Motorsåg och handhållet

Justera oljeflöde Hva 372

9 inlägg 6348 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Justera oljeflöde Hva 372

Peteflamingstar  
#312655 Hej, skulle justera oljeflödet på min nyinhandlade 372:a häromdagen, tyckte den smorde dåligt. Skruven gick dock att skruva ut väldigt långt, den stannade liksom inte, lätt gick det också. Brukar vilja ha så mycket smörjning som möjligt. Sågen är en -00:a alltså ej x-torq. Någon som vet hur många varv man ska kunna skruva?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Justera oljeflöde Hva 372

Brumsten  
#312662 Hej, det är en excenterskruv, det brukar vara tre olika lägen, troligen är stoppblecket för skruven
trasigt på din såg.
Ha de.

Avatar Fallback

Re: Justera oljeflöde Hva 372

Ferguson system  
#312664 Mener å huske at det går å skru 4 runder mot klokka for maks smøring. Da skal den smøre bra opp til 28" sverd.

Användarvisningsbild

Re: Justera oljeflöde Hva 372

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#312676 Här ser du hur det ser ut.
Skruven kan vbara för långt ut så den inte ligger mot pumpaxelns ända. Har bara sett det en gång, rätt ovanligt fel jämfört med skit i system och annat..

Användarvisningsbild

Re: Justera oljeflöde Hva 372

Peteflamingstar  
#312686 OK tack för svar! Ska kolla lite noggrannare nu under helgen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Justera oljeflöde Hva 372

Brumsten  
#312698 Hej, ställskruven har ingen gänga, om inte pumpkolven går emot ställskruven så matar inte pumpen ut nogon olja.
Då kommer pumpaxeln bara rotera i oljan, den måste röra sig både axiellt och radiellt för att kunna suga och mata ut olja.
Ha de.

Användarvisningsbild

Re: Justera oljeflöde Hva 372

Peteflamingstar  
#312800 Men om det går åt olja borde det väl innebära att det går ut till kedjan? Ska provköra o kolla om det "stänker" på en stubbe, annars får jag nog lämna in den på min vanliga verkstad (har varken kunskap, tid eller plats att mecka själv).

   TS
Avatar Fallback

Re: Justera oljeflöde Hva 372

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313735 Vill minnas att 4 varv ut från helt inskruvat läge ger max oljetillförsel!

Användarvisningsbild

Re: Justera oljeflöde Hva 372

palbin  
#313821 Skall hardnose-svärd smörjas mer än de med noshjul?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).