Skogsmiljö och Trädlära

Älgar äter tallen

11 inlägg 5817 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Älgar äter tallen

ruth  
#313111 Hej. Där jag bor har jag ca 50m till en fd grusgrop där det planterades tall för 10 år sedan. Varenda dag när jag kommer till gropen min och tittar ut över den (2 hektar) står det 2 älgar där och mumsar eller så ligger de ned och vilar. När jag börjar gå där och de ser mig så lunkar de iväg och hoppar över mitt fårstängel, in i grannens hästhage och sen vet jag inte vart de tar vägen men de återkommer sen.

Finns det något jag kan göra eller ska de få äta upp alla mina tallar? Många tallar saknar bark i ögonhöjd.
Var och varannan dag är det rådjur där också. Idag såg jag 2 älgar och 2 rådjur men vissa dagar är det 5 rådjur. Jag bor väldigt centralt med hästhagar runt hela grusgropen och andra fastigheter runt om.



   TS
Avatar Fallback

Re: Älgar äter tallen

clasandre  
#313112 bly brukar vara väldigt effektivt.

Avatar Fallback

Re: Älgar äter tallen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313113 Synd att länsstyrelsen bestämt att man inte får skjuta älg som man vill. Rådjuren däremot går bra.

Avatar Fallback

Re: Älgar äter tallen

axwell  
#313117 Finns det möjlighet till licensjakt i området eller är det omöjligt pga. den andra bebyggelse?
Här är det bara januari månad ut som återstår av jakttiden för denna gång, i praktiken slutjagat.
Fårull på det som återstår, det gillar inte älgarna, gör inget om ullen är skitig.

Avatar Fallback

Re: Älgar äter tallen

ruth  
#313118 Jaha tack för svar. Jag visste inte att man kan prova med fårull. Jag har ganska mycket sådant eftersom jag har egna får så nu ska jag ut och klä tallarna med ull.
Jag vet inte om man får jaga här, men om det är tillåtet, vem ska då skjuta älgarna? Jag har ingen jägarexamen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Älgar äter tallen

Heriani  
#313123 Finns en del prrparat som man kan spruta på också, två sidor med ex. nedan:
Funderar själv på att pröva Arbinol eller Trico på ett hektar tall som jag ska plantera i år.

http://www.silvitec.se/Viltskyddsprep.asp
http://interagroskog.se/category/viltbetning/

Det fnns några trådar sedan tidigare på forumet om olika medel och erfaenheter vill jag minnas.

Avatar Fallback

Re: Älgar äter tallen

axwell  
#313137
ruth skrev:Jag vet inte om man får jaga här, men om det är tillåtet, vem ska då skjuta älgarna? Jag har ingen jägarexamen.


Om du inte vet det så antar jag att din mark inte ingår i något registrerat område, här "mellan älvarna" i Medelpad räcker det om några markägare går ihop så att det blir minst 200 ha.
På oregistrerat får din ev. jägare bara skjuta årskalv under septemberjaktens 5 dagar.

Hör med Länsstyrelsen vilket ombud dom har i ditt område, den personen skall ha koll på vilka jaktlag som finns, vilken tilldelning dom har, var dom har rätt att jaga osv.

Markägare som inte jagar brukar ersättas på ett eller annat sätt, oftast i form av kött.

Användarvisningsbild

Re: Älgar äter tallen

Ängagärdet  
#313195 Gå ett varv med ull å släng på lite då å då, funkar kanon!

Avatar Fallback

Re: Älgar äter tallen

rikard_e  
#313212 Finns väl nått medel man kan lägga på, minns inte om det bara var mot rådjur på granplantor.

Men ull ska funka.

Har en ca hektar stor yta där tallplator börjat växa, just på det stället stod det en stenkross år 2005.
Har inga betesskador, verken där eller på närliggande tallar. ändå ser jag älg där rätt ofta.

Avatar Fallback

Re: Älgar äter tallen

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313226 Ull är det enda du kan lägga på nu. Arbinol och Trico kräver målarväder tills det torkat d.v.s. frost och daggfritt.

Avatar Fallback

Re: Älgar äter tallen

jannee  
#313270 Annars kan du åka till en barberare och tigga till dig en säck med hår (efter klippningarna). Fungerar bra med att hänga på lite här och där.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).