Inomgårdsmaskiner

Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

160 inlägg 102791 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
hamkla  
#249881 Okej. Funkar inte med pm står att användaren inte finns.
Min mail är hamkla@hotmail.com.
Min är en 55176
Står inget serienr på skylten.
Tack på förhand

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

totte  
#249936 OK. då har du stavat fel på nåt sätt, kanse stort T, det måste vara exakt, enklast är att antingen använda PM-knappen i kanten under användarnamnet i inlägget, eller klicka användarnamnet och använd PM-länken i profilen. Nog om det.

Skall leta fram vad jag har till motorn och kollade just att den är en Classic Unitrol, har några manualsidor om den vill jag minnas. Skickar så snart jag hinner.

Avatar Fallback

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

hamkla  
#250017 Testat båda två å inget pm funkar:(.
Men men.

Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

totte  
#250029 Mystiskt! Nå skickar mail i alla fall under lördagen. Har underättat admin så får han kolla om det är nåt knas.

Testade att skicka ett PM till dig, kolla om du lyckas svara på det.

Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

hence84  
#250037 Hej hopp!
Ny dag ny bekymmer! Läcker bensin ur förgasaren igen, läcker från "hål" nummer två på undersidan av förgasaren, det som är fyllt med små mässingstrådar i min förgasare.

Ska det se ut på det där sättet eller är det någon som löst ett problem? =)

Funderar på att smacka på nån sorts epoxy eller lite kemisk metall utanpå så att det slutar läcka, tänkte bara om det ska ha någon funktion?

Avatar Fallback

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

hamkla  
#250039 Funkade in att svara. När jag trucker på skicka meddelande så står detanvändaren finns inte trots det står totte i mottagare

Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

totte  
#250057
hence84 skrev:Hej hopp!
Ny dag ny bekymmer! Läcker bensin ur förgasaren igen, läcker från "hål" nummer två på undersidan av förgasaren, det som är fyllt med små mässingstrådar i min förgasare.

Ska det se ut på det där sättet eller är det någon som löst ett problem? =)

Funderar på att smacka på nån sorts epoxy eller lite kemisk metall utanpå så att det slutar läcka, tänkte bara om det ska ha någon funktion?


Om det läcker där så är din flottörnål inte tät, förgasaren flödar, alternativt flottören flyter inte som den skall. Den där lilla silen är till för att det skall rinna ut om den flödar. Den sitter ju i intagskanalen för luft och där skall inte finnas bensin.

Att klistra igen är alltså som att sätta plåster på urinröret för att bota njursvikt.

Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

totte  
#250058
hamkla skrev:Funkade in att svara. När jag trucker på skicka meddelande så står detanvändaren finns inte trots det står totte i mottagare


OK, nåt är galet med tekniken, Admin får kolla vad det kan vara, nåt tekniskt problem. Mail kommer om en stund.

Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

hence84  
#250321 Flottören hade lite vätska i sig nu när jag plockade ur den, antar att den läcker...

Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

totte  
#250332 Problemet identifierat, måste lagas eller bytas. Det behövs inte stor skvätt för att den inte skall orka stänga och då flödar det.

Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

Mixon1  
#312684 Hej!
Lånar tråden lite.
Jag fick tag på en gammal Gilson 26" 5hp, tror jag det är. Tänkte försöka få liv i den och kanske renovera den om jag bara får igång motorn.
På forat har jag fått massor av uppslag att kolla på vad gäller tändningen, så det ska göras först och främst.
Däremot var snöslungan inte helt komplett, det fattas bl.a. hela hållaren för kulan på växelreglaget vid handtaget, och växellänkaget är låst/fastrostat. Den ska tydligen ha 5 växlar framåt, friläge samt två växlar bakåt.
Finns det någon vänlig själ på forat som kan ta en bild och lägga upp hur fästet för kulan ska sitta, vore jag tacksam. Då kanske jag kan tillverka något fäste själv. Jag kollade på den amerikanska Gilson hemsidan, men jag fann inga reservdelar till styret.

Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

Mixon1  
#312902 Jag kanske kan svaret på min fråga ang. kulan på växelspaken, det finns en plastklädd plåt bakom kulan (mot föraren) som kulan ska rulla emot? På min maskin ligger kulan alldeles för långt ifrån stödet, men det kan man tydligen justera genom att lossa ett par skruvar på växelstången och förlänga densamma. Växeln är totalt stum, men troligen ihoprostad, får ta itu med det endera dagen.

Rätta mig gärna om jag har fel om kulans stöd, jag har kanske missat något!?

Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

totte  
#313152 Det stämmer att kulan skall rulla mot den plåten, så det saknas troligen ingenting. Om jag kommer ihåg skall jag ta några bilder på min, när det blir dagsljus.

Men se till att få loss och smörj upp länkaget ordentligt sen kanhända att det fungerar. Att kulan är långt ifrån stödet beror rätt säkert på att den är kärvad så växelstången inte orkar fjädra tillbaka.

Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

Mixon1  
#313213 Hej Totte!
Tack för det snabba svaret!
Jag har inte hunnit skruva på maskinen än, men jag tryckte växelstången nedåt och då gick det att vrida växelspaken! Jag trodde den var helt ihoprostad men det visade sig att stången ska justeras isär, så kommer växlarna fungera igen :mrgreen:
Maskinen behöver nog mest lite kärlek för att spinna igen, men nästa steg är att få gnista och lossa de kärvande länkagen till kopplingsrullarna (eller vad de nu egentligen heter?). Sedan hoppas jag att det kommer mycket snö! (fast helst inte innan jag fått fart på den :roll: ).

Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

totte  
#313334 Låter ju bra det! Är det brytare eller elektronisk tändning på den?

Kopplings- eller spännrulle duger väl bra som namn. Smörj alla länkar med 5W-40-olja, kärvar mindre när det är kallt och att allt löper riktigt lätt är en förutsättning för att växlingen skall funka bra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).