Motorsåg och handhållet

Äldre husqvarna röjsåg som är svårstartad

18 inlägg 18916 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Äldre husqvarna röjsåg som är svårstartad

Skogen i boden  
#311964 Bråkat lite med en gammal hva röjsåg sommfarsan köpt på auktion för 300 spänn. Den startar inte om man inte häller bensin direkt i cylindern , annars går den bra . Om jag minns rätt är det en r 244 . Kör man sågen och stannar den går den starta som vanligt men får den ligga ett tag så är det till att supa den . Nån som har en teori ?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Äldre husqvarna röjsåg som är svårstartad

burrys  
#312031 Lämna in den hos Sixten Nilsson...............

Avatar Fallback

Re: Äldre husqvarna röjsåg som är svårstartad

Skogen i boden  
#312035 Kanske slutar så men ska nog prova lite själv först . Kanske deras verkstad är bättre än försäljningen .

   TS
Avatar Fallback

Re: Äldre husqvarna röjsåg som är svårstartad

tallen100  
#312038 Kolla förgasaren, samt att choken fungerar som den ska.

Avatar Fallback

Re: Äldre husqvarna röjsåg som är svårstartad

Ile62  
#312043 Åldrad såg = åldrade bensinslangar, om de inte har bytats av förra ägaren.

Avatar Fallback

Re: Äldre husqvarna röjsåg som är svårstartad

jannee  
#312052 Fyll förgasaren med dieselolja och låt den stå någon dag, töm sedan ut allt och prova med bensin.

Avatar Fallback

Re: Äldre husqvarna röjsåg som är svårstartad

Skogen i boden  
#312060 Funderade själv på torrsprickor i slang eller nåt membran i förgasaren som torkat . Ska testa det bara jag kommer ihåg sågen när jag är till farsan . Antar dieselknepet är för att olja in och rengöra

   TS
Avatar Fallback

Re: Äldre husqvarna röjsåg som är svårstartad

axwell  
#312068
Skogen i boden skrev:Funderade själv på torrsprickor i slang eller nåt membran i förgasaren som torkat . Ska testa det bara jag kommer ihåg sågen när jag är till farsan . Antar dieselknepet är för att olja in och rengöra

Silikonolja är ännu bättre på att återställa gummits egenskaper.

Användarvisningsbild

Re: Äldre husqvarna röjsåg som är svårstartad

totte  
#312334 Byt slangar och membran.

Avatar Fallback

Re: Äldre husqvarna röjsåg som är svårstartad

Skogen i boden  
#312389 Bytte bränslefilter , slangen verkar hel . Testade att bada gasaren i diesel och sågen startade utan bensin i cylindern . Verkat dock lite svårt att få till en konstant tomgång gissar att det beror på membranen eller glappet i länkaget från gasen till förgasaren ska göra ett försök ikväll att justera in nån sorts grundinställning av allt och börja där . Membranen går det få tag i till så gamla grejer ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Äldre husqvarna röjsåg som är svårstartad

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#312391 Jadå. De flesta membran går att få tag på till så pass nya grejer.

Avatar Fallback

Re: Äldre husqvarna röjsåg som är svårstartad

Brumsten  
#312420 Hej, gammal såg, innan du börjar köpa delar tycker jag att du ska kolla kolv och cylinder.
Steg ett, ta bort ljuddämparen och kolla hur kolven ser ut på avgassidan.
Steg två, vrid upp kolven i övre dödläge, tryck på kolven med en syl och kontrollera om du kan vicka
kolven sidledes. Om det går är slitaget i cylinder och kolv för stort för att den ska gå på tomgång.
Nästa steg är att provtrycka vevhuset för att kolla om vevaxeltätningarna är ok.
Enkel metod, spreja packboxarna med typ WD 40 eller vatten med diskmedei i och kolla om det bubblar vid packboxarna när du drar runt motorn, tändstiftet måste sitta i cylindern.
Cylinderns insida kan kotrolleras genom tändstiftshålet men en ficklampa, området vid avgasporten
är mest intressant.
Ha de.

Avatar Fallback

Re: Äldre husqvarna röjsåg som är svårstartad

pianist  
#312441 har en 235r jag köpt på chans.
bra läsning här.
dock vet jag inte om jag måste byta tätningar?. se bild.
vart köper man dessa över disk i stockholmstrakten?
tacksam för svar...

Avatar Fallback

Re: Äldre husqvarna röjsåg som är svårstartad

pianist  
#312451 Bild

Avatar Fallback

Re: Äldre husqvarna röjsåg som är svårstartad

pianist  
#312589 Beställt vevtätningar. Dyrt. ~500:-.
Noname kolv blir det.
Vette rackarn var jag kan hitta en orginalsele till rätt kurs....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).