Sågverk (mindre)

Stockbandsågsblad en riktig djungel?

22 inlägg 16323 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stockbandsågsblad en riktig djungel?

skogshasse  
#312523
Pabene skrev:Jag glömde skriva ett par regler för bandsågar:
1) Du kan (möjligen) såga med ett lite slött blad som har rätt skränkning. Det är dock omöjligt att såga med ett superskarpt blad som har för liten skränkning.
Jag har också märkt en tendens till att tändernas skränkläge "kryper tillbaka" lite, bara av att bladet har löpt runt på hjulen vid sågningen. Om jag minns rätt minskar skränkningsmåttet mera på de nedåt/utåt skränkta tänderna.
Förr användes en regel vid konstruktion av bandsågar:
2) För att inte bandsågbladen, alltför tidigt, skulle brista av "böj-utmattning" så skulle såghjulens diameter vara 1000 gånger större än bladets tjocklek.
Man får därför inte bli förvånad om tjocka blad (tex 1,3 mm), brister något tidigare i en såg med små hjul.


har du kollat att bladet inte tar i något som såghjulens ytterkant eller bladstyrningen

Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Stockbandsågsblad en riktig djungel?

Pabene  
#312527 Sågbladet i min såg kan inte komma i kontakt med annat än stockens trä.
Jag tror att det beror på den "knådning" som materialet i bladet utsätts för när det böjs runt hjulen. Vid skränkningen "deformeras" stålet nere i tanden och även något ner i bladet. Tänderna ska ju stanna i ett precist utböjt läge. Genom att bladet böjs hela tiden åt samma håll över hjulen tror jag att det påverkar stålet i området och att det leder till den återgång jag sett.

Avatar Fallback

Re: Stockbandsågsblad en riktig djungel?

Pabene  
#312566 [img]DSCN1539.jpg[/img]Jag hämtade in mitt skränkverktyg och tog en bild. På bilden saknas de tre stödarmarna för bladet. Det här verktyget är tillräckligt stabilt för att skränka och mäta noggrant. Jag skulle vilja ha ett högre fjädertryck på backarna som pressar fast bladet i skränkningsögonblicket, det kanske blir en modifiering nån gång.
En annan sak att tänka på:
Då man upptäcker att de sågade brädorna plötsligt får rivna repor som kan tyda på att man fått en skada på några tänder, gäller det att hitta var de skadade tänderna är på bladet. Det är oftast omkring 200 tänder att leta bland och 0,1 mm avvikelse (som resulterar i fula ränder) är mycket svår att se.
Jag har fått många nya blad med några tänder som sannolikt skadats vid frakthanteringen. Vissa leverantörer emballerar inte så bra. Om bladen är hoplagda i tre loopar kan man markera med krita, var bladet korsar "genom tandsidan", innan man vecklar ut bladet. Oftast har just de tänderna skadats. Det kan löna sig att först mäta i de områdena.

Avatar Fallback

Re: Stockbandsågsblad en riktig djungel?

skogshasse  
#312593 var är bilden?

Avatar Fallback

Re: Stockbandsågsblad en riktig djungel?

Pabene  
#312612 Jag är inte så bra på datorn och lyckades inte lägga in bilden i trådsvaret. Jag försökte sedan att lägga in den i "skogsbildsarkivet" vilket lyckades. Jag ska försöka lära mig det nya här.

Avatar Fallback

Re: Stockbandsågsblad en riktig djungel?

Tosca  
#312620 Klicka på +Svara, bläddra ned till Ladda upp en bilaga och klicka på den, klicka på Välj fil och bifoga den bild du vill ladda upp.

Avatar Fallback

Re: Stockbandsågsblad en riktig djungel?

Pabene  
#312638
DSCN1539.jpg

Tänk att det kan vara så enkelt, Tack.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).