Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bytte ut olje i tømmervogn og kran.

16 inlägg 8385 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bytte ut olje i tømmervogn og kran.

Daggi  
#312344 Er det noen som har skiftet ut hyd olje på en tømmervogn med kran til atv?

Hvordan gjør jeg det for tømme den helt for hydraulikk olje?

Hvordan fyller jeg på ny hyd olje?

Dette her har jeg ikke peiling på så gjerne hjelp meg!



   TS
Användarvisningsbild

Re: Bytte ut olje i tømmervogn og kran.

anersimyra  
#312348
Daggi skrev:Er det noen som har skiftet ut hyd olje på en tømmervogn med kran til atv?

Hvordan gjør jeg det for tømme den helt for hydraulikk olje?

Hvordan fyller jeg på ny hyd olje?

Dette her har jeg ikke peiling på så gjerne hjelp meg!
Vilken vagn har du ? Har du Avesta eller Kranman finns ju manualer att skaffa. Jag vill minnas att Avesta rekommenderar byte vartannat år, glöm ej byta oljefilter som sitter i tanken.

Avatar Fallback

Re: Bytte ut olje i tømmervogn og kran.

Daggi  
#312351 Ok :), Har Vahva Jussi.
Har ikke funnet noe i manualen på akkurat dette, men skal sjekke opp med de også.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bytte ut olje i tømmervogn og kran.

anersimyra  
#312352
Daggi skrev:Ok :), Har Vahva Jussi.
Har ikke funnet noe i manualen på akkurat dette, men skal sjekke opp med de også.
Förfarandet vid oljebyte borde vara lika som på en Avesta, jag kollar min manual och återkommer i morgon.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Bytte ut olje i tømmervogn og kran.

Daggi  
#312353 Okey :) kjempebra :D

   TS
Avatar Fallback

Re: Bytte ut olje i tømmervogn og kran.

Ferguson system  
#312354 Det som kan være lurt er å varmkjøre olja før du tapper av, og det er spesielt viktig å kjøre hydraulikk gafflene inn i hylsa sånn at all olja renner tilbake til tanken. Skru ut tappepluggen fra hydraulikk tanken og fjern oljefilteret. Sett inn nytt filter og fyll på ny olje til max nivå i tanken. Husk å fylle filteret med olje før du monterer. Prøv hydraulikk funksjonene. Hvis det hakker, så er det tegn på luft i systemet. Skru av tank lokket ved gjevne mellomrom. Kjør funksjonene til det gir seg med å hakke. Hvis du tapper av og fyller på ny olje uten å kjøre inn sylindrene, så blir det for mye olje og for høyt trykk i tanken når du kjører funksjonene.

Avatar Fallback

Re: Bytte ut olje i tømmervogn og kran.

Daggi  
#312357 Ok :) takk takk, bra tips her!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bytte ut olje i tømmervogn og kran.

anersimyra  
#312561 Byte av olja Avesta.
Varje 200 timme eller varje 2 år.
1. Ta bort slangen på hydrauloljefiltret på oljeslangen och led slangen till en spilloljedunk.
2. Starta motorn och kör tills oljetanken är tom.
3. Stanna motorn och fyll på olja.
4. starta motorn och kör igenom alla cylindrar en efter en enligt följande schema :
Från startposition till ett ändläge, till andra ändläget, tillbaka till startposition, kör med fullt spakutslag.
5. Efter ca 30 sekunder är tanken tom. Upprepa från punkt 3 tills alla cylindrar är körda.
6. Fyll på till rätt nivå. Stödbenen ska vara indragna, kranen ska vara i transportläge med gripen liggande på vagnens bakände.
Lycka till.. :smile: :smile:
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Bytte ut olje i tømmervogn og kran.

Daggi  
#312587 HEi!

Tusen takk :D

Dette her er om en skal bare skifte ut oljen med ny og samme type olje?

Noe mer en må ta hensyn til om en skal bytte til annen olje?
Jeg skal prøve å kjøre vognen og kranen tilkoblet Avanten min.
Har ikke fått vite nøyaktig hvilken oljer som er i Avanten og Vahva tømmervognen enda, kan jo være de er kabable til å blandes, men det må jeg finne ut.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bytte ut olje i tømmervogn og kran.

Ferguson system  
#312590 Du kan bruke 10w-30 universal olje for traktorer & landbruksmaskiner. Selges oss Felleskjøpet og andre landbruks verksteder.

Användarvisningsbild

Re: Bytte ut olje i tømmervogn og kran.

anersimyra  
#312595
Daggi skrev:HEi!

Tusen takk :D

Dette her er om en skal bare skifte ut oljen med ny og samme type olje?

Noe mer en må ta hensyn til om en skal bytte til annen olje?
Jeg skal prøve å kjøre vognen og kranen tilkoblet Avanten min.
Har ikke fått vite nøyaktig hvilken oljer som er i Avanten og Vahva tømmervognen enda, kan jo være de er kabable til å blandes, men det må jeg finne ut.
Texten jag kopierat låter lite konstig. Ta bort slangen på hydrauloljefiltret på oljeslangen. Det låter som att det skulle finnas ett filter på själva oljeslangen.. :???: Vill man byta till annan olja finns en metod för att fullständigt tömma systemet. Jag minns inte riktigt hur det går till, men jag vill minnas att man med en slang ner i en spilloljedunk fyller med den nya oljan under drift av kranen. Man kan också få ökad styrka i kran och drivning med en tjockare olja. Med tjockare olja är det viktigt att först värma systemet vid låga temperaturer.

Avatar Fallback

Re: Bytte ut olje i tømmervogn og kran.

axwell  
#312608
Ferguson system skrev: Ferguson system » Idag, 20:13
Du kan bruke 10w-30 universal olje for traktorer & landbruksmaskiner. Selges oss Felleskjøpet og andre landbruks verksteder.


Det ser ut att finnas flera varianter av Avant 500-serien, alla med olika Kubotamotorer.
Som jag fattar det rekommendera oljeguiden VG 46 hydraulolja, säkrast att även läsa i Avantens manual.

http://www.okq8.se/pa-stationen/motorolja/oljeguiden/
Gå in på lastmaskiner, inte på traktorer
Klicka på "transmission/hydraulik" sedan modellen kommit upp, först visas bara motoroljorna.

Avatar Fallback

Re: Bytte ut olje i tømmervogn og kran.

Daggi  
#312621 Hei, takk for all hjelp!! :D skal hente Avanten i morga, så skal prøve i uka som kommer med tømmervognen.
Har fått vite oljetype på Vahvaen nå, og skal sjekke opp med Felleskjøpet som forhandler Avant hvilken hyd olje de har på Avanten.
Fikk vite at det er Hy-gard, men ikke noe mer ang nummer, merke, viskositet etc foreløpig ,så skal sjekke opp mer etter helgen.

Håper jo på at det er riktig oljetype på vahva og avanten som kan brukest i lag så jeg slipper noe mer styr.

Kommer sikkert med flere spm etterhvert ;D

Får også god hjelp av Vahva karene via Facebook, så jeg bør vel få det til på et vis :D

   TS
Avatar Fallback

Re: Bytte ut olje i tømmervogn og kran.

Daggi  
#312622 http://www.okq8.se/pa-stationen/motorolja/oljeguiden/

Denne var bra!! Den skal lagrest :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bytte ut olje i tømmervogn og kran.

anersimyra  
#312630 Avesta har en 32 olja i sina vagnar, för ökad styrka slår man i en 46 olja.. :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).