Före och efter jobbet

Skogsforum 10 år

38 inlägg 22642 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsforum 10 år

Fredrik Reuter  
#312405 15 mar 2015, 10:09. Detta är den exakta tiden då skogsforum fyller 10 år!
Tiden går fort när man har roligt och jag kommer fortfarande ihåg de trapplande stegen under våren 2005!

Jag tänkte vi kunde dra igång lite trådar om detta, jag kommer också inför 15 Mars ordna med lite extra firande och överraskningar.

Här kommer lite skärmdumpar från olika versioner av skogsforum, håll till godo.

skogsforum-version-1.jpg


Version 1, aktiv från start till och med hösten 2006.
Det var här det började. Som ni ser på bilden var det så trångt mellan inläggen. Denna sida hade jag på ett webbhotell i Danmark (One.com). Det enda som fanns var forumet, inga bloggar eller dylikt.

skogsforum-version-2.jpg


Version 2, aktiv från hösten 2006 tom hösten 2008.
I version 2 tillkom bildgalleriet "Skogsbilder" också lite ändringar i designen. På den tiden hade det blivit poppis att strama åt designen och inte göra den adaptiv till skärmen. Version 1 var adaptiv och hade man en stor skärm så fick man vrida huvudet mycket för att läsa, det behövde man inte i 2:an. I version 2 kom också möjligheten att ladda upp bilder till skogsforum via MMS. Vi körde detta ett bra tag ända tills leverantören av tjänsten köptes upp av Telenor och lades ner...
Nu hade det börjat hända grejer, fler hittade till skogsforum och servern i Danmark kroknade. Nu flyttades skogsforum till en server i Karlstad. Det blev en liten sk VPS med ganska dåliga prestanda, men det blev bra mycket bättre!

skogsforum-version-3.jpg


Version 3, aktiv från senhösten 2008 tom nyåret 2014/2015.
Jag gissar att det är version 3 de flesta känner igen, men kanske inte direkt bilden ovan. Jag valde att ta en tidig version eftersom den finjusterats allteftersom. Version 3 var ett stort steg. Nu kom bloggarna och skogsbiblioteket och skogsbilder hottades upp. Version 3 innehöll också flera beta-funktioner som av antingen impopuläritet, säkerhetsrisker eller prestanda valts att stängts av allteftersom. Ni kanske minns Skogskartan. En betaversion som aldrig fungerade fullt ut. Tyvärr får skogskartan ligga på is eftersom jag hittade flera säkerhetsrisker. Skogsmaskinsdatabasen var en annan. Denna trodde jag på men det blev ingen hit. Tanken var att vi alla kunde mata in data om skogsmaskiner, ungefär som en wiki. Men det föll pladask och jag tror det kom in tre maskiner totalt.
I version 3 byttes annars formspråket ut. Ny logga och bulligare och varmare utseende.
Under version 3 byttes server igen för att klara av trafiken. En kraftigare server denna gång som hållit måttet väl.

skogsforum-version-4.jpg


Version 4, från Jan 2015 och framåt.
Nuvarande version är i princip sprillans ny och anpassas fortfarande till användandet när detta skrivs.
Version 4 är största uppdatering hittills. En helt ny server med mycket kraft (fortfarande i Karlstad), en helt ny bas i mjukvaran, två webbservrar och databaser. Ett helt nytt formspråk och första versionen som har sk följsam design (även kallat responsiv design). Detta för att möta kravet från användarna med läsplattor och smartphones.
Det är med version 4 vi går in i ett nytt skogsforum-decennium. Nu finns också möjligheter till utveckling på ett aldrig tidigare möjligt slag. Det är också tanken att så ska bli, redan under våren.
Moduler som är nästan klara att fasas in är bl a: videosektion, köp och sälj marknad, shop mm.

Vad har du för minnen eller tankar kring detta 10-årsjubileum, berätta gärna här i tråden!



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Skogsforum 10 år

Blivande snickare  
#312411 Bra idé Fredrik! Verkligen intressant att se hur forumet sett ut genom tiderna så att säga! :)
Nu är jag ju inte någon riktigt gammal forumräv så jag har bara varit med sen version 3 men ack vad mycket har lärt sig!
Å skojigt har vi ju haft det åxå, flertalet gånger har man skrattat så att tårarna runnit! :lol:
Minns speciellt D-Browns inlägg i fadäs tråden om när han skulle låsa ytterdörren med skruvmejseln, minns ni? Då skrattade jag så att jag inte kunde läsa nåt på flera minuter! :lol:
Senast var det nog Anders "skitnings inlägg" som utlöste ett skrattanfall!

Men tyvärr så har det ju försvunnit några riktiga legender från forumet, Nolltax bl.a. är en som jag saknar, masterchief lika så. Sen finns det ju såklart några som man inte alls saknar.. :D ;)
Får väl avsluta inlägget med en liten bild å samtidigt tacka för att man fått ta del av och kanske till en viss mån öka på denna otroliga kunskapsbank! :grin:
20150122_162720.jpg

Avatar Fallback

Re: Skogsforum 10 år

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#312425 I september 2015 firar jag mitt 10-års jubileum på Skogsforum. Kollar jag mina inlägg ser jag att jag inte var speciellt aktiv i början och det var först 2010 jag kom igång på allvar. Det berodde antagligen på att jag var mer upptagen av mitt civila arbete som jag lämnade först 2013.
Utan tvekan har jag många positiva minnen från forumets 10 år och det har varit kul att ha träffat några personligen. Andra som man inte sett i dagsljus känns ändå som kompisar och vilka man ser fram emot att träffa en vacker dag. Kommer jag förbi Säffle lovar jag slå en signal till Fredrik.
Sist men inte minst har jag lärt mig en hel del inte minst från en del bloggares (ingen nämnd) öden och äventyr.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum 10 år

Fredrik Reuter  
#312436 Hej,
Snickarn: Ja, det är några riktiga legender som inte är så aktiva just nu.
Men jag tror det kommer och går och har vi tur kommer de tillbaka, i bakgrunden har jag iaf hört några viskningar från några! :wink:

Lfq: Du är en av veteranerna! Det är himla roligt att läsa och det visar att det fungerar. Du och även ni andra som läser är välkomna att höra av er om ni har vägarna förbi Säffle, där kan man få en kopp kaffe! :lol:
Sedan får vi hoppas att vi träffas på mässorna till sommarn. SkogsElmia är iaf bokad för skogsforums del, hoppas kunna komma till Umeå också!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum 10 år

Fredrik Reuter  
#312456 Nostalgi!

Här Skogshuggarns första inlägg. Och mitt svar (använde moderatorkontot "Fredrik" då, gör det inte längre).
Hur gick Skogshuggarn, fick du några bra tips?

viewtopic.php?f=21&t=10

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum 10 år

totte  
#312465 Tio år, det är inte illa. 29 mars har jag varit med i sju av dom. Började min bana i version 2. Vi hade "bloggar" på den tiden, men det var ju egentligen bara en underforum med vanliga trådar avsedda för att just blogga på om olika saker. Minns att jag började blogga om min snöslunga, va f-n det nu hade med skogen att göra :lol:

Det har varit en fantastisk tid med forumet, alla människor man lärt känna en smula här online, men särskilt de vänner som jag fått i verkligheten. Det är en hel del, ingen nämnd, ingen glömd.

Vi skall ju inte glömma våra nordiska vänner som vidgar perspektiven, norrmän, finnländare och en och annan dansk. Det har ju märkts tydligt under de senare åren att skogsforum blivit en skandinavisk angelägenhet, med centrum i Säffle.

Säffle var ju en gång i tiden mest bara känt för att Hasse Alfredsson avsåg att resa på semester dit, något som väl närmast avsågs insinuera stadens obetydlighet. Vem kunde tro att Säffle skulle bli ett av Skandinaviens viktigaste centra för skogsfrågor? Men så blev det, och mannen bakom detta är vår egen Admin@skogsforum, Fredrik Reuter. I alla dessa år har han kämpat med att hålla forumet levande med teknik och finansiering.

Och det verkar ju inte som de tio åren har varit nog, nu har vi en ny version och allt pekar framåt, Fredrik har ju t o m övergivit skördaren för att kunna ge oss i stort sett all sin arbetstid. Skogsforum är inget hobbyprojekt, det är en professionellt driven, ovärderlig plattform för skogsbrukets alla aspekter.

Som före detta programmerare och systemutvecklare så vet jag vilket oerhört arbete det är att få nåt sånt här att fungera. Nu vet jag att Fredrik tagit en smula hjälp med vissa delar i den senaste versionen, men till största delen är Skogsforum en mans verk, hur nu i hela friden han har klarat ut det.

Så bästa skogsforumvänner, låt oss förena oss i stor hyllning till Fredrik, han som gjort det.

@};- ^:)^ :YMPARTY:

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum 10 år

Fredrik Reuter  
#312475 Tack för de fina orden Torsten, det var riktigt roligt att läsa!

Jag tror och hoppas också att vi fortsätter utveckla det braiga vi har med skogsforum.
Ska försöka utveckla skogsforum i en lagom takt som passar oss skogstokiga och också givetvis fortsätta vara lyhörd för att hitta det som passar oss bäst.

Förresten såg jag nu att bilderna blir ju krympta när man laddar upp dem (vem har kommit på detta... :wink: ). Det var en liten överraskning i bild 2 som är från version 2. Jag fick förstora och bifogar den något gryniga bilden nedan... En tidig "runner up"... :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum 10 år

totte  
#312478 Där har du ju ett litet problem jag känner igen. Jag jobbade ju i många år som ensam utvecklare av en museidatabas och varenda gång det blev en bugg så blev det så besvärligt att hitta nån att skylla på :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum 10 år

Fredrik Reuter  
#312480 Ja, det är ju det!
Men som du skrev så har jag köpt tjänster av utvecklare också, de kan göra mycket fel... :wink:
Nejdå, det är jag och ingen annan. Men jag är lite sur på två av dem nu faktiskt. De verkar ha lite för mycket att göra och den ena skulle varit klar med videouppladdningsfunktionen för en vecka sedan, den andra med en ny uppladdningsfunktion för bilder till forumet (tänkt att det ska gå att croppa och även rotera bilder bl a) för två veckor sedan.
Men för att citera 100 åringen som gick ut ... "Det är som det är, och det blir vad det blir" ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum 10 år

sundelius  
#312483 Stämmer upp i Tottes hyllningskör trots att jag inte tillhör veteranerna.
Fantastiskt jobb Fredrik :YMHUG:

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum 10 år

Fredrik Reuter  
#312484 Tack! Och tack själv! :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum 10 år

halvproffs  
#315255 Tack för forumet Fredrik. Har knappt nänts använda kepsen jag fick av dig i Sala. Ska bli mer nu :grin: Få se om jag kommer ner till Elmia, har nog varit dit lite för ofta så suget finns inte som förr. Däremot kommer jag att finnas i Falsterbo vid hopptävlingarna så är det någon annan forummedlem där så är det bara att kontakta mig.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum 10 år

Skogshuggarn  
#315277
Admin@skogsforum skrev:Nostalgi!

Här Skogshuggarns första inlägg. Och mitt svar (använde moderatorkontot "Fredrik" då, gör det inte längre).
Hur gick Skogshuggarn, fick du några bra tips?

viewtopic.php?f=21&t=10


Haha,,,, nja, det tog väl nästan 7 månader innan någon vänligt själ la in ett tips, så det vittnar väl om vilken "resa" som forumet har gjort under dessa 10 år.

totte skrev:
Så bästa skogsforumvänner, låt oss förena oss i stor hyllning till Fredrik, han som gjort det.

Bild

Bild

Bild


Instämmer till fullo Totte!!!.

Avatar Fallback

Re: Skogsforum 10 år

Blivande snickare  
#315293
halvproffs skrev:Har knappt nänts använda kepsen jag fick av dig i Sala. Ska bli mer nu :grin:

Inte jag heller, väntar på varmare väder :D
Emellertid har den ena en hedersplats på köksbänken! :)
20150208_144651.jpg

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum 10 år

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315334 Ja det är till att stämma in i gratulationerna. Forumet dök upp i söklänk när jag sökte på " skog+nybörjare ". Sen har det följt mig under åren med skogen. Ja jag har till och med hunnit med att stampa iväg och komma tillbaka. :oops:
Men trots alla fakta och goda råd som är guld värda så är nog de vänner man fått via forumet det allra bästa. Både de man "bara" träffar i forumet och de jag träffar i verkligheten.
Vem kunde tro det skulle hända när man började? :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).