jonsereds elastiska huggarbyxa (klass 1) och börjar ledsna på att få stora snöklumpar i "hålet" när jag rotkapar vindfällen. (Sågskyddet är fortfarande intakt).

Har f.ö. Stihls elastiska byxor (ej X-fit) men gylfen är trasig, trots att byxorna knapt är använda 😡

Dessutom saknas damasker och krokar på båda byxorna, varför det kommer in både snö och skräp i huggarkängorna.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny slitstark sågbyxa ska införskaffas

Hema  
#313063
Niking skrev:Jag har haft sönder yttertyget på Jonsereds elastiska huggarbyxa (klass 1) och börjar ledsna på att få stora snöklumpar i "hålet" när jag rotkapar vindfällen. (Sågskyddet är fortfarande intakt. /Niklas

Om du försöker att laga dem genom att sy den inifrån (utan att sy fast sågskyddet), så finns det inget för snön att greppa tag i? För det låter som om du gillar dem annars eller?

Avatar Fallback

Re: Ny slitstark sågbyxa ska införskaffas

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313069 Stihl x-fit slits fort tycker jag, revor hat jag några (ej sågat!), hål längst ner där krokarna sitter, alla reflexer är mer eller mindre bortslitna.

Kanske 300 timmars huggning, och 100 timmar annat är de använda.

Användarvisningsbild

Re: Ny slitstark sågbyxa ska införskaffas

Seb macahan  
#313078 Det var den där ordlistan i telefonen. Stihl menades. Här hemma är det många som kör med den byxan. Jag blev tipsad om att det skulle vara den bästa. Dock håller jag med om reflexerna som lossnar.

Avatar Fallback

Re: Ny slitstark sågbyxa ska införskaffas

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313083 Den bästa, och jag som tycker den håller dåligt... :(

Användarvisningsbild

Re: Ny slitstark sågbyxa ska införskaffas

anersimyra  
#313110 Byxorna från Engelbert & Strauss är verkligen mycket bra, de är " misstänkt " lika Pfanners produkter. De saknar snölås men kan beställas med längre ben vilket fungerar minst lika bra som snölås. Att man får två par till priset av ett par sämre dyrvarianter är heller inte dumt.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Ny slitstark sågbyxa ska införskaffas

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313201
Hema skrev:
Niking skrev:Jag har haft sönder yttertyget på Jonsereds elastiska huggarbyxa (klass 1) och börjar ledsna på att få stora snöklumpar i "hålet" när jag rotkapar vindfällen. (Sågskyddet är fortfarande intakt. /Niklas

Om du försöker att laga dem genom att sy den inifrån (utan att sy fast sågskyddet), så finns det inget för snön att greppa tag i? För det låter som om du gillar dem annars eller?


De funkar OK f.ö. - bortsett från att det kommer in skräp och snö i kängorna. Skräpet går väl till nöds an, men blötsnön är väldigt kylande och det tar lång tid innan kängorna torkar ur ordentligt.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny slitstark sågbyxa ska införskaffas

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313340
Niking skrev:Tror att Pfanner Gladiator har damask med krok. Pfanner Ventilation har det inte. Hur är det med Pfanner Kevlar Extreme på den punkten?
/Niklas


Nix, Pfanner Kevlar Extreme saknar dessvärre damasker och sågskydd.

När det gäller Pfanner Gladiator, ska man satsa med eller utan varsel? Med varsel och långa ben skulle gå på 3400 kr. Utan varsel 3000 kr på Addforest http://www.addforest.com/sv/
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny slitstark sågbyxa ska införskaffas

Tosca  
#313347 Varseltyget smutsas lätt, lagkravet är ju varsel på överkroppen bara.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).